عمومی

افزایش شوکه‌کننده قیمت چرک‌خشک‌کن‌ها – سرگرمی برای همه

کمبود و نادر بودن برخی داروها وارد مرحله جدیدی شده است. این روزها اکثر تولیدکنندگان دارو قیمت محصولات خود را افزایش داده اند. به عنوان مثال قیمت برخی از آنتی بیوتیک ها بیش از 100 درصد افزایش یافته است. بررسی ها نشان می دهد که افزایش قیمت ها در روزهای آینده ادامه خواهد داشت چرا که برخی شرکت های تولیدی به بهانه افزایش قیمت تمام شده بسته بندی بر طبل افزایش قیمت ها می کوبند.

روزنامه سرگرمی برای همه گزارش می دهد مربا وی نوشت: بیماری، گرانی و کمبود به بازار دارو بازگشته است و این روزها بسیاری از خانواده ها حتی در تهیه داروهایی که به حساب می آید دچار مشکل شده اند. به عنوان مثال حدود سه ماه است که تهیه آنتی بیوتیک برای شهروندان آسان نبوده است: شربت کوتریموکسازول، شربت آموکسی سیلین 250، شربت آموکسی سیلین 125 و شربت آزیترومایسین. این در حالی است که به دلیل کاهش دمای هوا و بازگشایی مدارس، تعداد بیشتری از کودکان به بیماری هایی مبتلا می شوند که برای درمان آن نیاز به مصرف آنتی بیوتیک است.

بررسی های میدانی خبرنگار جام جم آنلاین نشان می دهد قیمت برخی از آنتی بیوتیک ها در داروخانه ها بیش از 100 درصد افزایش یافته است. دکتر داروساز از داروخانه های پایتخت به خبرنگار ما گفت. قیمت اکثر آنتی بیوتیک ها بین 30 تا 40 درصد افزایش یافته است. در این مدت بیشترین افزایش قیمت قرص کوآموکسی کلاو 625 بوده که قیمت آن از حدود 40000 تومان به 94000 تومان برای هر جعبه 20 عددی افزایش یافته است. دو برابر. در این مدت قیمت سایر داروها مانند کپسول «نوافن» از 42 هزار تومان به 50 هزار و 400 تومان افزایش یافت. با وجود این، بسیاری از داروخانه ها هنوز به راحتی به آنتی بیوتیک ها برای کودکان دسترسی ندارند.

مدیر یکی از داروخانه های تهران از دلایل چنین کمبودی می گوید. برخی از شرکت های دارویی به دلیل عدم پذیرش قیمت های جدید برخی از شرکت های بیمه مانند تامین اجتماعی، مراکز فروش خود را تعطیل کردند. این ناهماهنگی بین شرکت های بیمه و داروسازی باعث شده این روزها برخی داروخانه ها مابه التفاوت برخی محصولات دارویی را از شهروندان دریافت کنند. نگران‌کننده‌تر اینکه برخی از شرکت‌های دارویی فروش آنها را متوقف کرده‌اند تا محصولات خود را با فاکتورهای جدید روانه بازار کنند.

سه برابر قیمت در شش ماه

افزایش قیمت داروها فقط محدود به آنتی بیوتیک ها نیست. اگر به حرف‌های متصدیان داروخانه گوش کنید، می‌شنوید که برخی از داروها امسال 3 برابر شده است. داروساز، پزشک یکی از داروخانه های پایتخت به ما گفت: امسال قیمت داروها حدود 40 درصد افزایش یافته است. آن طور که وی توضیح می دهد، بسته به نوع دارو، قیمت برخی از محصولات پزشکی بین 20 تا 150 درصد افزایش یافته است. این داروساز داروی بیماران دیابتی را مثال می زند و می گوید گلورنتا 25.5 حدود 180 هزار درام بود اما این روزها قیمت آن به 350 هزار رسیده است. به گفته وی، قیمت آنتی بیوتیک برای کودکان حدود 30 درصد افزایش یافته و اکنون به صورت سهمیه ای در اختیار بیماران قرار می گیرد. یکی دیگر از متصدیان داروخانه می گوید: قیمت برخی داروها در سال جاری سه برابر شده است. وی لیورگل 140 را مثال می زند و می گوید این دارو که بهار امسال 48 هزار تومان فروخته شد، در تابستان به 61 هزار تومان رسید، این روزها حدود 85 هزار تومان به فروش می رسد.

موج تورم در راه است

از ابتدای سال تاکنون شاهد افزایش قیمت بسیاری از محصولات دارویی بوده ایم اما بررسی های خبرنگار جام جم آنلاین نشان می دهد که همچنان بیشتر تولیدکنندگان دارو قصد افزایش قیمت دارند. به عنوان مثال برخی از تولیدکنندگان به بهانه افزایش هزینه بسته بندی، قصد افزایش قیمت قطره های چشمی، قطره بینی و اسپری های بینی و دهان را دارند. این در حالی است که این روزها کمبود قطره هایی مانند «لاتاپروست» که برای فشار چشم استفاده می شود نیز به معضلی برای شهروندان تبدیل شده است. به همین دلیل نیاز به بررسی های دقیق تری از سوی مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در این زمینه وجود دارد چرا که مواد مورد استفاده برای بسته بندی بسیاری از داروها در پتروشیمی های داخل کشور تولید می شود. و مکانیزمی برای افزایش قیمت این گونه محصولات در نظر گرفته شود، داروها را افزایش ندهید. علاوه بر این، بسیاری از کارشناسان معتقدند قیمت گذاری دارو در طرح دروار آنطور که باید در نظر گرفته نشده است. به همین دلیل است که این روزها برخی شرکت های تولید و توزیع دارو، سلامت شهروندان را به گروگان گرفته اند.

سر من هنوز کمیاب است

مسئولان وزارت بهداشت و درمان مدعی هستند که فهرست کمبود دارو در کشور به 79 قلم رسیده است اما بررسی های خبرنگار ما نشان می دهد که تعداد داروهای کمیاب حداقل دو برابر لیست اعلام شده از سوی مسئولان است و در این بین … شهروندان در حال مبارزه هستند. برای به دست آوردن چیزهایی مانند سرم نیز با مشکلاتی مواجه شدند. اگر در این مورد از نمایندگان داروخانه بپرسید می گویند سرم به صورت استوک در اختیار آنها قرار می گیرد. به همین دلیل، آنها فقط باید به هر بیمار یک سرم تزریق کنند.

چندی پیش یکی از شهروندانی که با مشکل دریافت سرم مواجه بود به خبرنگار ما گفت. دکتر برای من دو سرم تجویز کرد، اما وقتی به داروخانه رفتم، مدیر داروخانه فقط یک سرم به من داد و گفت که به دلیل کمبود، نمی توانند بیش از یک سرم به بیماران بدهند، این زمانی است که سرم کافی و مقداری داروهای تزریقی در بازار آزاد موجود باشد و شهروندان فقط می توانند برای تهیه آن هزینه بیشتری بپردازند.

این شهروند که چنین شرایطی را تجربه کرده است، توضیح می دهد: وقتی برای تزریق سرم به مرکز تزریق رفتم، مسئول آنجا گفت مشکلی نیست و یک سرم دیگر رایگان به من داد.

به گفته این شهروند، باید گفت بسیاری از مشکلات بازار دارویی کشور ناشی از سوء مدیریت است و رفع آنها در گرو مدیریت صحیح است.

انتهای پیام