فرهنگ و هنر

مرروی بر نتایج سلسه عملیات‌های فتح

دلیل اینکه شهر کرکوک اولین عملیات مشترک نیروهای ایرانی یعنی مخالفان کرد عراق تلقی می شد این است که این شهر در خاک عراق در عمق 150 کیلومتری و در محور شمالی جبهه دشمن واقع شده است. و اقدامات نظامی بسیار دشوار است:

به گزارش سرگرمی برای همه ، در بهار 1986 شورای عالی دفاع همکاری ICRC با مخالفان کرد عراق را تأیید کرد و از آن پس همکاری پایگاه “رمضان” با آنها تقویت شد.

عملیات فتح 1 ، که در سپتامبر 1986 آغاز شد ، بزرگترین بستر همکاری اردوگاه رمضان و اتحادیه میهنی کردستان عراق بود. “کرکوک” نفوذ کرد.

در پی این عملیات ، همکاری با مخالفان کردستان عراق ، به ویژه اتحادیه میهنی کردهای عراق به رهبری علاء طالبانی عراق ، مورد توجه فرماندهان ارشد جنگ ایران قرار گرفت و پس از آن پایگاه خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نظر گرفته شد. آدرس منطقه برای وارد کردن ضربات

دلیل اینکه شهر کرکوک اولین عملیات مشترک نیروهای ایرانی یعنی مخالفان کرد عراق تلقی می شد این است که این شهر در خاک عراق در عمق 150 کیلومتری و در محور شمالی جبهه دشمن واقع شده است. و اقدامات نظامی بسیار دشوار است:

در طول این عملیات ، به دلیل حساسیت برنامه خطرناک برنامه ، بزرگترین بستر همکاری بین نیروهای ایرانی و مخالفان عراقی فراهم شد که به طور فراوان در تاسیسات اقتصادی ، نظامی و نظامی دشمن پر شده بود.

این عملیات که طی آن قرار بود ضربه اصلی به دشمن وارد شود ، در 10 اکتبر 1965 با رمز “یازیناب (این)” آغاز شد. طی دو روز ، کارخانه کرکوک ، پالایشگاه نفت شماره 1 ، نیروگاه حرارتی کرکوک ، سه پایگاه موشکی هوا به هوا ، ایستگاه خاموش کننده نفت و گاز کرکوک آمپور در جنوب کرکوک و آبال بور و شاوار تخریب شدند. به مراکز استراق سمع ، الکترونیک ، جاسوسی و قاچاق در ولسوالی ساکزلی تخریب شد.

در جریان این عملیات ، صاعقه و آتش سنگین به پایگاههای سپاه یکم و لشکر 8 شلیک شد که خسارت زیادی به پایگاههای نظامی وارد کرد و در نتیجه پادگان دارامان ارتش عراق به طور کامل منهدم شد.

یکی از مهمترین دستاوردهای این عملیات نفوذ و تخریب ، تخریب عناصر ضدانقلاب مقر سازمان امنیت عراق و سازمان منافقین خلق ایران است.

دو پایگاه دشمن در فلات دوملان از جمله ایستگاه نفتی باباگرگر در شمال غربی کرکوک ، ایستگاه راه آهن کور در جنوب غربی کرکوک و صدها هواپیمای دشمن از ایستگاه پمپاژ ذخیره سازی کیوان تخریب شد. نیروهای رزمی و امنیتی آنها کشته شدند. : زخمی ،: دهها نفر دیگر توسط نیروهای محلی اسیر شدند.

انتهای پیام: