فرهنگ و هنر

پشت پرده اطلاعاتی عملیات فریب

ایرانی ها سعی کردند تعدادی از مزاحمان خود را در بین کسانی که از عربستان سعودی (خوزستان) به عراق گریخته اند ، قرار دهند ، اما ما مزاحمان آنها را شناسایی کردیم و سعی کردیم با پرسیدن برخی سوالات از مزاحمان ایرانی ، همان فریب را انجام دهیم. ما پاسخ های درستی دادیم و سپس اطلاعات غلط را به آنها دادیم.

به گزارش سرگرمی برای همه ، سرلشکر مایر رشید الطرفه العبیدی در سال 1975 مدرک کارشناسی علوم نظامی را از آکادمی نظامی بغداد دریافت کرد. وی همچنین دارای مدرک روانشناسی ، مدرک فارسی ، لیسانس تاریخ مدنی از دانشگاه بغداد است. پس از پیوستن به ارتش عراق ، ژنرال ترفه در زمینه اطلاعات و آموزش اطلاعات نظامی فعالیت کرد. در طول جنگ ایران و عراق ، از سال 1980 تا 1987 ، وی در اداره اطلاعات فرماندهی کل لشگر ایران و در دهه 1990 به عنوان جانشین لشگر ایران دفتر عمومی اطلاعات نظامی خدمت کرد. از سال 1998 تا 2000 ، وی وابسته نظامی غیر رسمی سفارت عراق در تهران بود و در زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 ، مسئول سیستم اطلاعات جنوبی بود.

اعمال چنین فریبکاری در جنگهای اطلاعاتی

این ژنرال عراقی توسعه سازمان اطلاعاتی ارتش عراق را توضیح می دهد. 1982 شهروندان عرب اهوازی بتدریج از طریق خرمشهر ، آبادان و تعدادی از کردهای حزب برکنار شده دموکراتیک ایران به عراق گریختند ، به ویژه حامیان عبدالرحمان ها آسملو. . ، آنها شروع به همکاری با ما کردند و حتی هاشملو به دلیل همکاری با ما کشته شد. ما با کمک برخی از مخالفان ایرانی حتی به هواپیماهای نظامی-غیرنظامی ایران مانند هواپیماهای جنگنده F-4 ، F-5 و بالگردهای شنوک دسترسی داشتیم.

اشتباه اطلاعاتی صدام در جنگ اجباری چه بود؟

ایرانی ها سعی کردند برخی از مزاحمان خود را در بین افرادی که از عربستان سعودی (خوزستان) به عراق گریخته اند قرار دهند ، اما ما مزاحمان آنها را شناسایی کردیم و سعی کردیم خودمان چنین فریبکاری را انجام دهیم ، ابتدا از برخی از افراد مزاحم س askingال کردیم. ایران ما پاسخ های درستی دادیم و سپس اطلاعات غلط را به آنها دادیم.

افزایش اطلاعات عراق علیه ایران

در سال 1981 ، شش افسر در پنج لشگر بند ایران کار می کردند. این پنج بخش عبارت بودند از: ارتش ، نیروی هوایی ، نیروی دریایی ، بخش سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی. و توپوگرافی و بخش اهداف مهم. در سال 1986 ، لشکر ایران به یک دفتر با پنج لشگر تبدیل شد ، دو گروه: یک هنگ ویژه (زیرمجموعه 888) و یک هنگ شناسایی عمیق (زیرمجموعه 999) ، که نیروهای خود را به اعماق خاک ایران و فراتر از مرزهای دشمن فرستاد. نیروهای اعزامی به این مأموریت ها همه در دوره های آموزش زبان فارسی شرکت کردند – دوره های مختلف تاکتیک ، مانند دوره های خرابکاری ، چتربازی. شعبه ایران از سه افسر در سال 1980 به 80 افسر در سال 1986 افزایش یافت.

درک صدام از نیاز به امنیت اطلاعات

تا سال 1985 ، صدام به تدریج به نیاز به امنیت اطلاعات پی برد. ما اغلب در گزارشات خود نام و منابع افراد خود را ذکر می کردیم. در یک مورد ، صدام در توضیح یکی از این گزارش ها از ما خواست که منابع خود را در اختیار دیگران قرار ندهیم. البته منظور صدام از خودش نبود ، بلکه کارکنان دفتر او بودند. او حتی به ما گفت. صدام تصریح کرد که گزارشات اطلاعاتی باید دست نویس باشد و شخصاً توسط افسر اطلاعات مربوطه نوشته شود.

منبع:جنگ ایران و عراق از دیدگاه فرماندهان صدام ، ترجمه عبدالمجید حیدری ، 2014 ، مرز و بوم ، تهران.

انتهای پیام: