فرهنگ و هنر

صفحات خالی سازمان‌های اطلاعاتی درباره شهید چمران

مصطفی در جنگ چریکی در مصر آموزش دید و انور سادات پس از به قدرت رسیدن نتوانست با افکارش کنار بیاید ، مدتی به ایران آمد. بعداً به دعوت امام موسی صدر عازم لبنان شد و در آنجا می خواست سازمانی را علیه شاه تشکیل دهد ، اما وقتی وضعیت شیعیان لبنان را دید ، نظر خود را تغییر داد و سازمانی برای آنها ایجاد کرد.

به گزارش سرگرمی برای همه ، شهید دکتر مصطفی چمران از دانشمندان شهید کشورمان است که با نگاهی به زندگی وی با نکاتی مواجه می شویم که برای ما جدید خواهد بود. در یکی از خاطرات مهندس مهدی چمران برادی ، شهید مصطفی چمران ، با داستانی آشنا می شویم که رسانه ها کمتر به آن توجه می کردند.

مهدی چمران می گوید. “در طول دو سال حضور در مصر ، CIA ، FBI ، ساواك ، سفارت ایران هیچ كدام را نمی فهمید ، آنها نمی توانستند او را پیدا كنند. این دو سال در کتاب منتشر شده توسط وزارت اطلاعات از اسناد آن زمان خالی است.

مصطفی در جنگ چریکی در مصر آموزش دید و پس از روی کار آمدن انور سادات نتوانست با افکارش کنار بیاید و مدتی به ایران آمد. بعداً به دعوت امام موسی صدر به لبنان رفت و در آنجا می خواست سازمانی علیه شاه تشکیل دهد ، اما وقتی وضعیت شیعیان لبنان را دید ، نظر خود را تغییر داد و سازمانی برای آنها ایجاد کرد.

وقتی در سال 1952 به طور مخفیانه از وی در لبنان دیدن کردم ، نمی توانستیم در راه بیروت غذا بخوریم زیرا نمی توانستیم رستورانی بدون مشروبات الکلی پیدا کنیم ، لبنان عروس جهان کاباره خاورمیانه بود. این اتاق دکتر الکترونیک بود و اولین دانشمند هسته ای ایران در اولین سفر خود به لبنان درباره حسین (ع) گفت شیعیان لبنان را به پیروزی نزدیک می کند. هرکس به راه حسین (ع) ایمان داشته باشد می تواند او را دنبال کند ، حتی با مشت در مقابل تانک های اسرائیلی ایستاده است.

هنگامی که اسرائیل به لبنان حمله کرد ، این شهید چمران بود که محافل مقاومت را در محروم ترین مناطق ، که یتیمان شیعه بودند ، ایجاد کرد. در آن زمان ارتش لبنان مشکلی با اسرائیل نداشت ، یاسر عرفات هرگز جنگ مناسبی را با اسرائیل آغاز نکرد و سرانجام به دست دشمن افتاد. “شهید چمران با حدود 45 نفر کمبود مهمات که چیزی جز کلاشینکف و آرپی جی نبود ، تانک های اسرائیلی را با طراحی دقیق منهدم کرد.”

انتهای پیام: