فرهنگ و هنر

نتیجه نبرد هوایی شهید اردستانی و فرمانده پاکستانی چه بود؟

مصطفی اردستانی در روز دوم مهرماه ۱۳۵۹ پروازهای نظامی خود را آغاز کرد. در سال اول جنگ به دلیل شجاعت مثال زدنی، اقدامات بسیار دشوار، در سال 1360 به درجه سرهنگی دومی نائل آمد و بلافاصله به فرماندهی پایگاه پنجم شکاری اوازیه امیدیه منصوب شد.

به گزارش سرگرمی برای همه، مصطفی اردستانی در سال 1328 در روستای «قاسم آباد» شهرستان ورامین به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در ورامین و پس از اخذ دیپلم در سال 1348 به خدمت اعزام شد. اردستان به عنوان سپاه دانش در یکی از روستاهای اسفراین خدمت کرد. شرایط جغرافیایی منطقه در آن زمان برای کشت خشخاش مساعد بود؛ اهالی روستا سعی در کشت همه جانبه آن داشتند، اما اردستان مانع از آن شد.

نبرد هوایی عقاب ایران با فرمانده پاکستان

وی پس از پایان خدمت سربازی در سال 1350 در دانشکده خلبانی نیروی هوایی پذیرفته شد و پس از گذراندن دوره آموزش پرواز در ایران برای گذراندن دوره خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس از اخذ دیپلم خلبانی به ایران بازگشت. یک عنوان. خلبان هواپیمای ستوان دوم «اف 5» به پایگاه چهارم شکاری دزفول خدمت کرد. مصطفی اردستانی در سال 1354 به عنوان یکی از خلبانان منتخب نیروی هوایی برای انجام یک سری مسابقات تیراندازی عازم پاکستان شد. با وجود جوانی، مهارت پرواز بالایی داشت و تصمیم گرفت یک نبرد آزمایشی هوایی با یک سرگرد پاکستانی در آسمان انجام دهد.

نبرد هوایی آغاز می شود؛ در چند لحظه در کمال تعجب تماشاگر، مصطفی با چند جزئیات ماهرانه به عقب هواپیمای سرگرد پاکستانی می رسد و به اصطلاح از او «شات» می گیرد. مصطفی اردستانی به واسطه هوش بالا و اندام ورزیده اش کم کم به یکی از بهترین خلبانان نیروی هوایی تبدیل شد. یک سال بعد از این پایگاه به پایگاه ششم شکاری منتقل شد و تا سال 1356 در این پایگاه گاه در پایگاه چهارم شکاری دزفول مشغول به خدمت شد.

انتشار مجله «محصن».

مصطفی اردستانی پس از انقلاب به همراه جمعی از همکاران نشریه گروهی مخلصین را منتشر کرد که حاوی مطالب مذهبی «فرهنگی» بود، هرچند محدود، جالب و در اطلاع رسانی کارکنان بسیار مؤثر بود. این خلبان در سال 1359 به عنوان خلبان شکاری در پایگاه شکاری تبریز مشغول به کار شد که با شروع جنگ عراق و ایران به پایگاه رسید و پروازهای رزمی خود را آغاز کرد.

اردستان از روز دوم مهرماه ۱۳۵۹ پروازهای جنگی خود را آغاز کرد. در سال اول جنگ به دلیل شجاعت مثال زدنی، اقدامات بسیار دشوار، در سال 1360 به درجه سرهنگی دومی نائل آمد و بلافاصله به فرماندهی پایگاه پنجم شکاری اوازیه امیدیه منصوب شد. در زمان فرماندهی پایگاه هوایی امیدیه و اندکی پس از آن به صورت داوطلبانه در پایگاه چهارم شکاری دزفول که نزدیک ترین پایگاه به مرز عراق است، وارد عمل شد و سخت ترین و خطرناک ترین عملیات را انجام داد.

در سال 1363 به عنوان معاون عملیات پایگاه دوم شکاری منصوب شد. وی پس از سه سال خدمت در این سمت، در سال 1366 به عنوان مدیر عملیات آموزش هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. پس از شهادت سرلشکر عباس بابایی که ریاست معاونت عملیات نیروی هوایی را بر عهده داشت، شهید اردستانی به این سمت (معاونت ستاد کل نیروی هوایی ارتش) انتخاب شد و تا زمان شهادت (10) این سمت را بر عهده داشت. موقعیت مهم / 15/1373).

خلبان – سرلشکر مصطفی اردستان که در جنگ به شهادت رسید همیشه داوطلب انجام کارهای سخت بود و در یک روز هفت بار به خاک دشمن حمله کرد. پروازهای مختلف در خاک میهن اسلامی یکی از قهرمانان جنگ به شمار می رود که چندین بار به مرز شهادت رفت، سرانجام در تاریخ 15.10.1373 با سقوط هواپیما به همراه فرمانده هوانیروز. فورس، سرلشکر منصور ستاری و برخی دیگر از هم دوره‌های خود، به آرزوی دیرینه‌اش پیوستن به یک بت رسید.

شهید اردستانی هنگام شهادت 46 سال داشت و دو پسر و دو دختر از او به جای گذاشت. وجدان، شجاعت، شجاعت و دیگر ویژگی های خاص این شهید بزرگوار به حدی است که اسپاراپت در مورد او گفته است. او عنصر زنده شهادت بود، عزیزانی چون شهید اردستان، دیگر دوستان شهید، گرم دل هرکسی که به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نزدیک است. گرمای بزرگی برای من و ملت عزیزم بود. پس از شهادت اردستان در عمل، قلبم آرام شد.

انتهای پیام: