فرهنگ و هنر

مروری بر دستاوردهای داخلی و خارجی عملیات خیبر

امروز ، اسفند 3 ، سالگرد راه اندازی عملیات خیبر است. این عملیات در سال 1962 انجام شد و در رسانه های خارجی با استقبال گسترده ای روبرو شد.

به گزارش سرگرمی برای همه ، جغرافیای طبیعی حورالحویزه (منطقه عملیاتی خیبر) منطقه ای در شرق رودخانه دجله در عراق است که از شمال با الحدیر و از جنوب با القرنه و کالایا و آی هم مرز است. این مکان معمولاً در سطح دریا واقع شده است ، در بعضی مناطق سطح آب آن دو تا سه متر بالاتر از سطح دریا است ، عمیق تر از همسایگان است ، با جریان رودخانه های دائمی قدیمی تشکیل می شود. آب رودخانه سويب كه از رودخانه كرخه ادامه رودخانه است ، از هوري عبور كرده و بعداً به دليل انسداد خروجي رودخانه به سرزمين هاي اطراف پخش شده و به آب هورال هويزه افزوده مي شود. ،

پوشش گیاهی این منطقه شامل “نی” است که عمدتا در مکان های عمیق به ارتفاع دو تا هفت متر می رسد. “باربی” ، که گیاهی است با ساقه های بلند ، که ارتفاع آن به چهار متر می رسد ، “خشک” ، که در مکان های کم عمق رشد می کند ، “ارتفاع” آن به نیم متر می رسد.

منطقه هورالویزا دارای دو نوع طبیعت است: هور اشکار که قسمت زمینی آن 8-10 کیلومتر عرض دارد و توسط دو شاخ بزرگ Hor-Hawize در شرق و Hur al-Hamar در شرق احاطه شده است.

علاوه بر این ، منطقه توسط رود دجله به دو قسمت شرق غربی تقسیم شده است که سه چهارم آن در شرق رودخانه و همچنین مسیر حمل و نقل استراتژیک عمارا بصره در غرب رودخانه دجله تقسیم شده است.

جغرافیای اقتصادی-نظامی هورالعظیم (منطقه خیبر)

در داخل هورالهوس ها جزایر مجنون شمالی و جنوبی وجود دارد ، علاوه بر این امکانات دیگری نیز وجود دارد: برج های قدرت ، برج های تقویت کننده رادیو و تلویزیون ، امکانات ، کارخانه های کاغذ سازی و غیره

استراتژی “پیگیری متجاوز” برای پایان دادن به شورش از ژوئیه 1961 در دستور کار فرماندهان نظامی ایران قرار گرفته است که بر اساس آن منطقه هورالوییز روشن خواهد شد. مساحت این منطقه 1000 کیلومتر مربع و از شمال به جنوب ، جزایر مجنون ، 200 کیلومتر مربع مساحت است.

در 15 کیلومتری شهر القرنا عراق ، در غرب بزرگراه بصره-العماره ، یکی از قوی ترین ترافیک های عراق واقع شده است. شهر هویزه در شمال غربی هور واقع شده است و مرز آن با ایران از آبهای آن می گذرد. در جنوب شهر القرنه و در شمال شهر الحدیر قرار دارد.

یکی از دلایلی که ایران این منطقه را برای عملیات خیبر انتخاب کرد ، استفاده بهینه از نیروهای پیاده و عدم توانایی یگان های زرهی عراقی در استفاده به دلیل شرایط خاص در منطقه بود. وجود نیزارهای مختلف در این منطقه پناهگاه خوبی برای پنهان شدن نیروها بود. در این منطقه ، از ابتدای جنگ 1980 ، چهار سال پس از آن ، هیچ تحرکی از سوی هر دو جناح وجود نداشته است.

جغرافیای انسانی حورالحویزه (منطقه خیبر)

منطقه هورالهویزه که دارای بسیاری از باتلاق ها و پوشش گیاهی خاص مانند نی ، باربین و چوران است دارای 50 دهکده مسکونی است. بیشتر مردم این منطقه شیعه جنوب عراق بودند که به دلیل فشار و زندگی در سخت ترین شرایط منطقه توسط حزب بعث عراق اخراج شده بودند.

رویدادهای سیاسی و نظامی (قبل از عملیات خیبر)

قبل از این سرکوب ، رسانه های عراقی و هواداران آنها یک کمپین گسترده علیه ایران آغاز کردند. رادیو حزب بعث می گوید هرگونه اقدام نیروهای ایرانی در عراق بی نتیجه خواهد ماند.

در همان زمان ، در اواخر سال 1983 ، ایالات متحده ، بی بی سی ، کلن و بغداد ایستگاه های رادیویی صهیونیستی را به طور گسترده برای استقرار صدها هزار نفر از نیروهای ایرانی در جبهه های جنوب گسترش دادند. در سطح بین الملل ، وزارت امور خارجه علنا ​​اظهار داشت که کشورش نگران پیروزی ایران در جنگ عراق است.

در همان زمان ، فرانسوی ها اقدام به ارسال هواپیماهای “استاندارد” مجهز به موشک های “اگزوز” به عراق کردند و شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه 540 را در تاریخ 30 نوامبر 1983 تصویب کرد و نقض حقوق بشر را محکوم کرد و خواستار پایان فوری جنگ ها شد. اقداماتی علیه اهداف غیرنظامی مانند توقف درگیری ها در منطقه خلیج فارس و احترام به تمامیت ارضی یکدیگر ذکر شده است.

علاوه بر این ، جنبش “آزادی قدس” ، انحلال حزب توده ایران ، بمب گذاری در مقر سپاه تفنگداران آمریکا-فرانسه-اسرائیل در لبنان ، دستگیری آر ناو و فرمانده ناخدا افضلی ، سرهنگ عطاریان ، اعضای حزب توده ، محل استقرار نیروهای لبیک یا خمینی از دیگر رویدادهای این دوره است.

طراحی ، توصیف و اهداف (اقدام دام)

پایگاه 9 سپاه پاسداران پس از طی مراحل شناسایی دقیق ، برنامه اقدام خیبر را به فرماندهان ارائه داد. جلوگیری از حمله به جبهه عراق و حمله به طرف عراقی در شرق بصره ، سپس حملات به عقبه عراقی در نشوا ، و همچنین عدم امکان درک عملیات هوری ، بکر بودن منطقه ، عدم امکان تمرینات زرهی برای عراق. دلایل اصلی این برنامه ادامه داشت.

در عملیات جاسوسی برای تصرف شهر بصره دو محور مستقل وجود دارد. محور “ay that” تحت پوشش “پایگاه کربلا” به فرماندهی ارتش و محور هورالهویز به فرماندهی نجف ، تحت فرماندهی IPKK. پنج هدف با پنج پایگاه در محور آتش تعیین می شود.

“قرارگاه نصر” برای تصرف محور الحدیر ، یعنی جاده العماره در بصره ، برای اشغال یک اردوگاه جدید در القرنه ، که به معنی تصرف گذرگاه بغداد و بصره ، قرارگاه هامین و جزایر جنوبی شرقی شمال شمال است از جزیره شمالی و محور. “اردوگاه فتح” ، با هدف شکستن سد تالیا و گشودن پایگاه پشتیبانی ؛ نیروی هوایی در ایجاد ایمنی هوا مورد توجه قرار می گیرد.

سرانجام ، عملیات خیبر عصر روز سوم اسفند 1362 آغاز می شود. در تاریخ 30 ، با رمز “یا رسول الله (ص)”.

در مرحله اول ایستگاه های نجف ، نصر و حدید موفق به تصرف محورهای الحدیر ، القرنه و جاده بغداد – بصره شدند. اما در جزایر دیوانه ، تمیزکاری به زمان نیاز دارد و روند الحاق در محور طلایی صورت نمی گیرد. سنگر فتح نتوانست خط عراق را در محور طلائیه بشکند و از طرف دیگر سنگر کربلا شکست خورد.

لشکر 27 محمد رسول الله (ع) ، 31 عاشورا و چهاردهم امام حسین (ع) ، با وجود از دست دادن فرماندهان ، برخی از معاونان آنها در هنگام گشت زنی سنگین در عراق ، مقاومت کردند و حدود 72 میلیون گلوله توپ و نارنجک انداز فرود آمدند. در جزایر دیوانه این زمانی است که فرماندهان ارتش ایران اعلام کردند که فقط 1300 گلوله 130 میلیمتری دارند.

ناامید از بازپس گیری جزایر با شکوه ، عراقی ها برای اولین بار بمباران شیمیایی گسترده ای انجام دادند که در طول جنگ بی سابقه بود. در طی این عملیات 23 واحد عراقی منهدم شد ، 15000 نفر از آنها کشته یا زخمی شدند و تعدادی نیز به اسارت درآمدند ، همچنین تجهیزات و ابزارهای مختلف منهدم شد. در این نبرد ، نیروهای ایرانی موفق به دستیابی به 40٪ اهداف خود می شوند.

عملیات خیبر تأثیر بسزایی در روند جنگ داشت. از نظر نظامی ، ورود نیروهای ایرانی به عراق تحول جدیدی بود ، زیرا جزایر مجنونی یکی از مناطق استراتژیک بود.

فایننشال تایمز در این باره نوشت. ذخایر نفتی جزایر مایان با تولید اولیه 350 هزار بشکه در روز ، حدود هفت میلیارد بشکه تخمین زده می شود.

انعکاس عملکرد هکرها (ابتکار جدید)

ابتکار جدید ایران در عملیات های کلیدی دور از ذهن کارشناسان نظامی بود و نگرانی آمریکا را دوچندان کرد. به گفته رادیوی ایالات متحده ، “آمریکا نمی خواهد یکی از طرفین پیروز شود ، ترجیح می دهد جنگ را از طریق گفتگو حل کند.”

بازتاب عملکرد خیبر (پشتیبانی ماهواره ای)

رسانه های آمریکایی به CBS News گزارش می دهند که ایالات متحده از طریق ماهواره های اطلاعاتی خود اطلاعاتی را به عراق ارائه می دهد. ریگان ، رئیس جمهور ترسناک وقت آمریکا ، نیز دستور داد تا طرح های جدیدی برای تقویت عراق در جنگ علیه ایران صادر کند.

بازتاب عملیات خیبر (گارد ساحلی عراق)

پدیده نبوغ ایرانی در عملیات خیبر به گونه ای بود که رهبران عراقی چندین تلاش کردند. صدام به کشورهای حاشیه خلیج فارس هشدار می دهد که عراق مانعی برای محافظت از آنها است ، در صورت فروپاشی سد ، طوفان در خلیج فارس متوقف نخواهد شد.

بازتاب عملکرد مخرب (قیمت جنگ وادار به اجبار صلح)

عراق از جامعه بین المللی می خواهد تا با ایران مقابله کند ، خود را نجات دهد و تلاش های بین المللی را برای تحمیل صلح به ایران انجام دهد. فشار اقتصادی جنگ بار سنگینی بر دوش سیستم سیاسی عراق گذاشته است. به گفته سفیر وقت عراق در کنیا ، جنگ ماهانه یک میلیارد دلار به دولت بدهکار است.

بازتاب عملیات خیبر (تنها راه پیشروی عراق)

رژیم عراق اقدامات دیگری را برای رهایی از فشارهای مختلف سیاسی ، اقتصادی ، نظامی و جهانی از جمله استفاده از سلاح شیمیایی ، حمله به تأسیسات نفتی ، حمله به تانکرها و حمله به مناطق مسکونی در دستور کار خود قرار داده است. رسانه های غربی در تحلیل های خود می گویند حمله به تأسیسات نفتی ایران تنها راه عراق است.

اقدام انعکاسی (سلاح های شیمیایی ممنوع)

یکی از مهمترین تحولات در جنگ ، استفاده عراقی ها از سلاح شیمیایی بود که چندین بار در مناطق مختلف جنگی رخ داد و در عملیات خیبر به اوج خود رسید. آمریکایی ها گزارش ایران در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی توسط عراق را ادعا می دانند ، اما واشنگتن پست از آمریکایی ها نقل قول می کند.

عملکرد بازتابنده (مقاومت 72 ساعته)

مقاومت رزمندگان ایرانی ، به ویژه در حفاظت از جزایر مجنون ، روحیه عملیات خیبر و هسته اصلی آن بود. همانطور که ژنرال عراقی ماهر عبدالرشید می گوید ، مقاومت 72 ساعته در مجنون با محدودیت های بسیار شدید ، فقط با استقامت و روحیه انقلابی امکان پذیر بود. “پس گرفتن مجنونی دشوارتر از آن است که فکر می کردیم.

بازتاب عمل خیبر (نصب پل 13 کیلومتری)

ساخت یک پل 13 کیلومتری بر روی آبهای هور یک دستاورد نظامی بود که در تاریخ نظامی بی سابقه بود. در 23 آوریل 1984 ، خبرگزاری فرانسه ساخت پلی به این طول را در تاریخ نظامی مدرن بی سابقه توصیف کرد. وی اظهار داشت: نبوغ نظامی و ابتکار نیروهای ایرانی در این عملیات زمینه مطلوبی برای پیشبرد سیاست رهبران جمهوری اسلامی ایران فراهم می کند.

بازتاب عملیات خیبر (نجات صدام)

گزارش خارجی مستقر در لندن گزارش می دهد. یک هیئت عالی رتبه آمریکایی برای ارائه طرحی چهار ماده ای برای رسیدگی به مشکلات صدام در خاورمیانه در دسامبر 1983 به کشورهای عربی خلیج فارس سفر می کند. براساس این طرح ، دولت ایالات متحده اسلحه را به عراق تحویل می دهد و در كنفرانس های بین المللی به عراق كمك می كند.

یکی از مهمترین موضوعات ایالات متحده ، به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در عراق بود. صدام اظهار داشت كه دیگر عراق را به عنوان یكی از خطوط مقدم مقابله با رژیم به رسمیت نمی شناسد. در همین شرایط بود که بانک صادرات و واردات آمریکا برای کمک به اقتصاد آمریکا یک میلیارد دلار برای خط لوله نفت بغداد-عقبه پرداخت و از رژیم صهیونیستی خواست تا به آن حمله نکند.

انتهای پیام: