فرهنگ و هنر

مرور نتایج عملیات «محمد رسول‌الله (ص)»

در عملیات «محمد رسول الله (ص)» رزمندگان از دو محور «مریوان» و «پاوه» وارد عملیات شدند، بخشی از ارتفاعات منطقه را در محدوده «نوسود» و «مریوان» آزاد کردند. او دشمن شهر طویله عراق را منهدم کرد و چندین روستا را تصرف کرد.

به گزارش سرگرمی برای همه، «عملیات محمد رسول الله (ص)» در 12 دی ماه 96 «لا اله الا الله محمد رسول الله (خ.پاوه») و از ارتفاعات مرزی موسوم به «تخت اورامانات» آغاز شد. مسدود کردن ورودی عناصر ضدانقلاب، پاکسازی و تامین امنیت شهرهای مرزی منطقه اورامانات، اشغال چندین ارتفاعات و روستاها و اشغال شهر طویله عراق.

در این عملیات رزمندگان از دو محور مریوان و پاوه با آزادسازی بخشی از ارتفاعات منطقه بین نوسود و بین مریوان و همچنین انهدام دشمن و تصرف شهر طویل عراق وارد عملیات شدند. چند روستا. محور مریوان به فرماندهی حاج احمد متوسلیان مأموریت تصرف و ایمن سازی شهر طویله و همزمان آزادسازی ارتفاعات شنگادور، تاولی (پنج قله)، دره تاریک، جانبازان و ملاکا پشکاله را داشت.

محور پاوه به فرماندهی حاج محمد ابراهیم همت وظیفه پاکسازی شهر نوسود، ارتفاعات هرات، سرنی، شوشم و تعدادی از روستاهای این منطقه را از وجود «عناصر ضدانقلاب» دشمن و نیروهای عراقی بر عهده داشت. و ورود به شهر تاویلا.

این دو محور برای رسیدن به اهداف خود از محورهای فرعی استفاده کردند. محورهای فرعی با توجه به نیروهای ادغام دارای فرمان متغیر بودند. برنامه اعزام چند کارگروه به اعماق عراق برای حمله به موانع دشمن همزمان با عملیات اصلی بود.

نیروهای وارده در محور پاوه هنگام عبور از شهر نوسود هنگام رسیدن به ارتفاع سرنی با عناصر ضدانقلاب برخورد کردند که در نتیجه تعدادی از عناصر ضدانقلاب به وقوع پیوست. عده ای کشته و برخی اسیر شدند. بعدها اگرچه این نیروها توانستند به هدف خود برسند اما با وجود هوشیاری دشمن، فشار دشمن باعث شد ارتفاع مذکور چندین بار تغییر کند. نیروهای ملکه پاسکاله و جانبازان نیز موفق شدند به سرعت هدف خود را تصرف کنند و وارد شهر طویله عراق شوند. در این میان، عدم سقوط هرات، حضور دشمن بر آن، با وجود موفقیت نیروهای خودی در دو سوی قله، در تامین نیروهای ایرانی با مشکلات جدی مواجه شد.

کمبود نیروی انسانی از دیگر مشکلات عملیات بود که امکان ادامه آن را فراهم کرد. لذا در بعدازظهر روز اول عملیات به نیروها دستور داده شد که به مواضع قبلی خود بازگردند. نیروهای خودی در محور مریوان قبل از رسیدن به اهداف خود در برابر آتش و درگیری دشمن مقاومت کردند. در گردنه کوه شنگادور چهار قله از پنج قله این ارتفاع تصرف شد اما دشمن با اخلال در تامین و پشتیبانی نیروهای خودی در قله پنجم مستقر شد. نیروهای دره تاریک که با درگیری های زودهنگام مواجه شده بودند، به دلیل تسلط خود در نتیجه میدان دید و آتش دشمن، به زمین افتاده بودند.

سپس دشمن در بعدازظهر روز اول عملیات با استفاده از نیروهای هشدار دهنده منطقه از جمله انتقال سه گردان از گارد ریاست جمهوری پنجوین و پاتک عملیات خود را آغاز کرد. اگرچه دشمن در این یگان های گشتی متحمل خسارات سنگینی شد، اما نبود نیروی داخلی و عدم جایگزینی نیروهای جدید، ادامه عملیات را غیرممکن می کند. به همین دلیل حوالی ساعت 16 دستور خود انصراف داده شد.

در این عملیات که به صورت منطقه ای و فاقد فرماندهی مرکزی انجام شد، دشمن متحمل خسارات زیر شد:

حدود 1000 کشته، حدود 4500 زخمی و 191 زندانی. دشمن 15 قبضه توپ، 6 نارنجک انداز، توپ 106 میلی متری، چهار دستگاه تانک و چند خودروی سنگین را منهدم کرد.

انتهای پیام: