اجتماعی

۸۶۵۰ روستا و ۴۵۰ شهر ایران در معرض سیلاب‌ هستند

رئیس سازمان جنگل ها ، کوه ها و مدیریت آب کشور گفت: بیش از 8 هزار و 650 روستا و 450 شهر آب گرفتگی کردند. گرد و غبار و سیل علاوه بر از بین بردن خاک حاصلخیز ، بسیاری از زیرساخت ها ، سکونتگاه ها ، زمین های کشاورزی را نیز به خطر می اندازد و مجموعه این عوامل باعث ایجاد امنیت زیستی ، غذا و ناامنی ملی می شود.

به گزارش سرگرمی برای همه ، دکتر مسعود منصور وی در کنفرانس جهانی روز جهانی خاک که با حضور کاظم خاواز ، وزیر کشاورزی کاز برگزار شد ، گفت: آب ، خاک و پوشش گیاهی سه عنصر مهم در جهان هستند که علاوه بر ارزش بالایی که دارند با یکدیگر تعامل دارند.

رئیس سازمان جنگل افزود. “14 میلیون هکتار جنگل ، 80 میلیون هکتار مراتع ، بیش از 30 میلیون هکتار اراضی بیابانی ، 2 میلیون هکتار بوته در کشور داریم که مجموعاً حدود 80٪ از اراضی کشور را پوشش می دهد. و آنها در صلاحیت سازمان جنگل هستند.

کشاورزی معاون وزیر احد تأکید کرد. منابع به دلیل تأثیر عمیق این منابع در زمین و هوا ، حفظ این منابع بسیار مهم است.

او اضافه کرد. حدود 125 میلیون هکتار از کشور تحت تأثیر فرسایش آب قرار گرفته اند و بیش از 30 میلیون هکتار تحت فرسایش بادی قرار دارند. بسیاری از مزارع با تعادل منفی خاک ، کاهش سطح آبهای زیرزمینی روبرو هستند – مشکلات دیگری مانند آسیب به جنگل های زاگرس ، چرا دام ، بهره برداری طولانی مدت از جنگل های هیرکانی ، به خطر انداختن منابع طبیعی.

منصور ادامه داد. “مسئولیت ما در سازمان جنگل ها علاوه بر صرفه جویی و توسعه این منابع ، کاهش این مشکلات است. مسئولیت های ما مستقیماً 80٪ کشور را به عنوان یک منبع طبیعی تحت تأثیر قرار می دهد و به طور غیر مستقیم 20٪ باقی مانده کشور را تحت تأثیر قرار می دهد.”

او اضافه کرد. بیش از 8650 روستا و 450 شهر زیر آب رفته است. گرد و غبار و سیل علاوه بر از بین بردن خاک حاصلخیز ، بسیاری از زیرساخت ها ، شهرک ها ، زمین های کشاورزی را نیز به خطر می اندازد ، مجموعه این عوامل باعث ایمنی زیستی ، غذا و ناامنی ملی می شود ، بنابراین ماموریت بزرگ ما حفظ ، بازیابی ، توسعه و بهره برداری است. اصول این منابع صرفه جویی در مصرف آب ، خاک و گیاهان به منظور ایجاد محیطی ایمن برای تولید و بهره برداری است.

رئیس سازمان جنگل ها ، رشته کوه ها و آبخیزداری کشور ادامه داد. از 125 میلیون هکتار در معرض فرسایش ، حدود 30 میلیون هکتار برای برنامه های آبخیزداری و از 30 میلیون هکتار در معرض فرسایش بادی ، حدود 2 میلیون هکتار تثبیت شده است.

او اضافه کرد. “با مدیریت سرچشمه ها می توانیم فرسایش بیش از 9 تن در هکتار ، بیش از 4 متر مکعب رسوب سالانه را کنترل کنیم ، پوشش گیاهی و علوفه ای را 120 کیلوگرم در هکتار افزایش دهیم.”

منصور در بخشی دیگر از سخنان خود اعلام کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد برنامه های مدیریت مجموعه آبها گفت: “عملیات ملی آبخیزداری با کمک صندوق توسعه ملی رشد خوبی داشته است. در بودجه 1400 ، در برنامه هفتم ، ما قصد داریم مدیریت آبخیزداری را شامل حداکثر مناطق کنیم.”

وی با اشاره به گرد و غبار و بیابان زایی مناطقی از کشور گفت:

منصور متذکر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها ، رشته کوه ها و مدیریت آب ، رئیس سازمان جنگل ها ، رشته کوه ها و مدیریت آب با اشاره به اینکه مرمت رشته کوه ها از دیگر رویکردهای سازمان جنگل ها است ، گفت: و برای رونق بخشیدن به مراتع گامهایی مانند کاشت گیاهان دارویی بردارید.

انتهای پیام: