اجتماعی

“واسکولیت” چیست و چه افرادی در معرض ابتلا هستند؟

به گفته کلینیک مایو آمریکا، «واسکولیت» (ورم رگ‌های خونی) یک اختلال خودایمنی نادر در جهان است و در فردی که از آن رنج می‌برد، رگ‌های خونی ملتهب می‌شوند که منجر به رگ‌های خونی می‌شود. غلیظ شدن

به گزارش سرگرمی برای همه، این وضعیت در نهایت می تواند جریان طبیعی خون را متوقف کند و به اندام ها آسیب برساند.

اکثر انواع واسکولیت نادر هستند و این بیماری می تواند یک یا چند اندام را تحت تاثیر قرار دهد.

بر اساس گزارش این مرکز تخصصی، علائم این بیماری شامل سردرد، کاهش وزن، خستگی، تب و بدن درد عمومی است.

علاوه بر علائم عمومی تر واسکولیت، برخی از علائم خاص تر ممکن است شامل زنگ زدن در یک گوش و درد معده بعد از غذا خوردن باشد.

برخی از افراد مبتلا به این اختلال نیز به طور موقت از دست دادن بینایی و بی حسی یا ضعف در بازوها یا پاها را تجربه می کنند.

علت واسکولیت چیست و چه افرادی در معرض خطر هستند؟

به گفته کلینیک مایو، علل این اختلال خود ایمنی به طور کامل شناخته نشده است، اما ممکن است به ژنتیک افراد و سابقه پزشکی آنها مربوط باشد.

همچنین می تواند ناشی از حمله اشتباه سیستم ایمنی به سلول های رگ های خونی باشد که می تواند ناشی از بیماری هایی مانند هپاتیت B و C یا سرطان خون باشد.

اگرچه هر فردی ممکن است علائم واسکولیت را داشته باشد، عواملی که می توانند خطر ابتلا به اختلالات مختلف را افزایش دهند عبارتند از سن، سابقه خانوادگی و سابقه اختلالات ایمنی مانند لوپوس.

به گفته این مرکز، داروها همچنین می توانند یک عامل خطر باشند، زیرا هیدرالازین، آلوپورینول، مینوسیکلین و پروپیل تیوراسیل همگی باعث واسکولیت می شوند.

به گفته ایندیپندنت، درمان عمدتاً با هدف کنترل التهاب رگ‌های خونی و جستجوی هرگونه بیماری زمینه‌ای است که باعث واسکولیت می‌شود.

به طور خاص، یکی از داروهای رایجی که برای کنترل التهاب ناشی از واسکولیت استفاده می شود، کورتیکواستروئیدی به نام پردنیزون است. اگرچه انواع دیگری از داروها وجود دارد، اما داروهایی که افراد مصرف می کنند به شدت واسکولیت بستگی دارد.

انتهای پیام