اجتماعی

۵ اثر منفی زیاده‌روی در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها

شما یا فرزندتان چند بار از داروهای بدون نسخه برای درمان تب، سرماخوردگی یا آنفولانزا استفاده کرده اید؟ مطالعات نشان می دهد که استفاده خودسرانه از داروهای آنتی بیوتیک در بسیاری از کشورها به طور چشمگیری افزایش یافته است که می تواند در یک دوره زمانی منجر به عواقب ناخوشایندی شود.

به گزارش سرگرمی برای همه، اگرچه آنتی بیوتیک ها داروهای تجویزی هستند، اما معمولا در داروخانه ها بدون نسخه در دسترس هستند. مقاومت آنتی بیوتیکی زمانی ایجاد می شود که استفاده از آنتی بیوتیک ها در مدت طولانی بیش از حد باشد. هند یکی از کشورهایی است که بالاترین میزان مقاومت ضد میکروبی را در جهان دارد.

مقاومت آنتی بیوتیکی زمانی رخ می دهد که باکتری در پاسخ به استفاده از این داروها تغییر کند. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، عفونت هایی مانند ذات الریه، سل، سوزاک و سالمونلوز درمان دشوارتر هستند زیرا آنتی بیوتیک های مورد استفاده برای درمان آنها اثربخشی خود را از دست داده اند.

به گفته پزشکان هندی، آنتی بیوتیک ها رایج ترین ترکیبات ضد میکروبی هستند که به طور فعال برای مبارزه با باکتری ها از طریق کشتن یا مهار رشد آنها استفاده می شود. با این حال، با ظهور تکنولوژی و دسترسی آسان به اطلاعات، اکنون بسیاری از افراد به طور معمول این داروها را بدون نسخه مصرف می کنند که منجر به افزایش مقاومت ضد میکروبی و عوارض جانبی آن شده است.

به گزارش روزنامه هندوستان تایمز، پنج اثر مضر مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها به شرح زیر است:

1- عدم تعادل فلور روده. باکتری هایی که به حفظ تعادل روده و تضمین هضم و ایمنی مناسب کمک می کنند به عنوان فلور روده شناخته می شوند. استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها می تواند باعث عدم تعادل روده شود و بسیاری از این باکتری ها را از بین ببرد، که می تواند منجر به مشکلات دیگری شود.

2- اسهال. بسیاری از مردم اغلب از داروهای آنتی بیوتیکی برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا در کودکان و همچنین بزرگسالان استفاده می کنند که اغلب منجر به چندین عوارض جانبی ناخواسته می شود. طبق مطالعه کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، کودکانی که به طور معمول برای درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرفه و سرماخوردگی آنتی‌بیوتیک دریافت می‌کنند، بیشتر مستعد ابتلا به باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک به نام انتروکولیت هستند. غشاهای کاذب هستند این عفونت باکتریایی در روده انسان وجود دارد و می تواند باعث اسهال شدید شود. این باکتری سالانه هزاران کودک و بزرگسال را می کشد.

3- عفونت های قارچی. اگرچه آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن باکتری های بد طراحی شده اند، اما اغلب باکتری های خوبی را که به محافظت از افراد در برابر عفونت های قارچی کمک می کنند، از بین می برند. به همین دلیل، افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند اغلب در نواحی خاصی از بدن خود مانند دهان، گلو و واژن دچار عفونت های قارچی می شوند.

4- تداخل دارویی. آنتی بیوتیک ها گاهی با داروهای دیگر تداخل می کنند و آنها را در برابر بیماری کمتر می کنند. این ترکیبات همچنین می توانند عوارض جانبی سایر داروها یا آنتی بیوتیک ها را تشدید کنند. برخی از آنتی بیوتیک ها آنزیم های کبدی را تحریک می کنند که باعث افزایش یا کاهش اثربخشی تعدادی از آنتی بیوتیک ها، داروهای قلبی، داروهای ضد صرع و داروهای ترکیبی می شود.

5- مقاومت ضد میکروبی. باکتری ها سعی می کنند ساختار خود را تغییر دهند یا آنزیم های خاصی را آزاد کنند تا در ادامه استفاده از آنتی بیوتیک ها زنده بمانند، به همین دلیل است که مقاومت در برابر آنتی بیوتیک هایی که قبلا موثر بوده اند رخ می دهد.

انتهای پیام