اجتماعی

چگونه می‌توان باکتری‌های مفید روده را افزایش داد؟

باکتری های خوب روده به حفظ یک سیستم گوارشی سالم کمک می کنند و باکتری های مضر و سایر عوامل بیماری زا را از بین می برند. اما چه عاداتی برای افزایش باکتری های مفید روده لازم است؟

به گزارش سرگرمی برای همهعوامل مختلفی می توانند باعث از بین رفتن تعادل میکروبیوم روده شوند که مهم ترین آنها استرس مزمن، عفونت، رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده، قند و دریافت ناکافی فیبر است. همه این عوامل می توانند از رشد باکتری های خوب در روده جلوگیری کنند.

به گفته دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، با این حال، راه های شناخته شده ای برای بهبود سلامت روده وجود دارد.

_ خواب کافیکورتیزول، یک هورمون مرتبط با استرس، تأثیر مخربی بر میکروبیوم روده دارد. برای کاهش سطح هورمون کورتیزول، 8 ساعت در روز خواب کافی داشته باشید. بهداشت خواب می تواند بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد. بنابراین قبل از خواب وسایل الکترونیکی را روشن نکنید و اتاق خواب خود را تاریک نگه دارید.

تحرک کافی ورزش متوسط ​​راهی مطمئن برای کاهش سطح استرس و به حداقل رساندن ترشح کورتیزول است. ورزش خود عاملی است که باعث افزایش ترشح اندورفین می شود. انتقال دهنده عصبی که حس خوبی را به ارمغان می آورد و کیفیت خواب را بهبود می بخشد. در عوض، ورزش بسیار شدید اثر معکوس دارد و منجر به افزایش استرس و آسیب به میکروبیوم می شود.

_ در صورت امکان از مصرف آنتی بیوتیک خودداری کنیدمیکروبیوم مجموعه ای از ارگانیسم هایی است که در داخل روده زندگی می کنند. آنها نقش مهمی در فرآیندهای متابولیک بدن ما از جمله عملکرد مغز و سیستم ایمنی دارند. عدم تعادل باکتری های مفید روده عامل مهمی در افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن به ویژه پارکینسون، آسم، آلرژی ها و حتی بیماری های روانی است. در همین حال، درمان آنتی بیوتیکی برای از بین بردن عفونت راهی برای از بین بردن تعادل باکتری های مفید روده است و 12 ماه طول می کشد تا میکروبیوم پس از مصرف آنتی بیوتیک به حالت سالم برگردد. اگر به طور جدی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارید، توصیه های لازم را از پزشک خود در مورد نحوه مصرف این داروها برای بهبود سلامت خود دریافت کنید.

_ کاهش مصرف داروهای ضد التهاب، ضد اسیدها و قرص های ضد بارداریآنتی بیوتیک ها تنها داروهایی نیستند که به میکروبیوم آسیب می رسانند. قرص های ضدبارداری و همچنین داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و آسپرین به همراه آنتی اسیدها دارای خواصی مشابه آنتی بیوتیک ها هستند و باید از مصرف آنها پرهیز کرد.

مصرف غذاهای غنی از پروبیوتیک. افزایش مصرف غذاهای تخمیر شده سلامت روده و تعادل میکروبیوم روده را تقویت می کند. ماست، کفیر، کلم ترش و سایر غذاهای تخمیر شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا باکتری های مفید روده را افزایش دهید. مارچوبه، تره فرنگی و پیاز نیز سرشار از پروبیوتیک هستند.

_ پرهیز از مصرف زیاد شکر. مصرف بیش از حد قند، کربوهیدرات های ساده، شیرینی ها و همچنین نان سفید و پاستا منجر به کاهش تعداد باکتری های مفید و افزایش باکتری های مضر در روده می شود.

مصرف برخی مکمل ها مکمل هایی مانند روغن ماهی و مکمل های پروبیوتیک با کیفیت بالا را در رژیم غذایی خود بگنجانید. البته مصرف این مکمل ها زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که تمایلی به مصرف غذاهای تخمیری نداشته باشید.

انتهای پیام