عمومی

عاداتی که به سلامت روده آسیب می‌زنند

روده ها عملکردهای مهمی در بدن انسان دارند. فاکتورهای زیادی وجود دارد که می تواند سلامت و کار آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش عصر ایران به نقل از Step to Health ، “اگر از روده خود به خوبی مراقبت نکنید ، حتی گاهی اوقات مشکلات ممکن است منجر به بیماری شناخته شده به عنوان سندرم روده تحریک پذیر شود.” برخی از عادت ها می توانند به سلامت روده آسیب برسانند ، در اینجا رایج ترین موارد ذکر شده است.

سبک زندگی پر استرس

استرس مشکلی است که برای حفظ سلامتی شما باید بسیار جدی گرفته شود. سرعت زندگی ، عجله برای انجام کارهای مختلف ، نگرانی ، اضطراب و استرس می تواند به طور مستقیم بر سلامت دستگاه گوارش تأثیر بگذارد.

دستگاه گوارش مغز دوم انسان نامیده می شود. برخی از انتقال دهنده های عصبی در دستگاه گوارش انسان تولید می شوند. سطح بالایی از اضطراب و استرس می تواند روده را تحریک کند. از دیگر تأثیرات سبک زندگی پر استرس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تغییراتی در سیستم عصبی خودمختار وجود دارد. این سیستم بر حرکات روده تأثیر می گذارد ، ریتم آنها را تسریع یا کند می کند.

تغییراتی در سیستم غدد درون ریز اتفاق می افتد. این به دلیل افزایش تولید هورمون های مرتبط با استرس مانند آدرنالین و کروتیزول است. این می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند.

– احتمال خوردن نان افزایش می یابد. برخی از افراد سعی می کنند بیشتر غذا بخورند تا اعصاب خود را آرام کنند یا اضطراب و استرس را کاهش دهند. این به راحتی منجر به پرخوری می شود و ممکن است روده نتواند غذای اضافی را به درستی کنترل کند. این شرایط می تواند منجر به مشکلات گوارشی و جذب مواد مغذی از غذا شود.

به یاد داشته باشید که عادت ها و احساسات سبک زندگی شما مستقیماً بر عملکرد بدن تأثیر می گذارد. این امر خصوصاً در روده شما صادق است. بنابراین استرس را در نظر بگیرید: کاهش اضطراب و افزایش میزان آرامش.

رژیم غذایی نامناسب

همبرگر ، پوره سیب زمینی ، مرغ سوخاری ، پیتزا و حلقه های پیاز سرخ شده برخی از غذاهایی هستند که ما از آنها آگاه هستیم و برای سلامتی بدن ما مضر هستند ، اما اغلب به دلایل مختلف مانند کمبود وقت یا صرف لذت بردن از خوردن غذا. آنها بسیار به جنبه هایی توجه می کنند که ما انکار نمی کنیم.

این غذاها حاوی فیبر زیادی نیستند و می توانند روده را تحریک کنند و منجر به بیماری هایی مانند اسهال و یبوست شوند.

بهتر است غذای خود را در خانه تهیه کنید ، زیرا از این طریق می توانید کنترل بیشتری بر نوع مواد مورد استفاده و مقدار آن داشته باشید: نحوه تهیه آن. به عنوان مثال ، می توانید سبزیجات را به جای سرخ کردن ، بپزید یا آن را خورشت دهید. در صورت نیاز به استفاده از روغن ، روغن زیتون یکی از سالم ترین گزینه هایی است که می توانید در نظر بگیرید.

از گوشت قرمز خودداری کنید

هضم گوشت قرمز برای بدن دشوار است. غذاها سرشار از چربی هستند ، ما اغلب منبع دقیق آن را نمی دانیم. امروزه اصلاح ژنتیکی برای رشد سریع حیوانات معمول است. گوشت این حیوانات ممکن است حاوی سموم مختلفی باشد که استفاده از آنها توصیه نمی شود.

گوشت بدون چربی یکی از بهترین گزینه هایی است که می توانید در نظر بگیرید ، از جمله مرغ: بوقلمون. کباب کردن یا پختن آنها نیز گزینه بهتری نسبت به سرخ شدن در روغن است.

از مصرف لبنیات خودداری کنید

محصولات لبنی یکی دیگر از مواد غذایی است که می تواند باعث سندرم روده تحریک پذیر در برخی از افراد شود. به طور کلی بسیاری از محصولات لبنی باعث ناراحتی مردم می شوند زیرا به درستی هضم نمی شوند.

محصولات لبنی همچنین حاوی چربی و لاکتوز هستند که می توانند مشکلات گوارشی مانند اسهال یا یبوست ایجاد کنند. اگر به این مواد حساس هستید ، مصرف لبنیات می تواند یکی از عادت هایی باشد که می تواند به روده شما آسیب برساند.

به جای شیر گاو ، می توانید از سایر مواد طبیعی و سالم – شیر جو دو سر ، شیر برنج ، شیر بادام ، شیر گردو یا حتی شیر پسته استفاده کنید.

مصرف دارو

مطالعات نشان داده است که برخی از مشکلات بهداشتی روده ممکن است مربوط به استفاده از آنتی بیوتیک باشد. افزایش استفاده از این نوع داروها می تواند یکی از عادت هایی باشد که می تواند به روده شما آسیب برساند. آنتی بیوتیک ها باکتری های خوب و بد را از هم تشخیص نمی دهند ، همه را از بین می برند. عملکرد آنها عمدتا از بین بردن هر میکروارگانیسم است ، و در نتیجه ، می تواند باعث عدم تعادل در فلور روده شما شود.

اما مراقب باشید ، زیرا در مورد سایر داروهایی که استفاده می کنید ، مانند یبوست یا اسهال ، همین حرف را می توان زد. قبل از مصرف هر نوع دارو یا مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

انتهای پیام: