علمی و پزشکی

۱۲ روش برای برطرف کردن خشکی بینی در فصل سرما

خشکی بینی می تواند به دلایل مختلفی از جمله کم آبی بدن، قرار گرفتن در معرض سیستم های تهویه و عوارض جانبی برخی داروها رخ دهد و می تواند علائمی مانند التهاب بینی، خارش، خس خس سینه، تورم و خونریزی بینی را ایجاد کند.

به گزارش سرگرمی برای همهاگر در مراحل اولیه درمان نشود، خشکی بینی می تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند حملات سینوسی، سردردهای شدید و غیره شود.

بر اساس اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان خشکی بینی در منزل به ۱۲ روش موثر امکان پذیر است:

1. مایعات فراوان بنوشید. بافت های بدن شما به دلیل کمبود مایعات خشک می شوند. مطمئن شوید که مایعات کافی دریافت می کنید تا بافت های بینی شما به درستی کار کنند. شما باید حداقل 8 تا 10 لیوان آب در روز بنوشید.

2. از مرطوب کننده های هوا استفاده کنید. هوای خشک یکی از دلایل اصلی خشکی بینی است. استفاده از دستگاه های مرطوب کننده هوا در پیشگیری از این عارضه تاثیر بسزایی دارد. استفاده از مرطوب کننده می تواند محیط خانه را مرطوب نگه دارد.

3. بینی خود را به طور مرتب با محلول های نمکی بشویید.

4. پماد را با دقت بمالید. یک کرم یا پماد نرم کننده را در قسمت جلوی بینی خشک یا ترک خورده بمالید. مراقب باشید پماد را به داخل ریه ها نکشید.

5. از روغن نارگیل استفاده کنید. روغن نارگیل از خشک شدن سوراخ های بینی جلوگیری می کند و شکاف بین سلول های بینی را پر می کند و منجر به تسکین درد ناشی از خشکی بینی می شود.

6. بخار آب داغ را استنشاق کنید. بخار اثر شگفت انگیزی در رفع خشکی بینی دارد.

7. برای از بین بردن خشکی بینی از حمام سونا استفاده کنید.

8. روغن کنجد می تواند خشکی بینی را نیز درمان کند.

9. سوپ و نوشیدنی گرم بنوشید و از کافئین پرهیز کنید.

10. فعالیت بدنی منظم و سبک زندگی سالم برای شما بسیار مهم است.

11. داروهای خود را کنترل کنید. اگر داروی ضد حساسیت یا هر دارویی حاوی آتروپین مصرف می کنید، خشکی بینی خود را به پزشک اطلاع دهید تا بتواند مقدار دارو را کاهش دهد یا دارو را تغییر دهد.

12. بهتر است فهرستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید به پزشک نشان دهید. شاید علت خشکی بینی داروی دیگری باشد.

اگر داخل بینی آنقدر خشک است که ترک می خورد و خونریزی می کند، باید با پزشک مشورت کنید.

انتهای پیام