عمومی

۱۱ دلیل گرفتگی بینی و چگونگی درمان آن

گرفتگی یا گرفتگی بینی وضعیتی است که در اثر التهاب رگ های خونی در سینوس ها و تورم بافت های بینی ایجاد می شود.

به گزارش سرگرمی برای همه ، عصر ایران: وی به نقل از سلامت نوشت: “برای درمان گرفتگی بینی ، ابتدا باید علت بیماری را پیدا کنید.” در ادامه با برخی از دلایل اصلی گرفتگی بینی و راه های بهبود آن بهتر آشنا خواهیم شد.

آلرژی

گرفتگی بینی علاوه بر خارش ، عطسه و آبریزش چشم ، یکی از علائم کلاسیک آلرژی است که می تواند در نتیجه گرده گیاهان ، گرد و غبار ، کپک یا پوست حیوانات ایجاد شود. پرهیز از آنها ساده ترین استراتژی است. اگر از حساسیت خود مطلع هستید ، پس از بازگشت به خانه ، به خصوص در روزهای خشک و باد ، با استفاده از ماسک و دوش گرفتن از مواد محرک خودداری کنید.

آنتی هیستامین های بدون نسخه نیز می توانند به رفع گرفتگی بینی کمک کنند. آنها با جلوگیری از یک ماده شیمیایی به نام هیستامین که توسط سیستم ایمنی بدن آزاد می شود و در واکنش های آلرژیک شرکت می کنند ، کار می کنند.

می توانید شستن بینی خود را برای پاک کردن مواد حساسیت زا (مواد حساسیت زا) در نظر بگیرید. می توانید از آب خالص ، مقطر یا جوشانده یا محلول های نمکی یا اسپری بدون نسخه پزشک استفاده کنید. اگر این روش های درمانی در رفع گرفتگی بینی مثر نیستند ، تزریق آمپول آلرژیک را در نظر بگیرید.

آنفولانزا و سرماخوردگی

گرفتگی بینی یکی از رایج ترین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا است. هیچ درمانی برای این بیماری ها وجود ندارد ، آنها پس از سیر بیماری خود به خود بهبود می یابند. با این حال ، اگر به خوبی از خود مراقبت نکنید ، احتمال عفونت ثانویه ناشی از رشد باکتری در مخاط راکد وجود دارد که می تواند شرایط جدی تری نیز ایجاد کند.

سرماخوردگی بدون نسخه پزشک برخی از داروهای آنفولانزا حاوی داروهای ضد تشنج برای کمک به کاهش التهاب رگ های مسدود شده بینی هستند و آنتی هیستامین ها می توانند به رفع گرفتگی بینی کمک کنند. شستشوی بینی همچنین می تواند به پاکسازی ویروس ها و باکتری ها کمک کند.

از دیگر کارهایی که می توانید برای مراقبت از خود انجام دهید ، نوشیدن آب فراوان ، پرهیز از الکل و استراحت کافی است. کمبود خواب می تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد. وقتی بیمار هستید ، یکی از اولویت های شما خواب کافی است.

سینوزیت حاد

سینوس ها حفره هایی در جمجمه انسان هستند که به بیرون آمدن مخاط از بدن کمک می کنند. اگر سینوس ها آلوده یا ملتهب شوند ، احساس گرفتگی بینی وجود دارد. باکتری ها ، ویروس ها و مواد حساسیت زا می توانند باعث سینوزیت شوند. این وضعیت می تواند حاد باشد ، یعنی فقط چند روز تا چند هفته طول می کشد ، یا می تواند مزمن باشد ، که نشان دهنده سینوزیت به مدت 12 هفته یا بیشتر است.

اگر عفونت سینوس توسط باکتری ایجاد شده باشد ، ممکن است آنتی بیوتیک مفید باشد ، اما بهترین کاری که می توانید برای سینوزیت ناشی از ویروس انجام دهید ، کنترل علائم است. بهتر است از مصرف آنتی بیوتیک های کمبود آب بدن خودداری کنید ؛ درعوض ، از ضد خونریزی های بدون نسخه برای کمک به پاکسازی سینوس ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که آنتی هیستامین ها می توانند فشار خون شما را بالا ببرند ، بنابراین اگر فشار خون دارید ، قبل از مصرف با پزشک خود صحبت کنید. اسپری های استروئیدی بینی نیز می توانند مفید باشند.

هنگامی که گرفتگی بینی به علت سینوزیت حاد فروکش کرد ، مخاط تخلیه اضافی را با یک پاک کننده نمک بردارید.

سینوزیت مزمن

وقتی سینوس های ملتهب یا آلوده بهبود نیافتند ، می توانید بیش از سه ماه دچار سینوزیت مزمن به نام سینوس های متورم شوید.

اگر داروهای ضد تشنج ، اسپری های بینی و رژیم های مراقبت از خود ، مانند شستشوی بینی کمکی نکردند ، ممکن است لازم باشد برای دارو یا حتی جراحی به متخصص مراجعه کنید. جراحی سینوس سنتی شامل برداشتن مقداری از استخوان و بافت برای باز کردن مجاری تنفسی برای ایجاد فضای بیشتر برای خشک شدن مخاط است.

سینوپلاستی گزینه دیگری است. پزشک یک بالون را وارد سینوس می کند ، آن را باد می کند تا ناحیه سفت شود و سپس بالون را خارج می کند.

انحراف تیغه بینی

گاهی اوقات گرفتگی بینی به دلیل مشکلات ساختاری داخلی توسط یک مهاجم خارجی ایجاد نمی شود. انحراف تیغه بینی شایعترین علت است. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که غضروف سوراخ های بینی از جای خود خارج شود ، این معمولاً بدنبال جراحتی مانند شکستگی بینی است. یکی از نشانه های انحراف تیغه بینی توانایی تنفس فقط در یک طرف بینی است.

درمان بستگی به میزان تنفس دارد. اگر هنوز می توانید نسبتاً راحت نفس بکشید ، داروهای آلرژی می توانند به باز شدن مجاری تنفسی کمک کنند ، اما بسیاری از آنها برای تعریض مجاری تنفسی برای همیشه به جراحی نیاز دارند. روش های ترمیم سپتوم بینی معمولاً سریع (30 تا 90 دقیقه) ، مثر و نسبتاً بدون درد است.

بارداری:

گرفتگی بینی در دوران بارداری که به رینیت حاملگی معروف است ، به دلیل جریان خون بیشتر در بافت های نرم بینی ایجاد می شود. اگر به این بیماری مبتلا باشید ، ممکن است مجبور باشید 9 ماه دوام بیاورید.

رینیت حاملگی تهدید کننده زندگی نیست ، اما درمان با دارو می تواند خطرناک باشد. در عوض ، بیشتر خانمها به فکر شستشو با نمک نمکی هستند. این روش ساده می تواند به رفع مخاط راکد از بینی کمک کند. این به جلوگیری از عفونت باکتریایی ثانویه کمک می کند و فشاری را که روی بینی خود احساس می کنید کاهش می دهد.

اگر تیغه بینی انحرافی دارید ، قبل از باردار شدن در مورد اصلاح شرایط با پزشک خود صحبت کنید ، زیرا جراحی در دوران بارداری درمانی نیست.

آدنوئیدهای بزرگ شده

آدنوئیدهای بزرگ شده دلیل اصلی گرفتگی بینی در کودکی است. آدنوئیدها در گلو واقع شده و به جلوگیری از عفونت در کودکان زیر پنج سال کمک می کند. بعد از پنج سالگی ، آدنوئیدها باریک می شوند و دیگر نقشی در مبارزه با باکتری ها ندارند.

بعضی اوقات عفونت باعث تورم آدنوئید می شود. این نه تنها می تواند باعث گرفتگی بینی شود ، بلکه باعث خشک شدن لب های شکاف خورده گوش های غرق شده به دلیل تنفس دهانی می شود.

اسپری های بینی یا آنتی بیوتیک ها می توانند به مدیریت علائم کمک کنند تا زمانی که آدنوئیدها به خودی خود کوچک نشوند. برخی از کودکان ممکن است نیاز به حذف آدنوئید داشته باشند ، به خصوص اگر در خواب مشکل دارند.

پولیپ بینی

پولیپ های بینی قطعات کوچکی از بافت هستند که در بینی رشد می کنند. تحریک مداوم بینی به دلیل سینوزیت مزمن یا آلرژی می تواند باعث التهاب شود که به نوبه خود باعث پولیپ در قسمت داخلی بینی می شود. پولیپ ها معمولاً درد یا خونریزی ایجاد نمی کنند ، اما ممکن است آنقدر بزرگ باشند که باعث انسداد سینوس ها و مجاری بینی شوند و باعث گرفتگی بینی شوند. آنها می توانند حس بویایی و چشایی را مختل کنند. ابتلا به فیبروز کیستیک یا آسم ، فرد را مستعد ابتلا به پولیپ بینی می کند.

برای برخی از افراد ، استروئیدهای خوراکی یا بینی کافی است تا پولیپ ها را باریک کرده و از بازگشت آنها جلوگیری کند. افراد دیگر نیاز به جراحی دارند. این زمانی است که احتمال بازگشت پولیپ بیشتر است و برخی از افراد ممکن است به بیش از یک عمل جراحی نیاز داشته باشند. دیگران ممکن است مجبور شوند سالها دارو مصرف کنند. در صورت بازگشت پولیپ های بینی ، باید با سختی از محرک های پولیپ مانند عفونت ها خودداری کنید.

مسیرهای باریک بینی

برخی از افراد با بینی باریک متولد می شوند. اگر یکی از آنها باشید ، همیشه می توانید از گرفتگی بینی رنج ببرید. بیش از حد سوراخ بینی علت این بیماری است. این شاخک ها وظیفه مرطوب سازی هوای تنفسی قبل از ورود آن به ریه ها را دارند.

اگر بینی باریکی دارید ، ممکن است گاهی اوقات در تنفس مشکل داشته باشید. افرادی که از ناحیه بینی باریک هستند ، اگر نفس نفس بکشند مشکلی نخواهند داشت ، اما هنگام تنفس سریع ، راه هوایی عملکرد مطلوبی را ایجاد نمی کند و در نهایت فرد باید از طریق دهان تنفس کند. برای کاهش اندازه سوراخ های بینی ممکن است به عمل جراحی نیاز باشد ، اگرچه برخی از داروهای آلرژی مانند استروئیدها ممکن است کمک کنند.

محرک های شیمیایی

برخی از ترکیبات می توانند باعث تحریک بینی و انسداد آن شوند. عطر مقصر اصلی است ، خصوصاً در محصولات بدن یا مو که نزدیک به صورت استفاده می شود. عطرها نه تنها می توانند باعث گرفتگی بینی شوند ، بلکه می توانند حس بویایی را نیز مختل کنند که باعث افزایش احساس گرفتگی بینی می شود. از آنجا که محصول بوی خوبی ندارد ، می توانید بیشتر استفاده کنید ، تمام این مواد شیمیایی حفره های بینی را تحریک می کنند.

اگر فکر می کنید محصولاتی که استفاده می کنید مانند شامپوها ، صابون ها ، مواد شوینده ، نرم کننده های پارچه در گرفتگی بینی و گرفتگی آن نقش دارند ، به دنبال گزینه های بدون بو باشید.

فشار

استرس و سایر احساسات شدید می توانند باعث تغییر در سطح هورمون ها شوند که رگ های بینی را بزرگ می کند ، بینی را منقبض می کند و تنفس را دشوار می کند. این وضعیت به عنوان رینیت وازوموتور یا رینوپاتی غیر آلرژیک شناخته می شود. بهترین اقدام شناسایی منبع استرس و از بین بردن یا یافتن راه های سالم برای غلبه بر یا از بین بردن آن است ، مانند گذراندن وقت با حیوان خانگی ، ورزش یا مراقبه.

سایر شرایط مانند هوای خشک ، آلودگی هوا و غذاهای پرادویه نیز می توانند باعث جراحی زیبایی بینی غیر آلرژیک شوند. با پزشک خود صحبت کنید تا بهترین ماده محرک را پیدا کند تا بهترین درمان را پیدا کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

درمان های مختلفی برای گرفتگی بینی وجود دارد و بیشتر پزشکان ابتدا روش های کم تهاجمی را انتخاب می کنند.

این بدان معناست که پزشکان معمولاً محلول های نمکی یا اسپری های استروئیدی بینی تجویز می کنند. همچنین می توانید آنتی بیوتیک های بدون نسخه را امتحان کنید و این روند را برای چهار هفته ادامه دهید.

اگر احتقان بینی مداوم باشد یا همراه با مخاط ضخیم ، تغییر رنگ ، ناراحتی ، تب ، دندان درد یا سردرد شدید باشد ، باید برای معاینه دقیق به پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام: