عمومی

۱۰ راز موفقیت فرهاد مجیدی

راز موفقیت فرهاد مجیدی را می توان در برخی شباهت ها و شخصیت های او با مربیان خارجی دانست. در این مقاله 10 نکته ذکر شده است.

به گزارش سرگرمی برای همه: عصر ایران او نوشت: «در شامگاه شنبه 25 اردیبهشت 1401، سه هفته مانده به پایان لیگ برتر فوتبال ایران، تیم استقلال تهران 9 سال بعد با اقتدار کامل و بدون شکست به پیروزی رسید. شکست ناپذیری که اگر در سه هفته باقیمانده ادامه پیدا کند، یک رکورد تاریخی به جا می گذارد. اتفاقی که در دنیای فوتبال کم سابقه نیست اما به ندرت اتفاق می افتد.

اهمیت این امر از این یادآوری آشکار است. هواداران آرسنال سالهاست طعم قهرمانی و موفقیت را نچشیده اند، اما همچنان قهرمانی بدون شکست در فصل 2003-2004 را بزرگترین افتخار خود می دانند. تیم های کمی مانند یوونتوس در سال 2011، گالاتاسرای در سال 1985، پاناتینایکوس در سال 1963 و بین المللی در سال 1979 موفق شدند. با این حال عنوان شکست ناپذیر تنها به آرسنال رسیده است.

5 قهرمانی متوالی پرسپولیس در ایران هم البته نادر است. این در حالی است که ناکامی امسال آنقدر برای بسیاری از هواداران تلخ بوده است که خیلی ها خواهان مربی خارجی شده اند. در این بین، یحیی گل محمدی واقعاً خودش را ثابت کرد و توانایی هایش را ثابت کرد و به افتخار قابل توجهی دست یافت. او در سبک های مختلف برای تیم های مختلف بازی کرده است، این نشان دهنده توانایی و دانش او در مورد هر تیم، انتظارات بیرونی او از او است. البته وقتی در فوتبال شکست می خورید، همیشه کمتر به یاد افتخارات گذشته می افتید و به حال فکر می کنید.

اما چرا با وجود اینکه نام دو بازیکن سرشناس پرسپولیس – مهدویکیا و علی کریمی مطرح شده است، اکثر هواداران سرخ شانس نمی آورند، او مربی خارجی می خواهد.

راز موفقیت فرهاد مجیدی نیز در شباهت های او با مربیان خارجی و برخی ویژگی های فردی دیده می شود. در این مقاله 10 نکته ذکر شده است.

1. برخی از کارهای فرهاد مجیدی ممکن است برای برخی عجیب، غیرعادی و حتی پوپولیستی به نظر برسد، اما مربیان موفقی مانند یورگن کلوپ نیز هستند که در پایان هر بازی به نوبت بازیکنان را در آغوش می گیرند. البته نه چون علیرضا منصوریان خیلی اغراق آمیز است.

2. دستیار یکی از مهم ترین اعضای تیم است. نقش مهم مربی بدنسازی مثل حمید مطهری در موفقیت پرسپولیس را نمی توان انکار کرد. با این حال، کار او استفاده از مهارت های سرمربی و مدیر کل است. مطهری در زمان دستیار مجید جلالی در نساجی مازندران موفق نشد.

این را فرهاد مجیدی بر خلاف پرویز مظلومی که از نشنیدن صحبت های دستیارش میشائیل هانکه افتخار می کرد و البته نتیجه اش را هم دید، به خوبی می دانست.

3. داشتن استراتژی مشخص از ویژگی های یک مربی موفق است. مورینیو معتقد بود که رمز موفقیت تساوی با تیم های بزرگ است، نه از دست دادن امتیاز مقابل تیم های ضعیف. یورگن کلوپ زمانی که در دومین سال هدایتش در لیورپول، هر پنج تیم بزرگ جزیره را شکست داد، استراتژی خود را تغییر داد، اما در نهایت پیروز نشد و تنها قهرمانی خود در لیگ برتر را در اولویت اعلام کرد و گفت که اوج ما را در آینده خواهد دید. . 30 سال بعد او جام را برد و هنوز هم از لذت ناب فوتبال برای هواداران لذت می برد.

4. یک مربی با استراتژی انتقاد را به همان اندازه که جزو خط مشی او باشد می پذیرد. فرهاد مجیدی با همه انتقادات برخی بازیکنان محکم پشت سر آنها ایستاد و آنها هم پاسخ مناسبی دادند. اینکه برخی از مربیان زیر فشار رسانه ها تاکتیک خود را تغییر می دهند، نشان بزرگی از یک مربی نیست.

5. علم جدید «کوچینگ» در دنیای فوتبال فقط آموزش پاس ها و کرنرهای درست و این جور چیزها نیست. بلکه مربی دوازدهمین دوست میدان است و می تواند در طول بازی با اشتیاق و مداخله موثر باشد. حرکات پپ گواردیولا و یورگن کلوپ را روی زمین تماشا کنید و ببینید چگونه آنها کالری می سوزانند. عصر مربیانی مانند لیانوفسکی است که فقط نشستن در حین بازی را یاد می دهند.

6. ادعای فرهاد مجیدی مبنی بر اینکه می تواند هدایت و یک تیم مربیگری یک طرفه مانند بدنساز دکتر نوشاد، صالح مصطفوی، بهزاد غلامپور به همراه پین ​​که دلسوز کامل نیمکت نشینان بودند، تشکیل دهد، یکی از دلایل اوست. موفقیت

7. مربیان بزرگ خارجی به انجمن به عنوان یک رشته نگاه می کنند و شعاری به این مهم نمی پردازند. نگرش فرهاد مجیدی نسبت به اختلال برادرش موردی است که کمتر با مربیان خانگی خود مواجه شده ایم. او فرزاد را رد نکرد.

8. او مانند مربیان خارجی عاشق فوتبال بود و به قول دکتر حمیدرضا صدر، فوتبال او را در چارچوب تاکتیک زندانی نکرد، روحش را نکشید. نشاط بازیکن باید برای مربی لازم باشد. این نکته را از آقای صدر یاد گرفتم، شعر سهراب سپهری را خواندم، بگذار هوا را حس کند، با همان هیجان گفت. بله بله. این!

9. او هم مانند مربیان خارجی اصرار داشت که تیم را «ببندد». در سبک محبوب، بازیکنان عمدتاً جوان و با تعدادی از افراد باتجربه مانند ورا جفور و روزب چشمین و البته با اعتقاد عمیق به ایده‌ها. مربیان خوب خارجی هم خودشان را شریک شکست ها می دانند و نمی گویند بچه ها به قول ما عمل نکردند. حتی در ضربات 11 متری که سهم اصلی این بازیکن در نظر گرفته می شود، بعد از باخت نساجی همین رویه را انجام داد و خود را مقصر دانست.

10. بالاخره فرهاد مجیدی بیشتر عمرش را در محیطی آرام و نه در دل جامعه متشنج و تهاجمی گذراند که باعث شد مثل یک مربی خارجی رفتار کند. نیمکت استقلال در زمان خودش جای بحث ندارد. (جواد نکونام که مربی بزرگی دارد، اگر حریف فرهاد نباشد، باید برای مربیانش در اسپانیا سرمشق باشد تا روی نیمکت آرام بگیرد، نه اینکه دستیاران در تنش رهبری کنند).

با این روحیه است که فرهاد مجیدی با بازیکنانی که در ابتدا جوان‌تر از آن چیزی که می‌توانستند برای شکستن طلسم 9 ساله تصور کنند، قهرمان شد. چون عشق را از فرهنگ ایرانی برگزید، در سایر مولفه ها به استانداردهای جهانی توجه کرد، با همان عشق و تفاوت ها به آرزوی شیرین خود رسید. برای تو شیرین است.»

انتهای پیام: