بین الملل

«گاز در ازای تسلیحات» توافق فرانسه و امارات برای غارت یمن

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین سرگرمی برای همه، جان مارین سفیر فرانسه در یمن روز شنبه با شیوخ شبوه دیدار کرد. این اقدام که توسط بسیاری از کارشناسان مورد توجه قرار گرفته، بخشی از تلاش پاریس برای غارت گاز طبیعی مایع در استان استراتژیک یمن است.

پایگاه خبری الخبر یمن گزارش داد که دیدار سفیر یمن با شیوخ شبوه همزمان با مقدمات بازگشایی مهم ترین مرکز استخراج گاز مایع در این استان بود. موضوعی که فرانسه پس از توافق با امارات مطرح کرد.

این دیدار با اعضای گروهی به نام التحلیف الموحد لبنا شبوه (ائتلاف واحد شبوه) برگزار شد. این گروه از سوی فرانسه حمایت می شود و شیوخ استان نفت خیز شبوه را در بر می گیرد.

به گفته منابع محلی، سفیر فرانسه در مورد شی گاز طبیعی مایع للهاف با شیوخ شبوه گفتگو کرده است. کارخانه ای که توتال فرانسه 51 درصد از سهام آن را در اختیار دارد.


سفیر فرانسه در شبوه

فرماندار منصوب شده یمن که با امارات نیز مرتبط است، اخیراً اعلام کرد که تاسیسات گازی بلحاف به زودی بازگشایی می شود.

کارشناسان تأکید می‌کنند که این اقدام همزمان با بیانیه فرانسه در مورد تقویت پدافند هوایی امارات است که نشان می‌دهد ابوظبی به پاریس اجازه می‌دهد تا در بهره‌برداری از این تأسیسات تحت توافقنامه «گاز در برابر تسلیحات» مشارکت کند، چنین توافقی وجود نخواهد داشت. به نفع یمن نخواهد بود.

در ماه سپتامبر، محمد صالح بن ادیو، فرماندار شبوه، سپتامبر گذشته به امارات در مورد غارت منابع این کشور هشدار داد و گفت “از شرق به غرب حرکت کرده است.”

یک مقام یمنی با انتقاد از امارات به دلیل تلاش برای حمایت از قیام علیه یمن و غارت منابع آن، به مقامات یمنی گفت: از تبدیل منابع یمن به کانون شورش خودداری کنید.»

فرماندار شبوه خطاب به مردم امارات تاکید کرد. «ایستگاه بلحاف باید نبض حیاتی ملت باشد… اما به جای تبدیل آن به منبع صادرات گاز و صرفه جویی در پول ملی، آن را صرف صادرات شبه نظامیان، شورشیان می کنید، اما صبر مردم می تواند. ماندگار نیست.”

انتهای پیام/.




این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید