بین الملل

بارقه هایی از امید برای توافق هسته ای/ ایران در حال ارسال سیگنال برای احیای توافق است

سخنان کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی، مبنی بر اینکه تنها تفاوت در حوزه ضمانت‌ها و دیدار روز گذشته امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان است. با حضور علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و انریکه مورا، مذاکره‌کننده ارشد اروپا در اردن، بارقه‌های امیدی برای خروج از بن‌بست احیای برجام دیده می‌شود. بن بست حداقل سه ماهه بسیاری را از توافق ناامید کرده است، اما علیرغم توئیت مهم بورل بعدازظهر دیروز، با اشاره به گفتگوی خود با وزیر امور خارجه ایران، نوشت: رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در موضوع هسته‌ای ایران، ساعاتی پس از اظهارنظر این مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توئیتی ناامیدکننده در واکنش به اعلام آمادگی ایران برای ازسرگیری مذاکرات اعلام کرد. این اولین بار نخواهد بود که رهبران ایران به توافقی که روی میز بود و مورد تایید همه بود پشت کردند، اما این حادثه اخیر امید جمعی ما را برای بازگشت سریع و متقابل به اجرای کامل برجام از بین برد. . حتی رئیس جمهور آمریکا. جو بایدن در پاسخ به این سوال که آیا می تواند برجام را مرده اعلام کند، توافق هسته ای با جمهوری اسلامی ایران را مرده اعلام کرده است. او گفت نه. بایدن در پاسخ به اینکه برخی از او می خواهند با ایران توافق نداشته باشد و چرا نمی تواند برجام را مرده اعلام کند، تصریح کرد: برجام مرده است، اما ما نمی توانیم آن را اعلام کنیم. داستان او طولانی است.

با این حال، نشست مهم شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه یکشنبه در نیویورک برگزار شد و درباره اجرای قطعنامه 2231 توسط همه طرف‌های درگیر در برجام، نشستی که تهران بار دیگر بر ادامه مذاکرات و آمریکا تاکید کرد. و اروپا را مقصر می‌دانستند و به دروغ سعی می‌کردند آمریکا را که ناقض اصلی معاهده بود، در ایجاد شرایط سخت بی‌گناه جلوه دهند. این فضای غبارآلود و پیچیده نشان از بیم و امید به احیای برجام دارد و به نظر می رسد نمی توان در کوتاه مدت شاهد از سرگیری مذاکراتی بود که ماه هاست خبری از آن نیست و گوناگون. اتفاقات ایران و سایر کشورها باعث شده است که آنها کنار گذاشته شوند، به هر حال احیای توافق هسته ای باری بر دوش آمریکاست تا بدیهیات را بپذیرد و از دخالت دادن موضوعات برون متنی و غیر قانونی در روند احیای توافق هسته ای خودداری کند. .

در چنین شرایطی، افراط و تفریط آمریکا یا ترویکای اروپایی و کار سیاسی آژانس قطعاً تغییری در مواضع جمهوری اسلامی ایران در دفاع از خطوط قرمز خود در مذاکرات ایجاد نخواهد کرد. : «توافق خوب» که در سایه «تحقیقات آتی برجام» و «عدم عبور از خطوط قرمز و پیش نیازهای اساسی احیای توافق هسته ای» شکل می گیرد که نقش مهمی در نتیجه گیری مطلوب دارد. این مورد؛ . المانیتور نیز در گزارش چند روز پیش خود نوشت. تماس‌ها و مقامات منطقه‌ای همچنین به ما می‌گویند که ایران واقعاً سیگنالی از علاقه مجدد به احیای توافق هسته‌ای ارسال می‌کند.» ممکن است در مورد اهداف ایران تردیدهایی وجود داشته باشد، اما خطرات عدم احیای برجام به حدی است که نمی توان تغییرات احتمالی در موضع تهران را نادیده گرفت. اگر تهران مایل به مذاکره مجدد باشد، به نظر می رسد که دولت بایدن برجام را دوباره سر جای خود قرار دهد. “وظایف اولویت دار”. به طور کلی باید منتظر ماند و دید که فاصله های امید به خروج از کما از APS تا چه حد می تواند به موجی از آگاهی نسبت به این مشکل تبدیل شود.

2323