بین الملل

ماکرون: عربستان باید جرئی از مذاکره برای توافق با ایران باشد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین سرگرمی برای همه ، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه از قدرت های منطقه خواست تا در توافق با ایران مشارکت کنند.

در گزارش جدید خود به العربیه ، ماکرون گفت که باید از اشتباه سال 2015 ، زمانی که قدرت های منطقه ای در توافق با ایران شرکت نکردند ، اجتناب شود.

وب سایت خبری عربستان سعودی به نقل از رئیس جمهور فرانسه گفته است که عربستان باید در هر مذاکره ای برای دستیابی به توافق با ایران نقش داشته باشد.

رئیس جمهور فرانسه همچنین با تکرار ادعاهای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای با ایران ، گفت: زمان باقی مانده برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای بسیار کوتاه است.

کشورهای غربی به رهبری رژیم صهیونیستی به رهبری آمریکا در سالهای اخیر ایران را به دنبال اهداف نظامی در برنامه هسته ای خود متهم کرده اند. ایران این ادعاها را قاطعانه رد کرده است.

ایران تأکید می کند که به عنوان عضوی در آژانس بین المللی انرژی اتمی ، که امضاکننده پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای است ، حق دستیابی به فناوری هسته ای برای اهداف صلح آمیز را دارد.

علاوه بر این ، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) چندین بار از تاسیسات هسته ای ایران بازدید کرده اند اما هرگز هیچ مدرکی مبنی بر انحراف برنامه صلح آمیز هسته ای این کشور از اهداف نظامی آن پیدا نکرده اند.

علاوه بر این ، در سال 2015 ، ایران برای حل تنش در مورد برنامه هسته ای خود با کشورهای موسوم به 1 + 5 به توافق رسید.

علی رغم تأیید آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده است ، در ماه مه سال 2016 ، دولت آمریکا یک جانبه از توافق خارج شد.

بایدن ، رئیس جمهور جدید آمریکا اعلام کرد که قصد دارد ایالات متحده را به توافق هسته ای بازگرداند. با این حال ، وی در بیانیه ای مبهم تأکید کرد که ایالات متحده قصد دارد از بازگشت برجام به عنوان مبنایی برای آغاز مذاکرات جدید با هدف “تقویت و طولانی تر شدن برجام” استفاده کند.

امارات ، عربستان سعودی ، بحرین و رژیم صهیونیستی در ماه های اخیر گفته است که می خواهد در مذاکرات با ایران شرکت کند.

چند هفته پیش ، آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه ایالات متحده به مجلس سنا گفت که ایالات متحده از بازگشت به شورای امنیت فاصله زیادی دارد و واشنگتن از این فرصت برای رایزنی با اعضای کنگره و متحدان آمریکا استفاده خواهد کرد.

بلینکن گفت: “رئیس جمهور منتخب معتقد است که اگر ایران به توافق بازگشت ، ما به توافق باز خواهیم گشت ، اما با این وجود متحدان ما ، که به عنوان بستری برای یک توافق طولانی تر و قوی تر ، با ما هماهنگی خواهند کرد.” وی افزود: “ما از سایر موارد ، به ویژه مسئله موشك ها و عملیات بی ثبات سازی در ایران استفاده خواهیم كرد.”

بلینکن افزود: “اکنون که این گفته شد ، باید بگویم که ما از این نقطه بسیار فاصله داریم.” “ما باید ببینیم ایران در حال انجام چه کاری است ، پس از روی کار آمدن آماده انجام این کار است. بعداً ، اگر آنها بگویند به شورای امنیت سازمان ملل بازگشتند ، باید ارزیابی کنیم که آنها به وعده های خود عمل کرده اند. »

بلینکن گفت: “بله ، ما قطعاً با شما (نمایندگان کنگره) مشورت خواهیم کرد.” من فکر می کنم ، همانطور که رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت ، ممکن است در آغاز این روند ، نه در پایان ، متحدان و شرکای ما در منطقه ، از جمله اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس. [فارس] “بیایید با هم کار کنیم.”

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که در توافق هسته ای برجام تجدیدنظر نخواهد کرد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اخیراً در نامه ای به فرنفرز نوشته است كه تهران آماده بررسی مفاد توافق نیست.

انتهای پیام /