بین الملل

رئیسی: گره توافق باید به دست کسی باز شود که آن را ایجاد کرده است/پرونده‌های ایران در آژانس باید مختومه شود

رئیس جمهور در دیدار با گروهی از کارشناسان سیاست خارجی آمریکا به سوالات آنها پاسخ داد.

وی یکی از دلایل اصلی تاکید ایران بر عدم مداخله بیگانگان در مشکلات منطقه را وضعیت کنونی ملت افغانستان پس از بیش از 20 سال اشغال و دخالت نیروهای آمریکایی و ناتو در این کشور دانست و گفت: معلولیت 35 هزار کودک تنها یکی از نتایج دو دهه اشغال افغانستان است. تا کی مردم در نقاط مختلف جهان باید تاوان سیاست های نادرست و هژمونیک دولتمردان آمریکایی و اروپایی را بدهند؟

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا ایران آماده دستیابی به توافق بر سر مذاکرات هسته ای است یا خیر؟ وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از توافق موجود خارج نشده و به تمامی تعهدات خود در این توافقنامه عمل کرده است. این آمریکا بود که از این توافق خارج شد و کشورهای اروپایی بودند که به تعهدات خود عمل نکردند.

دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه از ابتدا اعلام کرده ایم طرفدار مذاکره برای رسیدن به یک توافق عادلانه و منطقی هستیم نه مذاکره برای مذاکره، افزود: طرف های مذاکره از توافق خارج شدند، اما اتفاقی افتاد و امروز جمهوری اسلامی به درستی به دنبال دریافت تضمینی مطمئن و مطمئن برای عدم تکرار این تجربه است. این گره باید به صورت دستی توسط فردی که گره را بسته است باز کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هیچکس خواسته های ایران را نامعقول ندانست، گفت. نکته بعدی این است که تا کی از مسائل دفاعی به عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده می شود؟ چند پرونده در این زمینه تشکیل شده و هر بار اعلام شده که ادعاهای مطرح شده در آن با واقعیت مطابقت ندارد؟

آیت الله رئیسی بیان کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 15 بار تاکید کرده است که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ماهیت صلح‌آمیز دارد و انحرافی از مقررات آژانس ندارد. آیا برای کشورهای غربی باطل هستند؟ آیا این معقول است که ایران تنها چند روز پس از امضای مجدد توافق نامه ای را امضا کند که چنین ادعاهایی علیه آن مطرح شده و می تواند دلیلی برای اقدام علیه آن باشد؟

دکتر رئیسی در پاسخ به این مقاله که آژانس بین المللی انرژی اتمی یک نهاد مستقل و غیرسیاسی است، گفت: در همان منطقه ای که ایران در آن قرار دارد، چند کشور دیگر فعالیت هسته ای و حتی فعالیت های مرتبط با تولید هسته ای دارند؟ سلاح؟ چقدر از فعالیت های آنها زیر نظر آژانس است و با وجود اینکه در حال تهیه سلاح هسته ای هستند، نه آژانس انرژی اتمی و نه کشورهای مدعی جهان نسبت به آنها حساس نیستند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره روند بهبود روابط ایران و عربستان افزود: ایران به دنبال تقویت و توسعه روابط با همسایگان خود است و ما بارها تاکید کرده‌ایم که اگر خارجی‌ها در مشکلات منطقه دخالت نکنند، آن کشورها هم هستند. خود منطقه ظرفیت کافی برای حل مشکلات فیمابین را دارد

آیت الله رئیسی در پاسخ به این سوال که راه حل مشکلات افغانستان از دیدگاه ایران چیست؟ وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی تاکید جمهوری اسلامی ایران بر عدم مداخله خارجی در امور منطقه، وضعیت کنونی ملت افغانستان پس از بیش از 20 سال اشغال و مداخله آمریکا و ناتو است. نیروهای این کشور مجروح شدن 35000 کودک افغان بدون توجه به کشته ها و آواره های افغان تنها یک مورد از کشتار جمعی، جنایت و کشتار بیش از دو دهه اشغال افغانستان است. تا کی مردم در نقاط مختلف جهان باید تاوان سیاست های نادرست و هژمونیک دولتمردان آمریکایی و اروپایی را بدهند؟

رئیس جمهور افزود: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران راه حل مشکلات افغانستان تشکیل حکومت فراگیر از طریق گفتگو و درک متقابل همه گروه ها و طوایف این کشور است. این راه حل مشکلات یمن، سوریه و فلسطین است که پس از 70 سال اشغال، با امضای قراردادهای بسیاری از جمله کمپ دیوید، شرم الشیخ و اسلو، نتوانسته اند منافع خود را تامین کنند و منافع خود را حل کنند. چالش ها و مسائل. اگر کشورهای غربی در ادعای خود مبنی بر حمایت از دموکراسی صادق باشند، باید شرایطی را برای برگزاری انتخابات آزاد فراهم کنند که در آن همه فلسطینی ها، اعم از یهودی، مسیحی یا مسلمان، بتوانند در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

دکتر رئیسی در پاسخ به این سوال که درگیری های اوکراینی وجود دارد. ایران خود تجربه تلخ جنگ هشت ساله را که با حمایت و تحریک آمریکا و کشورهای اروپایی به این کشور تحمیل شد، پشت سر گذاشته و از همه فرصت‌ها برای میانجیگری و پایان دادن به این درگیری‌ها استفاده می‌کند. ممکن است.

رئیس جمهور سیاست توسعه طلبانه ناتو را یکی از عوامل ناامنی در نقاط مختلف جهان دانست و تصریح کرد: به عنوان متفکران سیاست خارجی، سیاستمداران و دولتمردان را نصیحت کنید تا مردم در نقاط مختلف جهان متحمل اشتباهات و هزینه های خود نشوند. اشتباهات.

آیت الله رئیسی در پاسخ به این سوال که ایران برای مبارزه با تجارت مواد مخدر چه کرده است؟ بیشترین حجم تولید مواد مخدر در افغانستان است که تحت اشغال و کنترل نیروهای آمریکایی و ناتو قرار داشت. اگر ایران جلوی تجارت مواد مخدر را نگیرد، تمام اروپا و آمریکا به محل پرورش قاچاقچیان مواد مخدر تبدیل خواهند شد.

در ادامه این جلسه رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که شما به عنوان رئیس جمهور در قتل یک دختر جوان چه کرده اید؟ نکته، مطمئن شوید که درست است و آنچه شما می گویید بر اساس اسناد معتبر و تایید شده است.

رئیس جمهور افزود: من شخصا با خانواده ایشان تماس گرفتم و قول دادم موضوع را با دقت پیگیری کنم تا همه جوانب موضوع بررسی شود و حقی ضایع نشود. در روزهای گذشته حداقل دو گروه از پزشکی قانونی و نمایندگان مجلس ایران این موضوع را به تفصیل بررسی کرده اند و مرجع قضایی رسیدگی کننده باید نتیجه نهایی خود را اعلام کند.

آیت الله رئیسی گفت: در ذات جمهوری اسلامی حفظ حقوق بشر است و این موضوع برای ما ابزار سیاسی نیست، بلکه یک وظیفه الهی و یک مقام حاکمیتی است.

رئیس جمهور به دو برابر استانداردهای مدافعان حقوق بشر غربی اشاره کرد و گفت: مدافعان حقوق بشر نسبت به گزارش ها و اخبار رسمی در مورد قتل های پلیس مردان و زنان در کشورهای غربی و آمریکا حساس نیستند.
رئیس جمهور در پاسخ به سوال یکی دیگر از حاضران درباره تبادلات و روابط فرهنگی گفت: جمهوری اسلامی ایران به طور کامل از تبادلات فرهنگی و روابط بین اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی، بین ایران و غرب و همچنین بین تمدن ها و فرهنگ های مختلف استقبال می کند. او آن را مفید می داند. به نظر ما جنگ، کمپین و سلاح های هسته ای راه حل مشکلات جهان نیست، اما این مشکلات با گفتگو و تفاهم متقابل قابل حل است.

دکتر رئیسی در پاسخ به سوال دیگر حاضران که درخواست ایران برای ضمانت را بستن دست دولتمردان آینده آمریکا دانستند، گفت: اگر موافقت و امضای هر دولتی فقط در زمان رهبری آن دولت معتبر باشد، روابط بین‌الملل ممکن است: ادامه، مدیریت؟با قبول فرض شما، آیا سایر کنوانسیون ها و موافقت نامه های بین المللی معتبر و قابل اجرا هستند؟

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نزدیک شدن ایران به شرق گفت: ما خواهان تعادل و توازن در سیاست خارجی و تعامل هستیم و ارتباط با دنیا را فقط در تعامل با چند کشور غربی نمی بینیم. .

310310