عمومی

کدام آدم عاقلی استقلال و پرسپولیس را می‌خرد؟

احتمالا فکر می کنید همه چیز برای انتقال استقلال و پرسپولیس آماده است.

حداقل این اظهارات و تاکید بر اینکه دو باشگاه باید به زودی خصوصی شوند، باعث ایجاد نوعی خوش بینی در واگذاری آنها شد.

اما این همه ماجرا نیست. رئیس سازمان خصوصی سازی می گوید پس از واگذاری کلاغ ها تضمین موفقیت لازم است. جملات تامل برانگیز

به نظر می رسد برای واگذاری باشگاه های «استقلال» و «پرسپولیس» محتوای کاربردی، اجرایی از سوی وزارتخانه وجود ندارد، اطلاعات جامعی ندارند. در زمان مسعود سلطانی فر نیز گفته می شد که خشخاش به بورس منتقل شده است اما ظاهراً وزارتخانه به دنبال راه حلی برای این موضوع است و همچنان به دنبال آن است.

این اتلاف وقت و انداختن توپ روی زمین بورس و شرکت های خصوصی سازی است تا در صورت ایجاد اختلال در مسیر واگذاری، مسئولیت آن بر عهده وزارت ورزش و جوانان نباشد. حمید سجادی همچنان در این دام با وجود تاکید بر خصوصی سازی، باید دید واگذاری دو باشگاه راهی برای برون رفت از بحران است یا فرو رفتن در باتلاقی عمیق.

برای ورود هر بنگاه، شرکت یا باشگاهی به بورس باید افق پنج ساله ای در نظر گرفته شود که در این صورت می توان نتایج دقیق تری به دست آورد. خوب است که رئیس شرکت خصوصی سازی با واگذاری سهام خشخاش به سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت کرده است، چرا که سهام آسیب رسانده به شرکت نباید به متقاضیان داده شود، اما زمانی که هیئت مدیره: هر دو باشگاه برنامه مدون و ارجاعی ندارند. من فکر می کنم استقلال و پرسپولیس مشکلات زیادی دارند، گفتن «ماشاالله» یا «انشالله» اشکالی ندارد.

در واقع اگر توجیه اقتصادی خوبی برای واگذاری وجود ندارد، چرا باید اقدام کرد؟ برخی هنوز آدرس اشتباه می دهند. در این شرایط نباید عواقب منفی ایجاد کرد؛ باید از واگذاری بلوکی و خرده فروشی «استقلال»، «پرسپولیس» جلوگیری شود.

اینکه می گویند با پرداخت همه بدهی ها می توان به بورس رفت، درست نیست. حتی اگر قانون اجازه ورود «کلاغ ها» به بورس هر دو باشگاه را بدهد، کدام سرمایه گذار منطقی حاضر است سرمایه ارزشمند خود را برای خرید سهام باشگاه های زیان آور هزینه کند؟ یکی از باشگاه ها قبلا 175 میلیارد قیمت گذاشته اما مشتری برای آن پیدا نشده است. 100 تا 150 میلیارد به این بدهی اضافه کنید…

251 41: