عمومی

وعده‌ی ۱۶ ساله خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس

ماجرای خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال از قصه های هزار و یک شب به جایی رسیده است که رسانه ها و هواداران این دو باشگاه تقریباً 6000 روز است که با قولی خالی برای تحقق آن خوابیده اند.

به گزارش سرگرمی برای همه: اخبار آنلاین او سالها نوشت. “سالهاست که موضوع خصوصی سازی تیم های استقلال پی پرسپولیس موضوع محافل ورزشی بوده است. وزرای مرد و وزرای ورزش در هر سفر وعده های شیرینی مبنی بر خصوصی سازی می دهند که تا به امروز محقق نشده است. این دو باشگاه معروف که زیر نظر مستقیم وزارت ورزش اداره می شوند با مشکلات و موانع زیادی از جمله بدهی های مالی بزرگ روبرو هستند. در همین ارتباط ، معاون سازمان خصوصی سازی با اعلام اینکه مجموع بدهی “پرسپولیس” و “استقلال” 380 میلیارد درام است ، گفت. “برای ثبت این دو باشگاه در بورس اوراق بهادار ، باید معیارهای یک سازمان بورسی را رعایت کنند.” البته این تنها یکی از موانع خصوصی سازی این دو تیم است ، اما چرا این اتفاق نمی افتد و چرا همه چیز فقط یک شعار باقی می ماند. چرا دولت ها می آیند و می روند؟ آنچه باقی مانده فقط یک وعده رویایی است.

فرایند خصوصی سازی

در 16 دسامبر 2016 ، مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که پیشنهاد وزارتخانه برای انتقال “استقلال” و “پرسپولیس” مورد تأیید رئیس جمهور پس از گذراندن مراحل کارشناسی در کمیته اقتصادی به تصویب هیئت وزیران رسید. بر اساس این تصمیم شورای وزیران ، سازمان خصوصی سازی زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی مسئولیت کلیه مراحل ارزیابی ، قیمت گذاری ، تعیین شرایط و انتقال به متقاضیان را بر عهده خواهد داشت. »

همانطور که در اواخر ماه ژانویه ، وزیر ورزش موضوع خصوصی سازی این دو تیم را اضافه کرد. اما در حال حاضر سرمایه یک باشگاه “این مبلغ به 701 میلیارد درام افزایش یافته است ، و دیگری – 710 میلیارد درام. علاوه بر این ، کلیه صورتهای مالی و حسابرسی توسط یک موسسه حسابرسی مستقل ایرانی مورد بررسی قرار گرفته است ، منتظر تصمیم خواهیم بود. پذیرش توصیه در این زمینه. “

با این حال ، در آخرین روزهای سال 1997 ، سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که این دو باشگاه توسط کارشناسان قیمت گذاری شده اند ، جلسه هیئت مدیره نقل و انتقالات در اولین فرصت سال برگزار می شود ، این قیمت تایید یا رد می شود. در همین رابطه ، رئیس سابق سازمان خصوصی سازی نیز با بیان اینکه مقدمات انتقال این دو باشگاه هنوز تأمین نشده است ، گفت: “ما این دو باشگاه را برای انتقال آماده می کنیم”. وی در مورد انتقال باشگاه های “استقلال” و “پرسپولیس” تاکید کرد. این انتقال به دلیل عدم درک متقابل شرایط با “نهادهای نظارتی” پارلمان حداکثر تا سال 1998 به تعویق افتاد.

قول به قول!

ورود سهام سرخه به بازار سرمایه تا پایان سال 1998 محقق نشد ، زمانی که مقامات از عرضه عمومی سهام استقلال و پرسپولیس تا پایان نیمه اول سال 1999 خبر دادند ، اما نه تنها در نیمه اول. اما در نیمه دوم سال گذشته اجرا نشده. وعده انتقال دو باشگاه به بخش خصوصی اما به همین جا ختم نشد.

در 19 مه سال جاری ، وزیر امور اقتصادی و دارایی ، فرهاد دپسند ، موضوع انتقال “پرسپولیس” و “استقلال” به بخش خصوصی را اعلام کرد.

“انتقال این دو باشگاه ضروری است و باید با استانداردهای بورس اوراق بهادار برای حضور در بازار سهام مطابقت داشته باشد ، فرآیند طولانی برای تطبیق شرایط آن با الزامات بازار سرمایه وجود دارد ، و در حال حاضر این موضوع در مرحله نهایی آن “لازم است همه جوانب انتقال باشگاه های بزرگ ورزشی مانند استقلال و پرسپولیس را در نظر بگیریم. این موضوع در مراحل پایانی خود است.”

پایان دولت دوازدهم ، همان سوپ ، همان ظرف

یا پیش بینی می شد که سرانجام در طول خدمت مسعود سلطانی فر اتفاق می افتد ، اما این اتفاق نیفتاد مگر اینکه شکی وجود نداشت که این فقط یک وعده بود.

موانع خصوصی سازی

اولین مشکل اساسی استقلال و پرسپولیس برای ورود به بورس ، نبود ساختار مناسب اقتصادی ، حتی ورزشی است. در ایران هیچ طرفدار فوتبال وجود ندارد که نداند این دو باشگاه بزرگ پایتخت با مشکلات مالی زیادی روبرو هستند “،” فیفا بارها پنجره نقل و انتقالات خود را به دلیل بدهی به بازیکنان خارجی بسته است “، حتی یک روز هم نیست. اخبار طلبکاران محلی استقلال و پرسپولیس نباید در رسانه ها منتشر شود. علاوه بر این ، ساختار مالی خشخاش از شفافیت لازم برای دسترسی به بورس اوراق بهادار برخوردار نبود و حتی سران این دو باشگاه بارها به ثبت و دستکاری صورت های مالی برای اخذ مجوزهای لازم از AFC اعتراف کرده اند. به مشکل دیگر این دو باشگاه عدم شفافیت دارایی ها است.

قبل از واگذاری دو ورزشگاه امام رضا به استقلال و پرسپولیس شهید کاظمی ، دارایی این دو باشگاه تنها چند میلیون بود. اما واگذاری دو ورزشگاه ناگهان چندین میلیارد به دارایی این دو اضافه کرد که مانع از فروش سهام هر دو باشگاه شد.

موانع موجود در زبان صاحب بازار سهام

مهدی حسینو ، کارشناس ارشد حسابداری و بازار سهام ، فکر می کند: حداقل سه سال متوالی در این موقعیت قرار بگیرید.

حسینو در توضیح مقدمات فهرست بندی شرکت های دولتی در بورس ، تاکید کرد که “شرکت دولتی نیاز دارد تا همه صورت های مالی شفاف باشد ، همه بدهی ها و درآمدهای آن شرکت مشخص باشد ، و هیچ ابهامی وجود ندارد. . ” ممیزی های انجام شده “

با این حال ، اگر این دو تیم وارد بازار سهام شوند و سهام بفروشند ، هیچکس سهام این شرکت های مضر را نمی خرد مگر کسانی که سهام خود را خریداری می کنند و می دانند که سهام فقط به دلیل علاقه به آن تیم ها مضر است.

جنجال های مسئولان

چند روز پس از پایان دوران وزارت سلطانی فر و انتصاب سجادی به عنوان وزیر جدید ، دوباره موضوع خصوصی سازی مطرح شد. این بار اما مصاحبه دست همه را پر از آب زلال کرد.

امیر رضا خادم معاون سابق وزیر ورزش درباره خصوصی سازی “استقلال” و “پرسپولیس” گفت. “استقلال پی پرسپولیس ، به دلیل مشکلات جدی مالی و حقوقی ، به هیچ عنوان قابل خصوصی سازی نیست ، خصوصی نمی شود.”

در پاسخ به مصاحبه ، مهدی علی نژاد در گفتگوی تلفنی با برنامه تلویزیونی افزود: کسانی که می گویند خصوصی سازی امکان پذیر نیست ، از تلاش های یک سال و نیم گذشته آگاه نیستند. »

با این حال ، هنوز اظهارات متناقضی وجود دارد ، و ما باید منتظر باشیم و ببینیم که در نهایت تاریخ خصوصی سازی چگونه توسعه می یابد.

این بازی خاص از کجا آمده است؟

رئیس جمهور ، وزیر ورزش ، وزیر اقتصاد ، رئیس سازمان خصوصی سازی ، بسیاری از رهبران و مقامات بیش از 16 سال است که منتظر تیم های رسانه ای دو تیم هستند ، هواداران با وعده “خصوصی سازی فوری استقلال ” “پرسپولیس” خرم محمدرضا یزدان در یک جمله آب تمیز را به دست همه ریخت و ثابت کرد با توجه به شرایط فعلی غیر ممکن است.

خرم یزدان در بیانیه ای عجیب و تأمل برانگیز در آوریل 1999 گفت. این انتقال غیرقانونی است ». او گفت که بلانشت به کسی گفت که نمی تواند با عمه اش ازدواج کند. این ادعای انتقال غیرقانونی وزارت ورزش نیز همین مثال است. طبق ماده 141 قانون تجارت ، یا ساختار مالی دو تیم باید اصلاح شود یا باید ورشکسته اعلام شوند.

با وجود این اعلامیه ، اما مقامات همچنان در تلاش هستند تا دو باشگاه را خصوصی کنند. کاری که سه دولت گذشته حداقل در ظاهر تلاش کردند ، اما موفق نشدند.

می توان گفت که در آخرین سال حکومت محمد خاتمی ، اولین علائم انتقال این باشگاه ها به بخش خصوصی مشاهده شد ، دولت اصلاحات از آن بیرون آمد ، اما این موضوع حتی در چهار سال اول مورد اشاره قرار نگرفت. سال ها. در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد. در نهایت ، این انتخابات خوبی برای احمدی نژاد بود ، اما نتیجه همه آن مصاحبه ها و ادعاها تنها انتقال دارفیشی فر بود ، شغلی خوب برای افزایش دارایی هر دو باشگاه ، برای عرضه عمومی. او داستان هزار و یک شب شد آنها ماندند تا تمام شد ، کرم ها هنوز در دست دولت هستند.

انتهای پیام: