عمومی

چرخش آنکارا به سمت تل‌آویو

اینکه بگوییم ترکیه در دام سازش افتاده است ، یک گام از نظر علمی ، صحیح و صحیح است ، آن را در حاشیه قرار دهیم تا بتوانیم توجیه کنیم ، یک مسئله را بر اساس اهداف خود تفسیر کنیم. ترکیه دارای یک سیستم تعریف شده تاریخی است ، به رهبری دولت اسلامگرای ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان. اردوغان بود که در اجلاس داووس علیه رئیس جمهور اسرائیل صحبت کرد ، زیرا او یک بار واکنش شدیدی در ایران داشت و به نوعی میدان مقاومت در برابر تل آویو را نشان داد. اردوغان که می دانست مصالحه با اسرائیل به نفع ترکیه است ، این کار را انجام داد. بنابراین نمی توان گفت آنکارا در دام سازش افتاده است. از آنجا که باید فضایی برای گفتن داشته باشد که ترکیه به دلیل اقدامات اسرائیل و فشارهای بین المللی در مسیر اشتباهی قرار دارد ، این ضعف ترکیه را نشان می دهد.

وقتی اردوغان در اجلاس داووس اقدامی تبلیغاتی علیه اسرائیل انجام داد ؛ من اظهار داشتم که آنکارا به رهبری اردوغان علاوه بر تحقق منافع ملی خود ، خواهان احیای امپراتوری عثمانی در امپراتوری جدید عثمانی است. او سعی می کند خود را به عنوان یکی از سلیمان با شکوه معرفی کند. اردوغان در موضع خود از فلسطین دفاع کرد ، اما هرگز ارتباط خود با تل آویو را از دست نداد و زمینه را برای ایجاد روابط بیشتر در منطقه فراهم کرد ، این وضعیت موقعیت منطقه را از رویارویی با اسرائیل در جبهه مقاومت تغییر داد و هدف آن حل مسئله با تل آویو در یک زمینه عملی بود.

ترک ها گاهی اوقات به تهران نزدیک می شوند تا به روس ها ، آمریکایی ها ، حتی اسرائیلی ها امتیاز دهند و حتی به تهران کمک کنند تا تحریم های هسته ای ایران و آمریکا را دور بزند. از ارباب ایرانی در زمان مناسب استفاده کنید تا یک فضای مناسب با سایر رقبای منطقه ای و بازیگران اصلی سیستم بین الملل به نفع آنها ایجاد کند. ترکیه که در حال حاضر به دنبال حل اختلاف با اسرائیل همراه با کشورهای عربی – اسلامی است ، زمانی پشت “گفتگوهای مخفی” بود و امروز علنا ​​و آشکارا با هم هستند. در چارچوب آموزه ای که من در سال 2015 ارائه کردم ، این می تواند به یک حرکت همگرا ضد ایرانی منجر شود. دکترین با هدف محدود کردن همکاری های بین المللی ایران و محاصره منطقه ای. همچنین یک مانع امنیتی برای تل آیو ایجاد می کند. به عنوان مثال ، در گذشته ، هرگونه ارتباط آشکار بین یک دیپلمات دولت اسلامی و دیدار علنی با اسرائیلی ها می توانست اعتراضات گسترده ای را در کشورهای اسلامی ایجاد کند ، اما امروز شاهد نزدیک شدن تل آویو با پایتخت های کشورهای عربی اسلامی هستیم. از طرف دیگر ، نه تنها هیچ مخالفتی در کشورهای اسلامی وجود ندارد ، بلکه گفتگوهای پشت صحنه به گفتگوهای علنی تبدیل می شوند و پیمان صلح ابراهیم امضا می شود. از نظر واقع گرایی سیاسی ، آنچه در دهه های اخیر برای به بن بست کشاندن اسرائیل انجام شده است ، نتیجه داد.

امروز ، وقتی ترکیه به دنبال روابط بهتر با اسرائیل است ، ممکن است در آینده ، بر اساس منافع تازه تاسیس خود ، یک بار دیگر رویکرد ضد اسرائیلی اتخاذ کند. مشکلی که به احتمال زیاد در دنیای سیاست اتفاق می افتد.

310311: