اجتماعی

پاسخ به چند سوال متداول درباره “وبا”

“وبا” یک بیماری اسهالی حاد مسری و بسیار مسری است که در اثر مصرف آب یا غذای آلوده به باکتری ویبریوکولرا ایجاد می شود.

به گزارش سرگرمی برای همه، وبا یک بیماری اسهالی به شدت مسری و بسیار مسری است که در اثر مصرف آب یا غذای آلوده به باکتری ویبریوکولرا ایجاد می شود و فقط در انسان ایجاد بیماری می کند. لازم به ذکر است که اگر این بیماری به موقع درمان نشود، باعث کم آبی شدید بدن شده و منجر به مرگ فرد می شود.

مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت به اطلاع می رساند که پاسخ سوالات متداول وبا را در ادامه می خوانید.

وبا چیست؟

وبا یک بیماری حاد و اسهالی است که در اثر عفونت روده ای با توکسیژنیک Vibriochola سروگروه O1 یا O139 ایجاد می شود.

وبا در کجا شایع است؟

باکتری وبا معمولاً در آب یا غذای آلوده به مدفوع فرد مبتلا یافت می شود. این بیماری عمدتاً در تصفیه نامناسب آب، دفع نامناسب و غیربهداشتی مدفوع یا فاضلاب و بهداشت نامناسب رخ می‌دهد و گسترش می‌یابد. باکتری وبا همچنین می تواند در محیط های آب شور رودخانه و ساحل زندگی کند.

چگونه فرد مبتلا به وبا می شود؟

شایع ترین راه انتقال این بیماری نوشیدن آب یا خوردن غذای آلوده به باکتری ویبریوکلرا است، آلودگی دست ها نیز می تواند باعث انتقال بیماری شود. در اپیدمی های وبا، منبع عفونت معمولاً مدفوع فرد مبتلا است که منجر به آلودگی آب یا غذا می شود.

در مناطقی که فاضلاب و آب آشامیدنی به خوبی تصفیه نمی شود، این بیماری می تواند به سرعت گسترش یابد. این بیماری معمولاً از طریق تماس مستقیم فرد به فرد منتقل نمی شود. بنابراین، تماس اتفاقی با یک فرد آلوده عامل خطری برای ابتلا به وبا نیست.

علائم وبا چیست؟

عفونت وبا اغلب خفیف یا بدون علامت است، اما در برخی موارد می تواند با علائم شدید همراه باشد. حدود 75 درصد افراد آلوده به این میکروب علائم بالینی واضحی ندارند و حدود 20 درصد از آنها علائم اسهال خفیف تا متوسط ​​حاد را دارند که نمی توان آن را از اسهال ناشی از سایر ارگانیسم ها تشخیص داد. از هر 10 نفر مبتلا به وبا، 1 نفر دچار علائم شدیدی مانند اسهال آبکی، استفراغ و گرفتگی عضلات پا می شود. در این افراد از دست دادن سریع مایعات بدن منجر به کم آبی بدن و شوک می شود و بدون درمان در عرض چند ساعت مرگ اتفاق می افتد.

بعد از آلوده شدن به این باکتری چه مدت طول می کشد تا علائم بیماری ظاهر شود؟

دوره نهفتگی این بیماری به این معنی است که فاصله زمانی بین ورود باکتری وبا به بدن و بروز علائم بالینی معمولاً دو تا سه روز است، اما این زمان می تواند از چند ساعت تا پنج روز طول بکشد.

چه کسانی بیشتر تحت تاثیر وبا هستند؟

وبا کاملاً با وضعیت سلامتی مرتبط است. افرادی که از آب آشامیدنی غیربهداشتی استفاده می‌کنند یا در مناطقی زندگی می‌کنند که بهداشت نامناسب و دفع غیربهداشتی مدفوع و فاضلاب دارند، بیشترین خطر ابتلا به وبا را دارند.

اگر من یا اطرافیانم دچار اسهال آبکی حاد و مشکوک به وبا شدیم چه کنیم؟

اگر فکر می کنید که شما یا یکی از اعضای خانواده تان ممکن است مبتلا به وبا باشید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. از آنجا که کم آبی می تواند به سرعت رخ دهد، جایگزینی سریع مایع ضروری است.

اگر گرد و غبارش آر. برای تهیه محلول مایع درمانی خوراکی ORS، بلافاصله مصرف آن را شروع کنید. مصرف سریع مایعات می تواند یک زندگی را نجات دهد. نوشیدن ORS را در خانه و در فواصل زمانی ادامه دهید تا زمانی که به یک مرکز درمانی یا درمانی برای خدمات پزشکی برسید. اگر فرد مبتلا به اسهال آبکی حاد شیرخوار است، توصیه می شود به شیردهی ادامه دهد.

چگونه وبا تشخیص داده می شود؟

وبا از طریق آزمایش مدفوع تشخیص داده می شود. برای انجام این آزمایش باید نمونه مدفوع یا سواب رکتوم از بیمار تهیه و به آزمایشگاه فرستاده شود. این آزمایش در نظام بهداشت و درمان جمهوری به صورت رایگان انجام می شود.

وبا چگونه درمان می شود؟

اساس درمان وبا جایگزینی فوری آب و املاح از دست رفته در بدن در اثر اسهال است و در واقع این بیماری به راحتی و با موفقیت قابل درمان است. این بیماران باید محلول مایع درمانی خوراکی را که در بسته پودری خود حل می شود، مصرف کنند. آر. ORS در یک لیتر آب جوشیده خنک تهیه می شود، بسته به درجه کم آبی به مقدار زیاد بنوشید. بیماران بدخیم در معرض خطر کم آبی شدید نیاز به جایگزینی مایعات داخل وریدی دارند.

بدون دسترسی به مایع درمانی، میزان مرگ و میر بیماران وبا 30 تا 50 درصد است و با مایع درمانی سریع و مناسب، این میزان به 1 درصد کاهش می یابد.

استفاده از آنتی بیوتیک های مناسب که در صورت لزوم پزشک تجویز می کند، مدت بیماری را کوتاه می کند و از شدت بیماری می کاهد، اما به اندازه جبران کمبود آب در بدن اهمیت ندارند. افرادی که دچار اسهال و استفراغ شدید می شوند، به ویژه افرادی که در مناطق وبا زندگی می کنند، باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.

آیا در صورت تماس با فرد مبتلا به وبا باید نگران این بیماری باشیم؟

وبا معمولاً مستقیماً از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود. بنابراین، به طور کلی، تماس اتفاقی با فرد مبتلا، عامل خطری برای ابتلا به این بیماری نیست.

چگونه می توان از ابتلا به وبا پیشگیری کرد؟

برای پیشگیری از این بیماری رعایت نکات زیر ضروری است:

– از آب آشامیدنی سالم استفاده کنید. (آب شیر یا بطری تمیز شده)

– در جاهایی که دسترسی به آب تصفیه شده و لوله کشی وجود ندارد و از چاه، مخازن، چشمه و … استفاده می شود، حتما آب را قبل از مصرف بجوشانید یا کلر بزنید.

– از مصرف یخ های غیربهداشتی، غذاهای غیربهداشتی و غذاهای آماده، آب میوه ها و نوشیدنی ها به ویژه مواد غذایی عرضه شده توسط دستفروشان خیابانی خودداری کنید.

از شنا در رودخانه ها، نهرها یا استخرهای آلوده خودداری کنید.

– قبل از مصرف میوه ها و سبزیجات را حتماً بشویید و ضدعفونی کنید.

– برای اطمینان از سلامت غذا، آن را به طور کامل بپزید و از خوردن آن به صورت خام یا نیم پز خودداری کنید.

– غذایی را که از قبل پخته اید قبل از استفاده کاملا گرم کنید.

– از ظروف و ظروف شسته شده با آب تمیز و بهداشتی استفاده کنید.

– قبل از تهیه، تقسیم و خوردن غذا و قبل از دادن غذا یا شیر به نوزاد، حتما دست های خود را با آب و صابون بشویید.

– قبل از رفتن به توالت و دست زدن به غذا حتما دست های خود را با آب و صابون بشویید.

– مواد غذایی را در یخچال نگهداری کنید و از قرار گرفتن غذا در معرض مگس ها و سایر آلاینده ها خودداری کنید.

– در سفر آب و غذای سالم همراه داشته باشید و یا از بسته بندی ایمن برای نوشیدنی و غذا استفاده کنید.

– از دفع غیربهداشتی مدفوع خودداری کنید و حتما از توالت های بهداشتی استفاده کنید.

انتهای پیام