اجتماعی

واکسن؛ تنها راه ایمنی جمعی مقابل کووید-۱۹

عضو کمیسیون اپیدمیولوژی Quid-19 وزارت بهداشت ، ضمن تعریف ایمنی جمعی در برابر این بیماری ، راه های دستیابی به آن ، گفت: “امنیت جمعی مطلوب Quid-19 مطمئناً از طریق واکسن ها انجام می شود. یعنی واکسن واکسینه می شود و شبکه انتقال خاتمه می یابد.

در مصاحبه با سرگرمی برای همه ، دکتر احسان مصطفوی وی گفت: “امنیت جمعی در شرایطی به وجود می آید که درصد قابل توجهی از جامعه از طریق بیماری یا واکسیناسیون مصون می شوند ، به طوری که افرادی که ایمنی ندارند می توانند واکسینه شوند.” از بیماری محافظت می شود.

او اضافه کرد. “در جمعیتی که اکثریت مردم در آن مصون هستند ، چنین افرادی در شیوع بیماری سهیم نخواهند بود ، زنجیره بیماری مختل می شود ، که یا متوقف می شود و یا سرعت آن را کاهش می دهد.” هرچه نسبت افراد امن در این جامعه بیشتر باشد ، احتمال دارد افراد آسیب پذیر در تماس با افراد بیمار قرار بگیرند تا از آنها در برابر عفونت محافظت کنند. براساس نوع بیماری عفونی ، درصد مصونیت جمعی برای عفونت یا واکسیناسیون اعلام می شود که 60 تا 90 درصد از جمعیت را در بر می گیرد ، بسته به نوع بیماری عفونی ، میزان انتقال آن.

مصطفوی ادامه داد. “از طرف دیگر ، باید توجه داشت كه امنیت جمعی فقط برای بیماریهای عفونی كه انتقال آنها از یك شخص به شخص دیگر امكان پذیر باشد ، امكان پذیر است.” واکسیناسیون گروهی برای ارتقاء مصونیت گروهی در جلوگیری از شیوع بسیاری از بیماریهای عفونی موفقیت آمیز بوده است. ایمنی جمعی ناشی از واکسن به ریشه کنی آبله مرمر در سال 1977 کمک کرده و سایر بیماریهای عفونی مانند سرخک و فلج اطفال را کاهش می دهد.

وی گفت: “واکسن ها معمولاً 100٪ مؤثر نیستند.” “برخی از سیستم های ایمنی بدن ممکن است به اندازه کافی به واکسن برای ایمنی طولانی مدت پاسخ ندهند ، بنابراین ممکن است برخی از افرادی که واکسن دریافت می کنند ، مصون باشند.” در برابر بیماری نیست. مثال: اثر واکسن آنفولانزای فصلی 70 درصد تخمین زده می شود. برخی از واکسن ها نیز برای ایمن نگه داشتن افراد نیاز به واکسن تقویت کننده دارند.

سپس ذکر کرد. در مورد همه گیر کرونور ویروس ، به نظر می رسد برخی کشورها مانند سوئد برای کنترل آن در ماه های اول سیاست امنیتی جمعی را دنبال کرده اند که ناموفق بوده است ، به شکست منجر شده است و به طور رسمی عذرخواهی می کند. در حال حاضر ، جامعه علمی جهان نسبت به مصونیت جمعی از تاج از طریق عفونت قانع نیست. اکنون پذیرفته شده است که امنیت جمعی در Covid-19 می تواند منجر به کشته یا زخمی شدن تعداد زیادی از افراد در جامعه شود.

وی حرکت به سمت امنیت جمعی از طریق بیماری را یک سیاست پذیرفته شده جهانی در ایران نمی دانست. “در روند تأمین این نوع امنیت ، تعداد قابل توجهی از مردم در حال مرگ هستند ، بسیاری از آنها مریض می شوند.” البته ما هنوز شواهد موثقی نداریم مبنی بر اینکه افرادی که آلوده می شوند ایمنی طولانی مدت و مؤثر دارند.. لازم به ذکر است که وقتی می گوییم یک درصد از افراد مبتلا به Covid-19 آلوده هستند ، به این معنی نیست که همه آنها ایمن هستند ، ما هنوز نمی دانیم که ایمنی دائمی است یا موقتی ، چقدر طول می کشد. مصونیت ایمنی دارد

رئیس پژوهشگاه بیماریهای نوظهور انستیتوی آمار ایران تأکید کرد. ایمنی جمعی مطلوب Covid-19 به طور قطع از طریق واکسن ها انجام می شود. یعنی بیشتر افراد واکسینه می شوند و شبکه انتقال قطع می شود.

او تأکید کرد! البته ، ما باید نسبت به واکسن واقع بینانه باشیم ، زمان دقیق دریافت واکسن Covid-19 هنوز مشخص نیست ، واکسن های تولید شده قطعاً 100٪ مؤثر نخواهند بود ، و در عین حال ، مدت زیادی طول خواهد کشید تا کل جامعه جهانی این واکسن را دریافت کند. بنابراین ، تا زمانی که واکسن ها در دسترس نباشند و درمان مناسبی ارائه نشود ، باید همچنان این موارد را در نظر داشته باشیم ، از جمله مسافت های اجتماعی ، استفاده از ماسک ها در اماکن عمومی ، محاصره شده.

انتهای پیام: