اجتماعی

افرادی که دوز دوم واکسن کووید-۱۹ دریافت کردند بدانند که…

سرگرمی برای همه / خراسان رضوی بسیاری از مردم تعجب می کنند که چرا پس از دوز دوم واکسن کووید -19 عوارض جانبی شدیدتری دارند. این امر در مورد واکسن هایی که به سیستم ایمنی بدن شما در مبارزه با عفونت کمک می کنند ، صدق می کند. واکسن های Ov Covid-19 تنها واکسن هایی نیستند که پس از دوز دو برابر واکنش های قوی تری ایجاد می کنند.

نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن به واکسن ها ، آنچه بعد از دوز دوم اتفاق می افتد ، به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آنها به شرح زیر است:

کدام واکسن کووید -19 نیاز به دوز دوم دارد؟

بسیاری از واکسنهای کووید -19 برای ایمنی بیشتر به دوز دوم نیاز دارند ، از جمله واکسنهای Pfizer و مدرن ، 21 روز پس از اولین دوز ، و دوز دوم ، مدرن 28 روز بعد ، اما واکسن جانسون و جانسون. نیاز به تزریق دارد

در مورد واکسن Sinofarm ، سه تا چهار هفته استراحت بین اولین “دوز دوم” توصیه می شود. اگر دوز دوم کمتر از سه هفته پس از دوز اول تجویز شود ، نیازی به تکرار دوز نیست. اگر دوز دوم بیش از چهار هفته به تأخیر افتاد ، باید در اسرع وقت داده شود. توصیه می شود همه افراد واکسینه شده دو دوز واکسن دریافت کنند.

مصرف دوز دوم واکسن استرازنکا 12 هفته یا بیشتر پس از دوز اول می تواند حدود 81 protection محافظت را افزایش دهد. اگر دوز دوم کمتر از 6 هفته پس از دوز اول تجویز شود ، اثر به 55٪ کاهش می یابد. اگر دوز دوم واکسن را 12 هفته قبل از اولین دوز مصرف کنید ، بدن شما ایمنی کافی را برای محافظت از شما در برابر بیماری جدی ایجاد نخواهد کرد. بنابراین ، بین تزریق اول و دوم ، حداقل 12 هفته زمان نیاز دارید تا بهترین محافظت را دریافت کنید.

چرا عوارض جانبی دوز دوم واکسن شدیدتر است؟

Covid-19 Pfizer ակից واکسن های مدرن هر دو واکسن واکنشی هستند ، به این معنی که احتمال ایجاد عوارض جانبی بیشتر است ، اما این بدان معنا نیست که مردم تمام عوارض جانبی را تجربه خواهند کرد یا اگر واکسن هیچ گونه جانبی نداشته باشد واکسن کار نخواهد کرد اثرات

دوز دوم واکسن کووید -19 احتمالاً عوارض جانبی قابل توجهی ایجاد می کند. در طول آزمایشات بالینی واکسن های Pfizer و مدرن ، اکثر شرکت کنندگان پس از دوز دوم علائمی مانند سردرد ، تب و بدن درد را تجربه کردند.

با واکنش سیستم ایمنی بدن به واکسن ، این عوارض جانبی پس از تزریق دوم بدتر می شود. اگر تا به حال به Covid-19 آلوده نشده اید و اولین دوز واکسن خود را دریافت نکرده اید ، پروتئین ویروسی تزریق واکسن برای بدن شما جدید است. بدن شما پروتئین را به عنوان یک آنتی ژن تشخیص می دهد و به التهاب در محل تزریق پاسخ می دهد ، بنابراین دریافت اولین دوز اغلب باعث درد دست می شود.

پس از واکسن ، سلول های التهابی در دست شما سیگنال هایی ارسال می کنند که بدن شما را وادار به تولید آنتی بادی علیه پروتئین سفید می کند. این فرآیند می تواند باعث التهاب در سایر قسمت های بدن شود و در برخی افراد پس از دریافت اولین دوز واکسن منجر به سردرد ، خستگی و تب شود.

در دوز دوم واکسن ، بدن دارای برخی آنتی بادی ها و سلول هایی است که پروتئین سنبله را از دوز اول به خاطر می آورند. هنگامی که سلول ها در معرض آن قرار می گیرند ، این پروتئین را تشخیص داده و خیلی سریع واکنش قوی تری را آغاز می کنند. این پاسخ باعث التهاب گسترده می شود که می تواند منجر به علائم شبیه آنفولانزا شود. خبر خوب این است که این فرآیند آنتی بادی های بیشتری تولید می کند که در آینده از شما محافظت می کند.

برای افرادی که هرگز آلوده نشده اند ، اولین واکسن سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و دومین به عنوان اولین محرک عمل می کند. در افراد مبتلا به این بیماری ، سیستم ایمنی بدن را تثبیت می کند و اولین تزریق ممکن است به عنوان تقویت کننده عمل کند. اولین واکسن برای این افراد ممکن است علائم بیشتری نسبت به افراد سالم ایجاد کند.

حتی اگر قبلاً به این بیماری مبتلا بوده اید ، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) هنوز واکسیناسیون کامل را توصیه می کند.

در مورد واکسن استرازنکا ، عوارض جانبی دوز دوم خفیف تر است. انواع عوارض جانبی یکسان است: آنها باید فقط یک یا دو روز طول بکشند ؛ شامل درد یا ناراحتی در محل تزریق ، سردرد ، خستگی یا تب هستند.

عوارض جانبی شایع کووید سینوفارم شامل درد ، تورم ، قرمزی در محل تزریق ، ضعف یا خستگی ، سردرد ، درد یا ضعف عضلانی ، تب یا لرز و تهوع است. این عوارض جانبی معمولاً در عرض یک یا دو روز پس از دریافت واکسن رخ می دهند ، نشانه های عادی این هستند که بدن شما در حال توسعه سیستم دفاعی است. این علائم باید برطرف شوند: ظرف چند روز. در صورت تشدید علائم یا بروز واکنشهای آلرژیک شدید مانند بثورات پوستی ، بثورات ، مشکل تنفس ، درد شکم یا اسهال ، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

آیا برخی افراد عوارض جانبی بیشتری را تجربه می کنند؟

واکنش سیستم ایمنی بدن شما به واکسن بستگی به سابقه پزشکی شما و نوع واکسن دارد. سن ، جنس ، شاخص توده بدنی ، ایمنی قبلی ، فرمول واکسن محل تزریق ممکن است پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به واکسن را تحت تأثیر قرار دهد.

به عنوان مثال ، نوزادان و کودکان کمتر به واکسن پاسخ می دهند ، اما بیشتر از بزرگسالان تب دارند.

چه واکسن های دیگری بعد از دوز دوم عوارض جانبی شدیدی ایجاد می کنند؟

واکسن های دیگر که به بیش از یک دوز نیاز دارند ، مانند واکسن دیفتری-کزاز-سیاه سرفه (DTaP) یا واکسن واریسلا (ویروس آبله مرغان) برای کودکان و واکسن ذات الریه برای بزرگسالان ، گاهی باعث واکنش التهابی قوی تری پس از تزریق می شوند.

چه کسی عوارض جانبی دارد؟

شایع ترین عارضه جانبی واکسن کووید -19 درد در محل تزریق است. این اتفاق برای بیشتر مردم می افتد. در آزمایشات واکسن Pfizer ، Modrena و Johnson & Johnson ، اکثر شرکت کنندگان پس از دریافت واکسن درد دست را تجربه کردند.

سایر عوارض جانبی مانند سردرد ، بدن درد و خستگی کمتر رایج بود. فقط حدود 50 درصد از شرکت کنندگان دوز اول در هر دو واکسن Pfizer و Moderna عوارض جانبی دیگری داشتند. عوارض جانبی بعد از دوز دوم در هر دو واکسن شدیدتر بود.

از کسانی که واکسن دوز پایین onson و Johnson onson دریافت کرده بودند ، کمتر از نیمی از آنها عوارض جانبی دیگری جز درد دست داشتند.

بر اساس داده های کارآزمایی و همچنین داده های CDC ، مردان و زنان جوان احتمال بیشتری دارد که عوارض جانبی داشته باشند.

بعد از دوز دوم چه عوارضی ممکن است رخ دهد؟

عوارض جانبی احتمالی بعد از دوز اول و دوم واکسن یکسان است ، از جمله درد دست ، سردرد ، خستگی ، بدن درد ، تب ، لرز و حالت تهوع.

واکسن های Moderna و Pfizer عوارض جانبی مشابهی دارند که هر دوی آنها بعد از تزریق دوم بیشتر اتفاق می افتد. تفاوت در عوارض جانبی بین دو واکسن حالت تهوع پس از تزریق دوم در یک آزمایش بالینی بود که هیچ تفاوتی با واکسن Pfizer نداشت.

طبق CDC ، خستگی و سردرد و بدن درد شایع ترین عوارض جانبی واکسن های Pfizer و مدرن هستند. جدی ترین عوارض جانبی واکنش های آلرژیک شدید بود که بسیار نادر است.

بعد از تزریق دوم عوارض جانبی چه زمانی منتظر بمانیم؟

عوارض جانبی ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد ، اما افراد بیشتری در روز اول یا دوم بعد از دوز دوم واکسن Pfizer عوارض جانبی داشته اند. برای مدرنیته ، عوارض جانبی معمولاً در عرض یک یا دو روز شروع می شود. برای برخی افراد ، عوارض جانبی از همان روز تزریق دوم شروع می شود.

عوارض جانبی چه هستند؟

برای اکثر مردم ، عوارض جانبی تنها چند روز باقی می مانند. اگر علائم شما بیشتر طول کشید ، بدتر شد یا علائم جدیدی مانند سرفه ظاهر شد ، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. هر کسی که واکسن استرازنکا را دریافت می کند عوارض جانبی ندارد. مطالعات نشان داده است که عوارض جانبی دوز دوم کمتر از دوز اول است ، معمولاً ظرف چند روز از بین می رود و عوارض جانبی جدی نیز بسیار نادر است.

برای درمان عوارض جانبی واکسن چه کنیم؟

در صورت بروز عوارض جانبی مانند درد دست ، یخ زدن ناحیه ، حرکت یا ورزش تا حد امکان دست می تواند به کاهش درد کمک کند. ثابت نگه داشتن بازو یا سفت کردن ماهیچه ها می تواند درد را بدتر کند.

اگر علائمی مانند سردرد یا تب دارید ، در صورت خفیف بودن نباید تحت درمان قرار بگیرید. برای علائم جدی تر ، مانند سردرد یا تب بالا ، می توانید از داروهای بدون نسخه مانند تیلنول (استامینوفن) یا ایبوپروفن استفاده کنید. استفاده از این داروها پس از واکسیناسیون ایمن است ، اما پیشگیری از علائم قبل از دریافت واکسن توصیه نمی شود ، زیرا ما دقیقاً نمی دانیم که این داروها چگونه می توانند بر پاسخ سیستم ایمنی تأثیر بگذارند.

برخی از افراد ممکن است به دلیل شرایط پزشکی دیگر نتوانند از تایلنول یا ایبوپروفن استفاده کنند ، بنابراین مهم است که همیشه قبل از مصرف هرگونه دارو با پزشک خود مشورت کنید.

پس از دوز دوم واکسن ، بهتر است به اندازه کافی استراحت کرده و مایعات بنوشید. علائم شما باید طی چند روز به خودی خود بهبود یابد. اگر علائم شما بهبود نیافت یا بدتر نشد ، یا در صورت بروز علائم جدید ، با ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود تماس بگیرید.

نتیجه نهایی:

درد دست ممکن است عوارض جانبی مانند سردرد و تب بعد از دوز دوم واکسن بیشتر باشد ، زیرا دوز اول سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و دوز دوم باعث واکنش ایمنی قوی تری می شود. بسیاری از این علائم بدون درمان ظرف چند روز برطرف می شوند ، اما اگر برطرف نشدند ، به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.

پیوندها:

goodrx.com:

bangkokhospital.com:

bhf.org.uk:

business-standard.com:

انتهای پیام: