اجتماعی

نگاهی علمی به آشتی مجدد ما با طبیعت

4 آوریل در تقویم “روز طبیعت” نامیده می شود ، در حالی که زمین های جنگلی کشور به دلیل آتش سوزی و تغییر کاربری در حال کاهش است ، و بسیاری از دره ها به دلیل برداشت بی رویه در وضعیت خطرناکی قرار دارند. “تغییر اقلیم” نیز باید باشد. به لیست اضافه شد ، اولین قربانی آن “کشور” ما بود که باران کاهش یافت.

به: گزارش: سرگرمی برای همه:ایران به عنوان یکی از کشورهای خشک و نیمه خشک جهان همیشه با کمبود آب و خشکسالی های متناوب روبرو بوده است. این خشکسالی ها ناشی از شکست طبیعی رژیم بارشی است ، که می تواند منجر به بارش کمتر از متوسط ​​و فرکانس پایین ، بارندگی نامشخص و شدت ، یا حوادث غیر قابل پیش بینی بارش شود.

تغییرات آب و هوایی ، همراه با عوامل طبیعی ، نتیجه عوامل انسانی و فعالیتهایی است که محیط انسان را تغییر می دهد و بزرگترین عامل در این زمینه افزایش سطح دی اکسید کربن به دلیل احتراق ذرات معلق سوخت فسیلی در آئروسل ها است. با شروع انقلاب صنعتی در دهه 1850 ، و تاکنون ، با شتاب آن ، مصرف سوخت های فسیلی توسط انسان سطح دی اکسید کربن را از 280 ppm به بیش از 370 ppm رسانده است و پیش بینی می شود که تا پایان 21st افزایش یابد. قرن. بیش از 560 ppm

ایران از نظر انتشار گازهای گلخانه ای یکی از 11 کشور برتر جهان است که پیامدهای زیادی از جمله افزایش متوسط ​​دما ، کاهش بارندگی و افزایش دفعات و شدت حوادث شدید زیست محیطی (مانند سیل ، خشکسالی) برای این کشور به همراه داشته است ) تغییرات آب و هوایی باعث ایجاد روزهای بسیار گرم در جنوب شرقی کشور و روزهای بسیار سرد در شمال غربی کشور شده است.

علاوه بر این ، ظهور خشکسالی ایجاد منابع گرد و غبار در کشور و در منطقه ، که منجر به تشکیل ریزگردها در غرب ، جنوب غربی و جنوب شرقی کشور شده است ، از دیگر اثرات ملموس رشد جهانی است . دما و تغییرات آب و هوایی.

تغییرات آب و هوایی با کاهش خشکسالی پایدار و بارندگی همراه است:. آمارها نشان می دهد که متوسط ​​بارندگی در جهان 850 میلی متر است اما در ایران حدود 235 میلی متر است.

این خشکسالی نه تنها ایران بلکه کل جهان را تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی تحت تأثیر قرار داده است ، زیرا سازمان ملل هشدار داده است که اگر جهان به مصرف آب در سطح فعلی خود ادامه دهد ، بیش از 2.7 میلیارد نفر تا سال 2025 گرفتار می شوند. همچنین هشدار می دهد که 2.5 میلیارد نفر در مناطقی زندگی خواهند کرد که یافتن آب شیرین برای تأمین نیازهای روزانه آنها دشوار خواهد بود.

این نشان می دهد که 31 کشور در آینده نزدیک با کمبود آب روبرو خواهند شد ، و ایران به عنوان یکی از مهمترین کشورهایی است که در آینده از کمبود آب رنج می برد.

محوطه سازی چالش زیست محیطی کشور است

فرونشست زمین یکی دیگر از شیوع تغییرات آب و هوایی ناشی از خشکسالی و عدم مدیریت آب است. رانش زمین که به “زمین لرزه خاموش” معروف است ، در اثر تجزیه بافت های متراکم ، لایه های زیرین سطح زمین ، باعث می شود سطح زمین به تدریج و در بعضی موارد به طور ناگهانی سقوط کند. این برخورد باعث ایجاد شکاف در زمین ، شکاف در آبهای زیرزمینی ، منظم بودن جریانهای سطحی ، تغییر در کیفیت آبهای زیرزمینی ، تغییر شکل سطح زمین ، جاری شدن سیل در مناطق می شود.

بر اساس نتایج نظرسنجی های اخیر سازمان زمین شناسی ، دشت اصفهان ، به ویژه مناطق تغذیه شده توسط آینده رود ، مناطق شمالی مناطق اصفهان و ریحان ، فرودگاه شهید بهشت ​​، کوهپای و همچنین شهرهای دامنه ، اردستان ، کاشان ، ورزنه ، برخوار. میدان خوراسگان ، شهرضا ، ساجزین و مهیار از پدیده فرود آسیب زیادی دیدند.

مطالعه 35 منطقه (دشت) بررسی شده از نظر سطح آب زیرزمینی و در استان اصفهان نشان می دهد که 17 منطقه از این 8 منطقه آزاد مناطق محدود ، 10 منطقه محدود و 27 منطقه اثرات فرونشست زمین است. ،

8 منطقه آزاد مناسب در سطح 8 رادار شامل “انارک” ، “نائین” ، “خور” ، “و اندغ” ، “بایاض” ، “بختیاری” ، “گاوخونی” و “چوپانا” است. اما “مهیار شمالی” ، “مهیار جون اونوبی” ، “کاشان” ، “گلپایگا” ، “اصفهان-برخوار” ، “اردستان” ، “بد خالدآباد” ، “دامنه” ، “مورچه خورت” و “نجف آباد” که همه در تصفیه زمین مشارکت دارند.

به گفته دکتر رضا شهبازی ، مدیر کل سازمان زمین شناسی ایران ، سازمان زمین شناسی کشور ، این پدیده به ویژه در استان های البرز ، تهران و سمنان به ویژه در اصفهان شیوع دارد. دشتهای استان اصفهان در زمینی غیرقابل استفاده قرار دارند.

او ادامه داد. سطح رسوب در میدان اصفهان به عنوان یک جز component زیاد است ، اما اگر با سایر اجزا مقایسه شود ، خطر زمین لغزش را افزایش می دهد. این به دلیل این واقعیت است که این پدیده در مناطق مسکونی ، در جمعیت و در جاده هایی که زیرساخت و امکانات وجود دارد و در ساختارهای حساس مانند نیروگاه ها و فرودگاه ها رخ داده است.

این محقق خطر با اشاره به وضعیت خاص زمین شناسی استان اصفهان – آب و هوای خشک و نیمه خشک با تأکید بر اینکه دشت اصفهان از نظر تغذیه چاه ها چشم انداز خوبی ندارد ، توضیح داد: زاینده رود به عنوان یک عامل تأمین آب خشک است ، این شرایط دشت های اصلی هستند. مطالعات نشان می دهد مزارع اطراف منطقه که از شهرهای دامنه ، اردستان ، کاشان و ورزنه تغذیه می شدند ، به شدت تحت تأثیر رانش زمین قرار گرفتند.

مدیرکل سازمان زمین شناسی سازمان زمین شناسی و زمین شناسی ایران با اشاره به اینکه فرود در اصفهان از دهه 40 آغاز شد ، از دهه 1980 خود را به عنوان یک تهدید نشان داده است. دشت کاشان – اردستان ، که رودخانه دائمی ندارد ، به باران بستگی دارد ، این در شرایطی است که این کشور 20 سال (از 1377 تا 1397) خشکسالی داشته است ، بیشتر از زمان فرود این زمین.

خشونت علیه طبیعت با از بین بردن جنگل ها

بین سالهای 2015 و 2020 ، سالانه 12000 هکتار جنگل در ایران تخریب می شود. این خبری است که در خبرگزاری ها منتشر شده است. جنگل زدایی به دلایل مختلفی از جمله سد سازی ، راه سازی ، فعالیت های عمرانی ، آتش سوزی و قاچاق الوار رخ می دهد.

جنگل های شمال ایران علاوه بر تأمین بخشی از صنعت چوب کشور ، بر اساس ویژگی های اکولوژیکی ، بیش از یک میلیون سال سابقه دارند. این یکی از اکوسیستم های بی نظیر کره زمین است. از مزایای احتمالی این جنگل ها می توان به تغییر اقلیم ، کنترل آبهای سطحی ، شارژ مجدد آبهای زیرزمینی ، حفاظت و تولید خاک ، تولید دارو ، تولیدات صنعتی و اکوتوریسم اشاره کرد.

اما در سال های اخیر ، با رشد جمعیت ساکن در حاشیه این جنگل ها ، بهره برداری بیش از حد ، نیاز به زمین های کشاورزی ، احداث جاده های جدید دسترسی به جنگل و همچنین برخی از عوامل طبیعی مانند تغییرات آب و هوایی ، به تخریب این سرزمین های مهم در دهه های اخیر بیشتر این سرزمین ارزشمند به طور کامل تخریب شده است.

این گزارش که توسط آژانس فضایی ایران منتشر شده است ، شناسایی عوامل کلیدی در تغییر کاربری اراضی در حوضه آبریز لاهیجان – چاباکسار را مورد بررسی قرار می دهد و با استفاده از سری های زمانی تصاویر ماهواره ای لندست 5 ، میزان این تغییرات طی 20 سال گذشته را تخمین می زند. . ، 7 و 8 انجام شده است.

موقعیت منطقه حوضه آبریز لاهیجان – چابکسار

نقشه فوق موقعیت منطقه حوضه آبریز لاهیجان – چاباکسار را نشان می دهد. مساحت این حوضه 354 هزار و 518 هکتار است و مناطق تخریب شده مناطق جنگلی حوضه آبریز لاهیجان – چاباکسار از سال 1378 تا 1378 نشان می دهد که در طول این سالهای استفاده تغییر کرده اند. بر اساس مطالعات ، 109 هکتار از جنگل های این منطقه حوضه آبریز در طول مطالعه تغییر کاربری داده اند.

به نظر می رسد رانش زمین و ساخت و سازهای غیرمجاز دلیل اصلی تغییر کاربری جنگل در این حوضه باشد.

مناطق تخریب حوضه آبریز لاهیجان – چابکسار

علیرغم تغییر کاربری سطح وسیعی از این مناطق ارزشمند ، طی سالهای اخیر مساحت کمی از این جنگلها توسط نهادهای مختلف احیا شده است. تصویر زیر موقعیت و تعداد جنگل های ترمیم شده در حوضه آبریز لاهیجان – چاباکسار را در طول دوره مطالعه نشان می دهد. از آغاز تا پایان دوره ، 42 هکتار جنگل در این حوضه احیا شده است.

نقشه منطقه حوضه آبریز لاهیجان – چابکسار

فردا ، 4 آوریل ، پایان جشن های نوروزی “روز طبیعت” نامیده می شود بهانه ای برای آشتی با طبیعت ، در حالی که ما بی رحمانه آن را نابود می کنیم. اگر ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان باشد ، با برخی راه حل ها می توان آن سرزمین را به یک شهرک تبدیل کرد.

در مواردی که به مدیریت آب نیاز باشد ، الگوی کشت مناطق برای کاهش نیاز به آبیاری ، قطع دسترسی به زمین های جنگلی که ریه های کشور است ، تغییر کرده و به طور کلی اجازه جایگزینی اولین قربانی را نداده است. سیاره.

انتهای پیام: