فرهنگ و هنر

نگاهی به اندیشه «جهادی» امام خمینی (ره)

امام خمینی (ره) چندین بار آشکارا جنگ و تجاوز را انکار کرده و مقاومت در برابر سلطه استکبار بخشی از “جهاد دفاعی” تلقی می شود.

به گزارش سرگرمی برای همه ، برخی از محققان خارجی با در نظر گرفتن چندین سخنرانی بدون در نظر گرفتن ایده کلی حضرت امام (ره) ، وی را یک شخصیت مبارز می دانند. در این زمینه ، می توان مواردی مانند بخشی از سخنرانی امام در سالگرد کشتار خونین مکه در 20 ژوئیه 1988 ، تصویب قطعنامه و 598 را ذکر کرد.

البته ، ما بارها و بارها در سیاست خارجی جهان اسلام به این واقعیت اشاره کرده ایم که می خواهیم نفوذ اسلام را در جهان گسترش دهیم تا از سلطه آدمخواران بکاهیم. حال ، اگر مقامات آمریکایی این سیاست را توسعه طلبی ، ایده ایجاد یک امپراتوری بزرگ بنامند ، ما از آن نمی ترسیم ، ما از آن استقبال می کنیم. ما می خواهیم ریشه های فاسد صهیونیسم ، سرمایه داری و کمونیسم را در جهان خشک کنیم. ما به لطف و عنایت خداوند متعال تصمیم گرفته ایم که سیستمهای مبتنی بر این سه ستون را نابود کنیم. و برای ارتقا نظام اسلامی رسول خدا در جهان استکبار ، درود و صلوات بر او باد. [۱]

اما فراتر از جزئیات ، بررسی اندیشه عمومی امام ضروری است. طبق فقه سیاسی وی ، برای اشاعه حکومت اسلامی (که یکی از اهداف اصلی اسلام است) ، حمله به یک کشور نظامی دیگر “جهاد ابتدایی” محدود به زمان امام شکست ناپذیر است. بعلاوه ، گسترش حکومت اسلامی در زمان غیبت با تقویت روابط دوستانه با سایر ملتها ، از طریق یک فرمان معروف ، به صورت مسالمت آمیز انجام می شود. اما جامعه اسلامی برای حفظ موجودیت خود ، دفاع از آرمان ها و ارزش های خود ، قطعاً به نیرویی نظامی نیاز دارد که به جای “جهاد ابتدایی” (در دوره معصوم) بعنوان “جهاد دفاعی” برای مقابله با تهاجم قیام کند. دشمن [۲] این نوع حمایت نیازی به حضور امام معصوم ندارد. [۳] همانطور که می گویند

“ما هرگز جنگ طلب نیستیم. ما می خواهیم یک دفاع مقدس انجام دهیم ؛ می خواهیم از اعتبار اسلام و شهرت یک کشور اسلامی محافظت کنیم. “این دفاعی است که هم عقل و هم اسلام با آن موافقند.”[۴] او می گوید: “در حالی که ما از جنگ فرار می کنیم ، اما حمایتی که حق هر انسانی است و برای هر انسانی واجب است که از خود دفاع کند ، از کشور خود دفاع کند ، از دین خود دفاع کند ، ما به عنوان یک دفاع در برابر آنها ایستاده ایم. قدرت ها “[۵]

با مطالعه چنین رویکردی به طور کلی ، امام در چندین مورد آشکارا جنگ و تجاوز را انکار کرده و مقاومت در برابر سلطه استکبار بخشی از “جهاد دفاعی” تلقی می شود. البته وی این مسئله را موضوعی جزئی نمی داند بلکه یکی از اولویت های جامعه اسلامی است ، همانطور که در سال 86 گفت. در 19 ژوئیه.

یکی از مهمترین مسئولیتها حفظ اسلام است. یعنی رعایت اسلام بالاتر از رعایت احکام اسلام است؛ اساس اسلام اولین و پس از آن اساس احكام اسلام است. و همه ما ، همه شما ، به همان اندازه که قدرت داریم ، به همان اندازه که ظرفیت داریم ، باید این دفاع مقدس را جدی بگیریم. [۶]

در مورد دیگر ، که می تواند یکی از مهمترین وقایع جنگ اجباری در مطالعه دفاع امام به حساب آید ، بحث در مورد آغاز حمله به عراق در طول جنگ اجباری است. بعد از آزادسازی خرمشهر قبل از شروع عملیات رمضان یکی از مهمترین موضوعات فرماندهان جامعه بحث ورود ایران به عراق بود که تردیدهایی را ایجاد کرد. برای پاسخ به افکار عمومی داخلی و بین المللی می توان به سخنرانی قدرتمند امام در سال 1361 اشاره کرد. در تاریخ 24 اوت ، با موضوع مخالفت غرب و شرق با جمهوری اسلامی ، که می گوید:

و امروز ، وقتی ما برای دفاع از کشور خود ، ملت مظلوم خود ، دوباره وارد عراق می شویم تا از حمله هر روزه آبادان و اهواز در اینجا ، توپها و موشک های دوربرد آنها جلوگیری کنیم ، کاش آنها نمی توانستند چنین کاری کنند دفاع ماست ، “تمام مطبوعات” تمام گیرنده های رادیویی یا ما را محکوم می کنند یا فریاد می زنند که این خطری برای منطقه است. آنها کشورهای منطقه را تحریک می کنند. و من و همه افراد مسئول ، البته من یک دانشجو هستم ، مسئولیتی ندارم ، اما من تبلیغ می کنم ، من بارها به این دولت های منطقه هشدار داده ام که ما نمی خواهیم با شما بجنگیم. ما دوست نداریم وقتی مجبور شویم به کشور دیگری حمله کنیم ، مرعوب شویم. اگرچه ما قدرتمندترین دولت های منطقه هستیم ، به لطف اسلام در این کشور ، ما در ملت خود نیرویی داریم که حتی قدرت های بزرگ نمی توانند به آن حمله کنند ، در عین حال می خواهیم با همه این کشورهای اسلامی ، به ویژه کشورهای منطقه “آنها در اطراف خلیج فارس هستند ، ما می خواهیم برادر باشیم … ما وارد عراق نشدیم زیرا می خواهیم عراق یا بصره را فتح کنیم. ما میهن بصره یا سوریه نیستیم ، ما میهن اسلام هستیم. ما تابع احکام اسلام هستیم. اسلام به ما اجازه سلطه بر یک کشور مسلمان را نمی دهد ، ما چنین چیزی را نمی خواهیم [خواست] هرگز؛ ما به آن توجه نخواهیم کرد. [۷]

“در تاریخ 30 سپتامبر 1982 ، ضمن بیان روش خود برای جلوگیری از دفاع ایران در برابر حمله صدام ، وی گفت:

ما باید بسیار مراقب این واقعیت باشیم که می جنگیم ، دفاع می کنیم ، اگر خدای ناکرده ضعیف شویم ، ضرب المثل اسرائیلی ، خدای نکرده به ما حمله خواهد کرد ، و اگر ضعیف شویم ، ضرر خواهیم کرد. ما باید از این به بعد جلوی آن را بگیریم. در مورد ما ، همه ما مدافع بوده ایم. ما هنوز دفاع می کنیم. هم اکنون ، در حالی که صدام ادعا می کرد که ما با شهرهای ایران کاری نداریم ، اما آبادان ما برخی از شهرهای دیگر ما را هر روز بمباران می کند. آبادان تقریباً تقریباً هر روز. یعنی توپ را از بیرون می اندازند و از بین می برند. مردم شهید می شوند ، و ما باید از این مسلمانان محافظت کنیم و باید از این کشور اسلامی دفاع کنیم. در مورد دفاع ، باید پیشرفت کرد. [۸]

طبق تمام گفته های حضرت امام خمینی (ره) در طول سالهای جنگ ، دلیل ورود ایران به عراق در واقع نوعی رویکرد سیاسی ، ایجاد فشار نظامی بر صدام و جامعه جهانی برای پایان دادن به جنگ بود تا از پیش بینی جبران حقوق از دست رفته جلوگیری کند. به ایران آسیب وارد شده به ایران و خسارات وارد شود.

منابع

[۱] – صحیفه امام ، جلد 21 ، ص 81:

[۲] – ایران برای خدا قیام کرد. این برای خدا ادامه دارد و جنگ بدوی علیه هیچ کس جز حمایت نمی کند. صحیفه امام ، جلد 16 ، صفحه 393.

[۳] – صحیفه امام ، جلد 16 ، ص 465:

[۴] – صحیفه امام ، جلد 19 ، ص 457:

[۵] – صحیفه امام ، جلد 15 ، ص 401:

[۶] – صحیفه امام ، جلد 20 ، ص 80:

[۷] – صحیفه امام ، ج 16 ، صص 390-391:

[۸] – صحیفه امام ، جلد 16. ص 464:

انتهای پیام: