عمومی

سفارش آقای هاشمی به امام خمینی، قابل توجه مشاوران آقای رییسی

بنده امام مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی می فرمایند: «هر روز با گروهی از مردم ملاقات می کنید، سخنرانی می کنید. گاهی اوقات، حتی در یک روز، آن جلسات بیش از یک بار اتفاق می افتد. صداوسیما همه را در رسانه های مختلف پخش می کند، برای مخاطبان رادیو و تلویزیون خسته کننده است.» امام خمینی(ره) می فرمایند نیازی به پخش این سخنرانی ها از سوی صداوسیما نیست که به گفته آقای هاشمی می تواند باعث سوء تفاهم شود. آقای هاشمی گفت که امام در نهایت با محدود کردن بازدید موافقت کردند.

گرچه در ماه های اول انقلاب علاقه زیاد اقشار مختلف مردم به امام خمینی(ره) آنها را به شنیدن سخنان ایشان تشویق می کرد، سخنرانی ها و برنامه های مکرر و متعدد در صداوسیما کاملاً موجه بود، اما امروز در شرایط دیگری قرار داریم. وضعیت. پایین.

رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام کشور در کانون افکار عمومی قرار دارد و مردم مهمترین اخبار و وعده ها را از او انتظار دارند. برای رفع این نیاز، آقای رئیس اغلب مصاحبه می کند یا در مراسم شرکت می کند و همه پوشش خبری دریافت می کنند. مجموع اظهارات رئیس جمهور مجموعه ای از وعده ها و احکام را روانه روحیه عمومی می کند که برخی از آنها انتظارات را افزایش می دهد. علاوه بر این، اقتصاد دستور زبان فقط نظم بازار و قیمت کالاها را نقض می کند. بنابراین، رئیس جمهور به ناچار تأثیر حرفه ای بودن گذشته را در اظهارات آینده خود از بین خواهد برد. اما معمولاً کیسه صفرا رشد می‌کند و … بزرگ‌ترین بازنده در این شرایط، خود رئیس‌جمهور است، زیرا بعد از مدتی قول‌ها و حرفه‌های تکراری برای مخاطب عادی می‌شود، حرف‌های او جدی گرفته نمی‌شود.

بدتر از آن، این اطلاعات نادرست است که گاهی توسط رئیس جمهور انجام می شود و می تواند برای اعتماد عمومی خطرناک باشد. به این موارد اشتباهات گاه و بیگاهی که سوژه فضای مجازی می شود را نیز اضافه کنید. اگر مشاوران آقای رئیسی همان دستوری را که آقای هاشمی به امام دستور دادند به رئیس جمهور تذکر دهند، اعتماد رئیس دولت حفظ می شود.

* چاپ شده در روزنامه اعتماد / 30 فروردین 1401