اجتماعی

منع موتورسواری زنان؛ تناقضی حاصل از کج‌سلیقگی

در ایران موتور سواری زنان موضوعی است که هرازگاهی مطرح می شود و به فراموشی سپرده می شود، حتی رای دیوان عدالت اداری به نفع موتور سواری زنان نیز مشکلی را در این زمینه حل نکرد و پلیس راهنمایی و رانندگی از نو. وی با اعلام اینکه رای دیوان عدالت اداری مبنی بر موتور سواری زنان قابل اشتراک نیست در این شرایط کارشناس ارشد پلیس راهنمایی و رانندگی و مسئول سابق پلیس راهنمایی و رانندگی معتقد است با ایجاد تغییراتی در قانون می توان این موضوع را در اختیار مردم قرار داد. برای زنان موتور سیکلت سواری قانونی. .

به گزارش سرگرمی برای همه، در روزهای اخیر اما بحث موتور سواری زنان مطرح و مورد توجه قرار گرفته است. سکوت قانون در این مورد نیز دلیل بر عدم توجه به موتور سواری بانوان است. یک کارشناس ارشد ایمنی راه و تردد جاده ای معتقد است زمان آن فرا رسیده است که با اصلاحات جزئی در این زمینه شرایطی فراهم شود تا زنان از این امتیاز برخوردار شوند.

علیرضا اسماعیلی در گفت وگو با سرگرمی برای همه. وی با اشاره به نقش بی بدیل زنان در مناسبات جامعه امروزی و فعالیت آن ها در عرصه های مختلف گفت. زنان 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، امروز زنان ما مانند نیم قرن پیش مانند مردان خانه دار نیستند. ، به فعالیت های مختلف اداری، دانشگاهی، علمی و … می پردازند و در جامعه حضور دارند. این گروه برای رفت و برگشت نیاز به ماشین دارند و اکثر آنها توانایی خرید ماشین را ندارند. همچنین هزینه زندگی یک دانشجو یا کارمند خانم در شهری مانند تهران به قدری بالاست که این فرد توان پرداخت هزینه استفاده از تاکسی های اینترنتی را ندارد. این باعث فشار اقتصادی بر مردم می شود. همچنین از سوی دیگر حمل و نقل عمومی ما نمی تواند خدمات گسترده و کاملی ارائه دهد، برای آقایان این وضعیت کمی متفاوت است، اما خانم ها مجبورند از ماشین شخصی استفاده کنند.

وی با اشاره به مزایای موتورسیکلت به عنوان گزینه ای مناسب برای جابجایی افراد به ویژه بانوان، گفت: «در این شرایط موتورسیکلت وسیله ای است که می تواند بیشتر مشکلات حمل و نقل زنان را حل کند. بسیاری از خانم ها نیز علاقه مند به استفاده از این وسیله نقلیه هستند. این به حل مشکلات اقتصادی و ترافیکی کمک می کند. موتورسیکلت از خودرو ارزانتر است، نیازی به پارکینگ ندارد و قیمت خرید آن بسیار کمتر از قیمت خودرو است. همچنین موتورسیکلت به دلیل ویژگی های خاص و قدرت مانور بالا می تواند در شرایط سخت ترافیکی از جاده های باریک عبور کند.

سکوت قانون حقوق موتورسیکلت زنان

اسماعیلی با اشاره به موانعی که بانوان در استفاده از این وسیله نقلیه با آن مواجه هستند، گفت: «برای اینکه زنان بتوانند از این خودرو استفاده کنند، باید موانع مربوط به آن برطرف شود. مانع اصلی این موضوع عدم صدور گواهینامه برای زنان است. در ماده 20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی آمده است که صدور گواهینامه رانندگی برای مردان توسط پلیس انجام می شود. این در شرایطی است که قانون در مورد زنان سکوت کرده است. برخی از حقوقدانان با اشاره به این موضوع معتقدند با توجه به اینکه قانون به طور مستقیم مبنی بر عدم صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان بیان نشده است، می توان از این موضوع برای ایجاد تغییراتی در قانون فوق استفاده کرد. این موضوع قابل استفاده و اصلاح در قانون است و 50 درصد جامعه می توانند از این امتیاز استفاده کنند.

وی با اشاره به استفاده زنان از موتورسیکلت در بسیاری از کشورهای اسلامی تاکید کرد. شرایط مشابه در بسیاری از کشورهای اسلامی مانند اندونزی و مالزی نیز وجود دارد. زنان در این کشورها از موتور سیکلت برای انجام کارهای روزمره، سفر در سطح شهر و غیره استفاده می کنند. همچنین به دلیل داشتن تابوت، پوشش مشروط برای رانندگان زن نیز در نظر گرفته شده است. حتی در برخی موارد، راکبان موتورسیکلت در این کشورها بیشتر زن هستند.

ورود زنان به جامعه موتورسواری باعث بهبود فضای فعلی موتورسواری خواهد شد

این کارشناس ارشد راهداری با اشاره به اثرات مثبت افزایش تعداد بانوان موتورسوار تاکید کرد: اکنون زمان رفع این مشکل در کشور ما است. اگر عده ای به موضوع پوشش زنان توجه دارند، پس تابوت پوشش مناسبی است. همچنین زنان ایرانی مقید به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی هستند و از آن پیروی می کنند و جای نگرانی نیست.

به گفته این کارشناس راهنمایی و رانندگی که سابقه کار در پلیس راهنمایی و رانندگی را دارد، زنان در حین رانندگی کمتر از مردان تخلف می کنند. حتی ممکن است حضور زنان راننده در ناوگان موتورسیکلت کشور باعث شده تا مردان توجه بیشتری به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی داشته باشند. صحنه موتورسیکلت ما، که 25 درصد از مرگ و میرهای ما را تشکیل می دهد، می تواند با گنجاندن زنان بهبود یابد.

ممنوعیت موتور سواری زنان، تعارض سلیقه

اسماعیلی با انتقاد از جنجال موتور سواری زنان گفت: این یک پارادوکس است که در کشور ما زنان می توانند موتورسیکلت سوار شوند، اما نمی توانند راننده آن باشند. این یک غفلت است که باید برطرف شود. این موضوع از طرق مختلف به ترافیک شهری و همچنین وضعیت اقتصادی مردم کمک می کند. استفاده از موتورسیکلت باعث کاهش تعداد خودروهای شخصی و تنظیم شرایط ترافیکی شهر بر این اساس خواهد شد. علاوه بر همه این موارد، موتور سواری حقی است که بسیاری از زنانی که به آن علاقه داشته اند از آن محروم شده اند.

اخبار پیشنهادی:


نظر پلیس در مورد موتور سواری زنان


نظر استاد کالج و دانشگاه در مورد موتور سیکلت زنانه


موتور سواری برای بانوان مانند دوچرخه منع قانونی ندارد

فرمانده سابق پلیس راهنمایی و رانندگی کشور درباره زیرساخت های آموزشی لازم برای آموزش بانوان موتورسوار گفت. با تغییر این قانون متقاضیان زیادی برای آموزش موتور سیکلت ویژه بانوان وجود خواهد داشت و مدارس ویژه ای برای این منظور ایجاد می شود یا مدارس موجود دارای ادارات ویژه و ایجاد مرتبط با آن خواهند بود.

انتهای پیام