اقتصادی

مسکن کارگران، دغدغه نظام – سرگرمی برای همه

مسکن مناسب برای کارگروه ها برنامه ای است که دولت و مجلس بر روی آن متمرکز شده اند ؛ پروژه ساخت 200000 واحد مسکونی طبقه کارگر در حال حاضر در دستور کار دولت است. دیروز رهبر معظم انقلاب مسئله مسکن کارگران را مهم دانستند.

به گزارش سرگرمی برای همه ، تأمین مسکن طبقه کارگر مسئله مهمی است که دیروز مقام معظم رهبری به آن پرداختند. آیت الله خامنه ای در سخنرانی خود به این موضوع اشاره کردند. وی گفت: موضوع دیگر تأمین مسکن کارمندان است که این امر امکان پذیر است. امروزه بخش قابل توجهی از درآمد کارمندان صرف اجاره آپارتمان می شود. باید کاملاً درباره کارگران مسکن فکر کنیم. “البته من شنیده ام که امسال مجلس شورای اسلامی در بودجه گنجانده است که کمک زیادی خواهد شد ، اگر کارکنان اینگونه باشند ، کار خوبی انجام خواهد شد.”

از تعداد کارگران استخدام شده آمار دقیقی در دست نیست ، اما فعالان کارگری تخمین می زنند که حدود 50 درصد کارگران بی خانمان و بقیه بی خانمان هستند. اما بیشتر حقوق کارمندان صرف اجاره آپارتمان می شود. بنابراین آنها برای اجاره یک خانه 100 متری حداقل باید 2 میلیون درام پرداخت کنند.

44 درصد ساکنان تهران اجاره می دهند

تعداد خانوارهای اجاره ای در این شهر از 21 درصد در سال 1375 به 37 درصد در سال 1695 افزایش یافته است. طبق آمار سال 2016 در تهران ، 44٪ از افراد مستاجر هستند. این رقم در کل کشور 31 درصد است. در هفت استان از جمله تهران ، کهگیلویه ، بویراحمد ، کرمانشاه ، قم و لرستان ، نرخ اجاره بیش از 40 درصد است. در شش استان از جمله یزد ، مازندران و گلستان ، نرخ اجاره کمتر از 30 درصد است و در سایر ایالت ها 30 تا 40 درصد است.

با وجود این واقعیت که در دهه های اخیر برنامه های کم درآمد مسکن از جمله برای کارگران معرفی شده است ، روند رو به رشد مستاجران در کشور نشان می دهد که پروژه های مسکن نیازهای کشور را برآورده نکرده است.

کارگران منتظر تصویب حق مسکن هستند

اگرچه فعالان کارگری امیدوار بودند که در هفته کارگر (5 تا 11 مه) حقوق مسکن توسط دولت تصویب شود ، اما خبری از این خبر نبود. در همین رابطه ، رئیس اتحادیه عالی اتحادیه های کارگری ناصر چمنی گفت. حق اقامت 450،000 AMD که مبلغ زیادی نیست ، هنوز تأیید نشده است.

وی کارگران را نیروی تولیدی جامعه توصیف کرد که در رونق و توسعه اقتصادی تولید داخلی مشارکت جدی دارد ، گفت: “کارگران نقش موثری در تحقق شعار امسال مقام معظم رهبری دارند. ما باید آن را به معنای واقعی کلمه شعار سال قرار دهیم.” اگر می خواهیم موانع تولید را برطرف کنیم ، باید موانع تولید را برطرف کنیم ، یکی از آنها ماده 7 2 2 قانون کار است که می گوید دولت ممکن است وزارت کار را موظف به تنظیم این آیین نامه کند. دولت باید آن را بفرستد تا موضوع اشتغال مداوم و موقت در قراردادهای کار را تعیین کند.

البته شنیده می شود که موضوع حقوق مسکن کارگران در دستور کار کمیسیون اقتصادی دولت است ، احتمالاً طی روزهای آینده تصویب می شود.

طرح مسکن برای 200000 کارگر

1 ژانویه 2017 ، وزارت راه و شهرسازی ، در چارچوب برنامه اقدام ملی مسکن ، تفاهم نامه ساخت آپارتمان کارمندان به امضای وزیران راه ، شهرسازی ، کار ، رفاه اجتماعی رسید و قرار بر این شد که ظرف سه سال 200000 واحد مسکونی برای خانواده ها ، بازنشستگان و مستمری بگیرانی که تحت نظارت سازمان تأمین اجتماعی کار می کنند ساخته شود. سازگاری اجرای این برنامه نشان می دهد که علی رغم کندی سرعت اجرا ، ساخت مسکن ملی بر اساس تفاهم نامه با سازمان های دولتی روش مناسب تری نسبت به مدل ثبت عمومی دارد.

از طرف دیگر ، ساخت مسکن از سال ها به عنوان دارایی توسط تعاونی های کارگری دنبال می شود و همچنان ادامه دارد.

مجلس شورای اسلامی اقدامات تأمین مسکن محرومان را در دستور کار قرار داده است. در نکته 10 نامه 18 قانون بودجه 1400 تأکید شده است که باید 360 هزار میلیارد درام تسهیلات برای ساخت و تعمیر زیرمجموعه های مسکونی اختصاص یابد. مصوبه پارلمان در مورد برنامه جهش تولید و مسکن و بند قانون بودجه مکمل یکدیگر برای تأمین مسکن ناامن و اجرای کامل آن تا حدی از التهابات بازار مسکن می کاهد.

در همین رابطه ، اقبال شاکر ، عضو کمیته امور مدنی پارلمان ، گفت که باید حداقل 1.5 میلیون واحد مسکونی سالانه ساخته شود تا نیازها و کاستی های موجود در بخش را برآورده کند. 1400 قانون دائمی می شود و برای 6 تکرار می شود. قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن ، خصوصیات افرادی که باید از امکانات مسکن استفاده کنند کاملاً مشخص شده است ، از این رو وزارت راه و شهرسازی ، طبق بیانات مقام معظم رهبری ، نیاز به توجه کارمندان شرایط مسکن باید در این سفارش گنجانده شود. اجرای قانون باید اولویت را به کارمندان و همچنین به محرومان بدهد.

انتهای پیام: