اجتماعی

نرخ‌های روز اجاره مسکن در تهران و حومه

پس از اینکه قیمت اجاره آپارتمان در تهران از توان بسیاری از مستاجران فراتر رفت، قیمت ها در شهرهای اطراف نیز به تدریج افزایش می یابد. رهن کامل یک آپارتمان 80 متری نوساز در مهرشهر کرج حدود 450 میلیون، در پردیس حدود 200 میلیون و در پرند حدود 160 میلیون است.

به گزارش سرگرمی برای همه، از 18 روز پیش فصل گرم بازار اجاره آغاز شده و نوسانات این بازار اجاره نشینان را شوکه کرده است. طبق آمار رسمی نرخ رشد اجاره بها در تهران در یک سال گذشته 46.5 درصد بوده است. بر اساس آمار فروردین 1401، قیمت اجاره هر مترمربع واحد مسکونی در تهران 126 هزار و 900 تومان است.

براساس آمارهای موجود، متوسط ​​اجاره ماهانه یک واحد 50 متری در تهران 6 میلیون و 345 هزار و یک آپارتمان 70 متری 8 میلیون و 883 هزار تومان است. اگر این اعداد را به ودیعه تبدیل کنیم، به طور متوسط ​​رهن کامل یک واحد 50 متری در بازار اجاره تهران 211 میلیون و یک واحد 70 متری 296 میلیون درام می شود.

همانطور که در بالا اشاره شد، ارقام نشان دهنده میانگین نرخ اجاره در تهران است، اما در مناطق شمالی و حتی مرکزی تهران، اجاره بها بیش از این مقدار است و گاهی به دو برابر ارقام فوق می رسد.

متغیرهای بیرونی و داخلی مانند نرخ تورم، انتظارات تورمی، رشد نقدینگی و حجم ساخت و ساز بر بازار مسکن تأثیر می‌گذارند و بر اجاره بها به عنوان تابعی از بازار مسکن تأثیر می‌گذارند. بسیاری از مستاجران در این شرایط با مشکلات زیادی مواجه شده اند. فروش خودرو و حتی اثاثیه منزل برای ودیعه و جابجایی طبقات یکی از پیامدهای افزایش قیمت در بازار اجاره است که در سال های اخیر بویژه از سال 2018 تاکنون مشکلاتی را برای مستاجران ایجاد کرده است.

در سال های گذشته گفته می شد در برخی موارد اجاره در تهران تا 80 درصد هزینه خانوار را به خود اختصاص می دهد. در حال حاضر برخی کارشناسان می گویند این رقم به 100 درصد رسیده است. یعنی کل درآمد خانواده به اجاره اختصاص می یابد.

قیمت روزانه اجاره آپارتمان در تهران و حومه

گزارش های میدانی حاکی از آن است که بسیاری از اجاره نشینان در تهران، حومه شهر را به عنوان جایگزین پایتخت انتخاب کرده اند. حومه تهران، کرج، گرمدره، شهر قدس، هشتگرد، پردیس، پرند، پاکدشت، رباط کریم و بسیاری از شهرهای دیگر به محل مهاجرت ساکنان تهران تبدیل شده است و همین موضوع باعث افزایش اجاره بها در این مناطق شده است. . در اطلاعیه ها رهن آپارتمان 80 متری نوساز در مهرشهر کرج 460 میلیون تومان، رهن آپارتمان 87 متری در پردیس 200 میلیون و رهن آپارتمان 87 متری در مهرشهر کرج تعیین شده است. هفت سال پیش. 140 میلیون در شهرستان نور پرند و 160 میلیون در بلوک نوساز.

آنچه دولت به عنوان بسته حمایتی برای مستاجران پایتخت در نظر گرفته است، تعیین سقف مجاز اجاره بها 25 درصد و پرداخت سود تا سقف 100 میلیون تومان است. افزایش 46 درصدی اجاره بها بیانگر شکست سیاست اول و عدم تناسب بین تعداد مستاجران و نرخ اجاره وام پرداختی و ناکارآمدی سیاست دوم است.

با نزدیک به 9 میلیون خانوار مستاجر در کشور، در مجموع 450 هزار فرصت حمایت سپرده در دو سال گذشته پرداخت شده است. این در حالی است که نیمی از جمعیت تهران اجاره ای هستند و بیش از 1.5 میلیون خانوار اجاره نشین تنها در این شهر زندگی می کنند.

در دو سال گذشته بسیاری از مستاجرانی که درخواست وام و سپرده خود را در سامانه برنامه های حمایتی وزارت راه و شهرسازی ثبت کردند، نتوانسته اند تسهیلات دریافت کنند. مشکلاتی که نظام بانکی بر سر وام مسکن و ضامن مستاجران گرفت و به نوعی گریبان بسیاری را گرفت، چهره تاریخ بود، اما در واقعیت مشکل اصلی کمبود منابع کافی است. سال گذشته میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای وام سپرده 10 هزار میلیارد تومان بود که امسال به 40 هزار میلیارد تومان رسید اما این رقم هم نمی تواند مرهمی بر زخم های بازار اجاره باشد.

انتهای پیام