استان ها

لزوم تشکیل کارگروه‌های تخصصی میان دانشگاه و آموزش و پرورش

در نشستی مشترک تأکید شد؛

نشست مشترک دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی با مدیران آموزش و پرورش استان یزد برگزار و بر لزوم تشکیل کارگروه‌های تخصصی میان دانشگاه و آموزش و پرورش تأکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در نشست با مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به تحصیل در دو رشته با پرداخت یک شهریه ثابت در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: این موضوع فرصت مناسبی را برای تحصیل در رشته‌های نظری و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی مهیا کرده است.

وی به سند تحول و تعالی دانشگاه و اهمیت آن در توسعه کلان جامعه و استان اشاره کرد و ادامه داد: یکی از تغییرات مهم دانشگاه آزاد اسلامی در سال گذشته، حرکت در مسیر مهارت‌محوری و نتیجه آن رشد بیش از ۲۳ درصدی جذب دانشجو با وجود کاهش جمعیت جوان و رقابت سنگین بین مؤسسات آموزش عالی استان بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد به راه‌اندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی اشاره کرد و یادآور شد: ضرورت راه‌اندازی این دانشکده عدم وجود مهارت کافی بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای ورود به بازار کار و صنعت است.

دهقانی اشکذری، راه‌اندازی دانشکده‌های جوار صنعت در دل کارخانجات و صنایع بزرگ و نامدار استان یزد مانند ایفاسرام و سیرنگ از سوی دانشگاه آزاد را گامی مؤثر در این باره دانست.

وی اظهار کرد: این شرایط فرصت بسیار مناسبی برای ادامه تحصیل در کنار رشته‌های نظری و مهارتی برای دانشجویان است.

**لزوم تشکیل کارگروه‌های تخصصی میان دانشگاه آزاد و آموزش و پرورش

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد هم در این نشست گفت: یکی از مشکلات بزرگی که در جامعه داریم عدم تطابق ساختار شغلی جامعه با رشته‌های ماست که یکی از راهکار‌های مؤثر برای رفع این مشکل راه‌اندازی هنرستان‌های جوار صنعت است.

محمدکاظم رحیمی‌نژاد افزود: مهارت‌پروری در مدارس و دانشگاه‌ها نه‌تنها مشکل اشتغال را تا حد زیادی مرتفع می‌کند که می‌تواند به جوانان ما هدف و هویت ببخشد و این هویت جامعه را به سمت همدلی و همگرایی و مثبت‌اندیشی سوق می‌دهد.

وی اضافه کرد: دغدغه دانشگاه و آموزش و پرورش برای مهارت‌افزایی، دغدغه‌ای در سطح استانی و‌ ملی است که باید تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با مدیریت و مرکزیت استانداری به‌جد وارد عمل شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد بر لزوم تشکیل کارگروه‌های تخصصی بین دو سازمان و همکاری دانشگاه در زمینه برگزاری رویداد‌های آموزش و پرورش تأکید کرد.

رحیمی‌نژاد افزود: متأسفانه دانش‌آموزان تا ورود به دانشگاه هنوز نمی‌دانند در آینده چه مسیری دارند و گاهی انتخاب‌های هیجانی در انتخاب رشته صورت می‌گیرد.

وی تبیین کرد: با همکاری بین دو سازمان می‌توان این آگاهی‌ها را درباره مشاغل و آینده شغلی فرزندان بالا برد و برای تحقق این منظور لازم است از پایه نهم برنامه‌ریزی صورت گیرد تا بتوان توزیع متوازن و کاربردی در رشته‌های مهارتی داشته باشیم.

معاون مهارت‌های عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد هم با اشاره به آغاز کار هنرستان استارت‌آپی این دانشگاه گفت: دانشگاه در حرکت‌های اخیر خود، چرخه مهارت و آموزش را به صنعت پیوند زده و باید به دنبال مدلی ارزنده برای پیشبرد برنامه‌ها باشیم.

سیدعلی المدرسی گفت: برنامه راه‌اندازی دانشکده تعلیم و تربیت در هشت مرکز کشوری که استان یزد نیز یکی از این مراکز بوده، فرصت خوبی برای تربیت مدرسین و فعالان حوزه آموزش و پروش است.

رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد هم در این جلسه به اهمیت هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: دانش‌آموزان سرمایه‌های کشور هستند که باید برای استفاده بهینه و درست از عمر و جوانی آنان برنامه‌ریزی و این قشر را در مسیر درست هدایت کرد.

ابوالفضل داوودی در همین خصوص به سامانه شناسنامه خودکارآمدی مسیر شغلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد اشاره کرد.

انتهای پیام/