عمومی

فوتبال در مشت اینستاگرام – سرگرمی برای همه

شاید برای یک بار هم که شده از خود بپرسیم که آیا فوتبال، که اینستاگرام فعالیت های متعدد آن را تعیین می کند، در حال رسیدن به نقطه عطف مناسب است؟

روزنامه سرگرمی برای همه گزارش می دهد دنیای اقتصاد نوشت: «اینستاگرام؛ این پلتفرم عجیب و غریب دست ساز اکنون به مرحله ای از نفوذ رسیده است که توانایی هدایت و گاه وظیفه دادن در هر زمینه ای را دارد. قطعا فوتبال نیز از این قاعده مستثنی نیست و می توان گفت بیش از هر ورزش دیگری تحت تاثیر اینستاگرام و فالوورهای آن است. با این حال، در دنیایی که میلیون ها نفر لحظه به ثانیه رفتار شما را تماشا، تحلیل و انتقاد می کنند، فقدان گفتار مؤثر بی فایده است. حتی اگر این تاثیر بیشتر منفی باشد تا مثبت. وقتی چهره‌های مختلف نظرات خود را از طریق اینستاگرام اعلام می‌کنند و حتی آپلود یک عکس ساده در این پلتفرم می‌تواند موضوع بزرگی را در رسانه‌ها ایجاد کند، چگونه می‌توانید ماهیت تاثیرگذار اینستاگرام را زیر سوال ببرید؟

اینستاگرام سرمربی «استقلال» را عوض کرد و پرسپولیس را خرید.

با تایید این ادعا که اینستاگرام از دیرباز نقش مهمی در فوتبال و حواشی آن داشته است، لازم نیست راه دوری برویم و کافی است اتفاقات تابستان گذشته را تحلیل کنیم. وقتی سردار آجورلو مدیرعامل استقلال دوش به دوش سرمربی جدید پرتغالی می گوید که قصد دارد نسخه داخلی بیاورد و هواداران با موضع گیری منفی در فضای مجازی اجازه آن را ندادند، یعنی تاثیرش: شبکه اجتماعی حتی بزرگتر از حد معمول… جایی که هواداران «استقلال» وقتی صحبت از حضور رضا عنایتی روی نیمکت این تیم شد به این اتفاق واکنش نشان دادند. آنها به طرق مختلف از یکی از بهترین گلزنان تاریخ باشگاهشان درخواست، التماس و تهدید کردند که این پست را نپذیرد. اینجاست که اینستاگرام تاثیر خود را گذاشت.

البته در مورد باشگاه رقیب هم همین اتفاق افتاد. وقتی گفته می شد میلاد زکی پور که سابقه حضور در “استقلال” را دارد می خواهد قرمزپوش شود فضا به التهاب تبدیل شد. یکی از کاربردهای اینستاگرام این بود که ویدیوهای قدیمی تلاوت زقی پور برای پرسپولیس را پخش کند. آنها با انعکاس اتفاقات گذشته موضع قاطعی را در مقابل حضور مدافع گل گهر در تیم خود ابراز کردند. حتی آرشیو عکس های قدیمی با پیراهن استقلال هم کافی نبود و مدیران پرسپولیس با فشار فضای مجازی برای خرید این بازیکن محدودیت قائل شدند. او همچنین عکس های خود را از آرشیو حذف کرد تا نشان دهد هنوز استقلالی است و نمی خواهد فقط برای مدت کوتاهی این موضوع را به خاطر بسپارد.

برای فرصت طلبان

همانطور که اینستاگرام می‌تواند بیشتر طرفداران فوتبال را خوشحال کند، می‌تواند زمین بازی کسانی باشد که از آب‌های تیره ماهیگیری می‌کنند. به عنوان مثال، اگر فضای فضای مجازی با بازیکن مطابقت نداشته باشد، می تواند بازیکن مذکور را کاملاً از دست بدهد. در فصول اخیر نمونه های زیادی از این دست وجود داشت و برخی از بازیکنان در پاکت به این موضوع اشاره کردند که مثلاً منافع مالی فلان صفحه را تامین نکردند و همین موضوع باعث شد فضای فضای مجازی به شدت متحول شود. آنها را در روزهایی که اکثر مردم زمان زیادی را در اینستاگرام می گذرانند، ایجاد یک کانال و همراه کردن طرفداران فوتبال کار چندان سختی نیست. به خصوص اگر از یک پایگاه داده مجازی قوی استفاده می کنید. مردم با دقت وقایع فوتبال را دنبال می کنند اما گاهی خواه ناخواه در موج تخریب یا تقدیس چهره های مختلف می افتند که شاید اگر تاریخ را با دقت بیشتری نگاه می کردند این راه را نمی رفتند. شاید برای یک بار هم که شده از خود بپرسیم که آیا فوتبال، که اینستاگرام فعالیت های متعدد آن را تعیین می کند، در حال رسیدن به نقطه عطف مناسب است؟ البته، مانند همه جا، حفظ “اندازه” مهم است.”

انتهای پیام