عمومی

صعود در جدول چاق‌ها – سرگرمی برای همه

تقریبا 70 درصد جامعه ایران اضافه وزن دارند. این بدان معناست که در حال حاضر 70 درصد ایرانیان چاق یا اضافه وزن هستند (47 درصد اضافه وزن و 23 درصد چاق) و 4.5 درصد از جمعیت کشور چاق هستند. از سال 1359 تعداد افراد چاق در ایران 5.5 برابر و تعداد افراد دارای اضافه وزن 3.5 برابر شده است.

روزنامه سرگرمی برای همه گزارش می دهد مربا وی نوشت: همین دیروز رئیس پژوهشکده غدد و متابولیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد که هشت میلیون ایرانی دارای اضافه وزن و چاقی هستند. اگرچه داده های او بر اساس تعریف رسمی از چاقی است، اما موضوع هشت میلیون نفر اضافه وزن نیست، بلکه پنج برابر شدن تعداد افراد چاق در ایران است.

این یک داده توسط دکتر رضا ملک زاده با استناد به نتایج یک مطالعه جهانی “شیوع و پیامدهای اضافه وزن و چاقی در کشورهای مختلف” منتشر شده است. تحقیقات منتشر شده توسط رئیس انستیتو بیماری های گوارش و کبد داده های قابل توجه دیگری نیز دارد. داده هایی که در آمار و مطالعات رسمی سازمان های بهداشتی نیازی به تایید ندارند و می توانیم با نگاهی به اطراف خود صحت احتمالی آنها را مشخص کنیم.

اعداد قابل توجه دیگری نیز در این زمینه وجود دارد، با این توضیح واضح که اضافه وزن و چاقی متفاوت هستند. حالا رقم هشت میلیون منتشر شده را کنار بگذارید. زیرا بر اساس تعریف مستند در پژوهش مذکور، اکنون تقریباً 70 درصد جامعه ایران دارای اضافه وزن هستند. این بدان معناست که در حال حاضر 70 درصد ایرانیان چاق یا اضافه وزن هستند (47 درصد اضافه وزن و 23 درصد چاق) و 4.5 درصد از جمعیت کشور چاق هستند. از سال 1359 تعداد افراد چاق در ایران 5.5 برابر و تعداد افراد دارای اضافه وزن 3.5 برابر شده است.

این شتاب شگفت انگیز چاقی در جامعه ایرانی حتما باید دلایلی داشته باشد، در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه دلیل اصلی این میزان چاقی، رژیم غذایی ناسالم، پرخوری و کم تحرکی است. برای درک بهتر این موضوع باید بدانیم که کالری دریافتی روزانه ایرانیان در دو دهه اخیر از 2000 به 3000 کالری رسیده است و این در حالی است که 90 درصد ایرانیان (از هر دو جنس) کالری کافی ندارند. فعالیت بدنی. . سهم زنان در بیکاری بیشتر از مردان است. این روند نگران کننده در ایران به گونه ای است که حتی در روستاها نیز بیکاری افزایش چشمگیری داشته است. اگرچه میزان چاقی ما بیش از سایر مردم این کره خاکی است، اما این موضوع تنها به ایران محدود نمی شود و یک پدیده جهانی است. زیرا باید توجه داشت که چاقی از سال 1975 در سراسر جهان سه برابر شده است و تا کنون نزدیک به دو میلیارد نفر در سنین 18 سال و بالاتر دچار اضافه وزن و چاقی هستند که از این تعداد 650 میلیون نفر چاق هستند. علاوه بر این، 38 میلیون کودک زیر پنج سال و بیش از 340 میلیون کودک و نوجوان پنج تا 19 ساله در سراسر جهان دارای اضافه وزن و چاقی هستند و شیوع اضافه وزن و چاقی در بین کودکان و نوجوانان از 4 درصد افزایش یافته است. آن سال تا 18 درصد در حال حاضر …

موضع ما در کنار این کشورها، همانطور که در این مطالعه منتشر شده است، صحیح نیست. بر اساس آخرین رتبه بندی جهانی چاقی و اضافه وزن (2016-1975)، رتبه جهانی چاقی مردان و زنان بزرگسال ایرانی به ترتیب 87 و 41 است. همچنین شیوع چاقی در بین مردان بالغ ایرانی 20 درصد و در زنان ایرانی 34 درصد است. در حال حاضر شاهد افزایش بیش از 20 درصدی شیوع «اضافه وزن» در بین نوجوانان ایرانی نسبت به چهار دهه گذشته هستیم. رتبه اضافه وزن دختران و پسران 19 ساله ایرانی با 28 و 24 پله افزایش از رتبه های 96 و 105 به 68 و 81 رسید. شیوع اضافه وزن در دختران از 6 درصد به بیش از 26 درصد و در پسران از 3 درصد به 24 درصد افزایش یافته است. در رده‌بندی جهانی چاقی، دختران ۱۹ ساله ایرانی در رتبه ۵۵ و پسران در رتبه ۷۴ قرار دارند و چاقی در بین نوجوانان ایرانی در چهار دهه گذشته بدتر شده است. در حال حاضر شیوع چاقی در بین دختران نوجوان ایرانی 9 درصد و در پسران 7 درصد است که روند نگران کننده ای است.

انتهای پیام