عمومی

این کار، ساده نیست! – سرگرمی برای همه

آنها کار خود را نوعی هنر می دانند. هنری که به طرز معجزه آسایی می پزد تا آن را تازه نگه دارد تا حس خوبی به مردم بدهد.

ساعت ها داخل ماشین می ایستند و قهوه های مختلف سرو می کنند. به همین دلیل به آنها باریستا می گویند. “باریستا” یک کلمه ایتالیایی به معنای بارمن است. شخصی که معمولاً در یک کافه کار می کند انواع نوشیدنی های قهوه سرو می کند. کافی شاپ ها از این نام برای توصیف فردی که قهوه درست می کند استفاده می کنند و اپراتور یک دستگاه اسپرسوساز است.

اول مارس روز جهانی باریستا است که معمولا در کشورهای مختلف از جمله استرالیا جشن گرفته می شود. روز باریستا برای اولین بار در سال 2019 جشن گرفته شد تا جامعه باریستا را به رسمیت بشناسد. به همین مناسبت صحبت های این دو باریستا را دنبال می کنیم.

«متاسفانه تعداد باریستاهایی که اکثراً باتجربه هستند چندان زیاد نیست، زیرا هر باریستایی بعد از گذراندن یک دوره خود را حرفه ای می بیند، کار می کند، در حالی که نمی توان به این حرفه به عنوان یک ماشین نگاه کرد، باید علاقه مند باشد. در آن امروزه دستگاه های زیادی وجود دارند که قهوه را به صورت استاندارد درست می کنند، اما نمی توانند حس خوبی را که یک باریستا با قهوه خانگی به مشتری می دهد، به درستی منتقل کنند. اکثر باریستاهای با تجربه یا به کافه های دیگر می روند یا کلا کلاس را ترک می کنند.» اینها حرفه های «فرشاد چاقانه» است که هفت سال است قهوه درست می کند.

به گفته وی، باریستاهای خوبی که در این صنف کار می کنند معمولاً برای 8 ساعت در روز، ماهیانه حدود 5 تا 6 میلیون درام حقوق دریافت می کنند. کافه، معمولا “صاحب کافه نمی تواند بیشتر از این بپردازد.”

چغانی که مدتی باریستا بوده و اکنون دو کافه دارد به سرگرمی برای همه گفت: قهوه استانداردهای خود را دارد اما این استانداردها همه جا رعایت نمی شود. صاحب کافه می تواند تصمیم بگیرد که چگونه قهوه سرو کند. به عنوان مثال، برخی از کافه ها بسته به تایید مشتریان خود، برای مدت معینی قهوه سرو می کنند. سروو همه قهوه با طعم یک باریستا نیست.

او می گوید: «کافه داری یک حرفه است، از باریستا گرفته تا سایر بخش ها. کار در کافه مانند بسیاری از مشاغل دیگر سختی های خود را دارد، اما آنها فقط به آن نگاه می کنند. بسیاری از مردم فکر می کنند که با گذراندن یک دوره می توانم یک باریستا شوم. کافه ها معمولاً برای باریستاها بیش از هر چیز دیگری ارزش دارند. «این روزها تعداد باریستاها زیاد شده، اگر برای کار در کافه تبلیغ می کنید، افراد زیادی به باریستا می آیند، اما تعداد کمی از آنها زیر بار کار در سالن می روند و فکر می کنند که به آ. بیشتر احترام می گذارند. باریستا.”

چاگان «لاته» را معروف ترین قهوه در کافه هایی می داند که در آن کار می کند. این به ماهیت پروتئین های موجود در شیر تبدیل می شود. به همین دلیل ما به مشتریان خود توضیح می دهیم که آیا می خواهند نوع دیگری از قهوه بسیار داغ را انتخاب کنند. به نظر من تمام افرادی که در کافه کار می کنند باید به مشتریان خود توضیحات کافی بدهند. بسیاری از مشتریان ما هر روز برای خوردن لاته به کافه می آیند.

آرشام بادباره هفت سال است که باریستا است؛ او هر شش ماه یک بار از طریق دوره های آنلاین آنلاین کار خود را تجدید می کند. او در مسابقات زیادی شرکت کرده و اکنون به تدریس این حرفه می پردازد و می گوید: «مسابقات باریستا هر ساله در دنیا برگزار می‌شود، اما بعد از شیوع ویروس کرونا، دو سال است که این مسابقات برگزار نمی‌شود. مسابقات باریستا در ایران معمولاً یک چالش است، به طور کلی سازماندهی، برگزارکنندگان نیز واردکنندگان قهوه و ابزار در این زمینه هستند. تعداد شرکت کنندگان در این مسابقات در ایران 40 تا 70 نفر است و در آخرین مسابقه که حدود دو ماه پیش برگزار شد، حدود 150 نفر شرکت کردند.

او باریستا را هنر توصیف می کند. «بسیاری از مردم با تماشای یک دوره آموزشی در یوتیوب خود را وکیل دادگستری می دانند، به این امید که پول زیادی به دست آورند. قهوه سازهای زیادی در کافه ها وجود ندارد، زیرا افراد کم تجربه به فکر افتتاح یک کافه بودند. آزاردهنده ترین چیز در مورد کار باریستا بی تفاوتی اوست که شامل حقوق کم می شود. معمولا حقوق یک باریستای مبتدی حدود دو و نیم میلیون و یک باریستای حرفه ای حدود 6 میلیون است که با در نظر گرفتن شرایط، مبلغ کمی است.

بادبره حدود دو سال است که دوره های مختلفی را برای باریستاها برگزار می کند. بسیاری با او کار حرفه ای می گیرند و سپس مهاجرت می کنند. معمولاً 10 درصد شاگردان وی پس از گذراندن این دوره ها مهاجرت می کردند. برخی از مشتریان او باریستاهایی هستند که برای سرحال شدن در این کلاس ها شرکت می کنند و برخی دیگر از صفر شروع می کنند که بادبارا آنها را برای کار در کافه های مختلف معرفی می کند. جوان ترین مددجوی شرکت کننده در این آموزش 13 ساله و مسن ترین مراجعه کننده 40 ساله بوده است.

به گفته وی، سه ماه پیش سه باریستای 13 ساله به این مسابقات آمدند که استعداد بالایی داشتند.

این باریستا می گوید: معمولا مدیران کافه ها باید هر چند ماه یکبار اطلاعات باریستای خود را به روز کنند و هزینه آن را بپردازند، اما معمولا وکیل ها این کار را خودشان انجام می دهند و از جیب خود پول می پردازند. «دوره‌های این اثر بخش‌های مختلفی از جمله طعم قهوه، دانه‌بندی، فرآوری و پخت دارد.

بادبر اشاره می کند که برخی از مشتریان با باریستاها رفتار خوبی ندارند. «یک بار برای انجام کاری در سالن قدم می زدم که مشتری با من تماس گرفت و گفت: “چه مدت می توانید برای ماشین من صبر کنید؟” در همان لحظه همسرش پاسخ داد: عزیزم، این بنده خدا قدیسی نیست، باریستا است. به هر حال هر مشتری با هر شخصیتی وارد یک کافه می شود».

او به خوبی یاد می گیرد که روی قهوه لاته نقاشی کند و عمدتا از طراحی کلاسیک استفاده می کند. «لاته آرت حدود 80 سال پیش از ایتالیا به ایران وارد شد. باریستا می تواند زیبایی کار خود را روی قهوه سدر انجام دهد، که شامل استخراج مناسب شیر و کف کردن و نیاز به تمرین زیاد است. مشتریانی هستند که وقتی طراحی هنری را جلوی آنها می گذاریم قهوه را با قاشق مخلوط می کنند. “هرکس معنی طراحی را بفهمد، طعم قهوه را بداند، شکر به آن اضافه نمی کند.”

باریستا در مورد تاریخ قهوه می گوید. 1200 سال پیش، اولین دانه قهوه در اتیوپی شناخته شد که دو قرن بعد وارد عربستان سعودی، یونان شد و به ترکیه دستور داد آن را در هر کشوری بپزد. سپس به ایران آمد. “به عنوان مثال، فرآیند پردازش قهوه “دال” هنوز انجام شده است.

انتهای پیام: