فرهنگ و هنر

شاه آبادی: به جای تعطیلی و ادغام کانون، دستش را بگیریم

حمیدرضا شاه آبادی در مقاله ای با انتقاد از طرح واگذاری کتابخانه ها به کانون پرورش فکری می گوید:

پس از درخواست واگذاری کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کتابخانه های عمومی جمهوری، این نویسنده ادبیات کودک در یادداشتی که در اختیار سرگرمی برای همه قرار داده است، نوشت. رهبری اسلامی به هیئت دولت پیشنهاد کردند که کتابخانه های مرکز را به نهاد واگذار کنند، کتابخانه های عمومی را تحویل دهند. اگر تملق نداریم، می دانیم که این به معنای پیشنهاد تعطیلی مرکز است. زیرا مرکز چیزی جز مراکز فرهنگی هنری و کتابخانه های آن نیست. و سایر واحدهای تولیدی، فرهنگی و اداری کانون در جهت حمایت از مراکز فعالیت می کنند.
من در مقاطع مختلف با موسسه کتابخانه های عمومی همکاری داشته ام. من آن را نسبتاً می شناسم. من از خدمات او مطلع هستم. می دانم کتابدارانی هستند که دوست دارند توجه عموم را به کتاب و کتابخوانی جلب کنند و قطعاً می دانم ماهیت و رسالت کتابخانه های عمومی با ماهیت و رسالت کانون فرسنگ ها فاصله زیادی دارد. مرکز آموزش غیررسمی کودکان و نوجوانان نخبه کشور است. برخلاف آنچه برخی معتقدند، کتابخانه های کانن فقط کتابخانه نیستند. به آنها کتابخانه نمی گویند. به آنها مراکز فرهنگی و هنری می گویند. زیرا به غیر از مراسم معرفی کتاب و کتابخوانی، برنامه های بسیار دیگری نیز دارند. برنامه های آموزشی در زمینه های مختلف ادبی، هنری و حتی علمی، جشنواره ها، مسابقات، اردوها و…
همانطور که از نامش پیداست، فعالیت های کانون بر روی رشد فکری کودکان و نوجوانان متمرکز است. پرورش خلاقیت، ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس، همکاری و همدلی، افزایش توانایی درک مشکلات فکری و… از اهداف کانون برای ارتباط با مخاطبان است. بنابراین ساده انگارانه است که کار او را فقط کتابدار بدانیم و به راحتی درباره ادغام آن با مؤسسه دیگری قضاوت کنیم که تنها به کودکان و نوجوانان در حوزه کتابخوانی می پردازد و با آوردن کودکان به کتابخانه ها سعی در ایجاد فضایی برای کتابخوانی خانوادگی دارد.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرت فرهنگ ماست. نهادی دیرینه که بخش مهمی از هنرمندان و نخبگان بزرگ این کشور از آن بیرون آمدند. موسسه ای بسیار ارزان و پر سود، اگر روزی از امکاناتش به طور کامل بهره برداری شود، بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی ما را پوشش خواهد داد.

نمی توان انکار کرد که این موسسه ارجمند به دلیل عدم مدیریت و برنامه ریزی در سال های گذشته افت کیفیت عمده ای را تجربه کرده است. اما زیرساخت های آن به قدری قوی است که با اندکی توجه و کمک می تواند دوباره به پا خاست و دستاوردهای درخشانی به فرهنگ ما ببخشد، پس به جای تعطیلی و متحد کردن کانون، دست آن را بگیریم و کمک کنیم تا خود را بازسازی کند. اگر اینطور نباشد، تعطیلی معتبرترین و مفیدترین نهاد فرهنگی کشور چیزی جز افول شدید حوزه فرهنگی و پیدایش ناامیدی در بین مردم آن را در پی نخواهد داشت.

در این مورد بیشتر بخوانید.

خداحافظ مرکز شیرین

انتقال کتابخانه های کانون پرورش فکری به نهاد کتابخانه های عمومی

پاسخ مدیر عامل مرکز به درخواست واگذاری کتابخانه های این موسسه

انتهای پیام