عمومی

سیستم آموزش عالی نروژ چه وضعیتی دارد؟

پس از انتخابات سراسری 12 سپتامبر در نروژ، یک ائتلاف چپ به قدرت رسید و انتظار می رود آموزش عالی در دستور کار دولت قرار گیرد.

به گزارش سرگرمی برای همه، روزنامه «فرخیختیان» ادامه داد. جایگزین حزب حاکم شود.» محافظه کار باشید که هشت سال به عنوان یک دولت اقلیت در قدرت بوده است. در حالی که آموزش عالی و پژوهش در جریان انتخابات پیشتاز تبلیغات انتخاباتی بود، نامزدها با وعده های تبلیغاتی خود سعی در جلب توجه داشتند. با گذشت یک ماه از اعلام نتایج، یک ماه پس از روی کار آمدن دولت جدید، زمزمه هایی مبنی بر انتظار اصلاحات در دانشگاه ها به گوش می رسد، دولت قصد دارد کنترل دانشگاه ها را در دست بگیرد.

در نروژ، در دوران رژیم محافظه کار، اصلاحات گسترده ای در زمینه آموزش عالی انجام شد، به طوری که ادغام موسسات آموزش عالی باعث افزایش تعداد دانشجویان در موسسات خصوصی شد و نرخ ثابت در تمام بودجه های دولتی به 0.5٪ کاهش یافت. . : تمرکز بیشتر روی آمار عملکرد و کارکنان مؤسسات تحت دولت جدید که انتقادات زیادی را به دنبال داشته است. در جریان مبارزات انتخاباتی، تعدادی از احزاب سیاسی اعلام کردند که در صورت انتخاب شدن، در مورد اصلاحات، تغییر برخی اقدامات دولت قبلی، مجلس، بحث خواهند کرد.

مداخله دانشگاه های نروژ

به گزارش Universityworldnews، انجمن دانشگاه های نروژ به نمایندگی از 32 موسسه آموزش عالی این کشور در نامه ای سرگشاده خطاب به مذاکره کنندگان ائتلافی هفت خواسته را بر اساس اصل «استقلال دانشگاه بهترین راه برای تضمین کیفیت و قدرت دانش» ارائه کرد. مطالبات مطرح شده در مصاحبه های متعدد با رئیس هیئت مدیره این سازمان و رئیس دانشگاه آگدر عبارتند از:

• اصلاح حکمرانی در آموزش عالی برای اهداف فراگیرتر و “حکمرانی مبتنی بر جزئیات ضعیف تر”.
• بهبود شرایط برای تحقیقات پایه و بلندمدت اقدام برای ایجاد مناطق تحقیقاتی دائمی تر و با کیفیت بالا در نروژ.
• تقویت تحقیقات عمومی و سرمایه گذاری در توسعه بیش از 1% تولید ناخالص داخلی و تلاش برای دستیابی به هدف تحقیقاتی 3% از تولید ناخالص داخلی تا سال 2030.
• فراهم نمودن فضا برای مؤسسات آموزش عالی جهت ایفای مسئولیت های خود در زمینه یادگیری مادام العمر.
• قطع بودجه دانشگاه را متوقف کنید (اصلاح کاهش 0.5 درصدی بودجه در تمام نهادهای دولتی، از جمله کاهش بوروکراسی؛ افزایش کارایی از طریق کاهش بودجه.
• توسعه یک طرح دیجیتالی سازی مترقی، شامل زیرساخت های الکترونیکی، و همچنین مدرن سازی ساختمان های آموزشی و تحقیقاتی.
• اطمینان از افزایش تخصیص بودجه سالانه دانشجویی از کمک هزینه های دانشجویی و به 18300 دلار در ساخت مسکن جدید و تمیز برای دانشجویان.

در پی این نامه که از سوی موسسات آموزش عالی درخواست شده بود، برخی کارشناسان استدلال کردند که دانشگاه های نروژ نباید این نامه را ارسال کنند. با آن، آنها با یک دولت جدید روبرو هستند و ممکن است هیچ خدمتی از دولت دریافت نکنند. موضوع مهمی که پس از اصلاحات توسط دولت جدید مطرح شد این است که حتی اگر دانشگاه‌ها و کالج‌ها تصمیم بگیرند در کجا تحصیل کنند، این به دولت و پارلمان نروژ بستگی دارد که در کجا دانشگاه‌ها و کالج‌ها مستقر شوند.

تصمیمات جدید دولت در دستور کار

دولت جدید نروژ گام های سریعی برای تشدید کنترل سیاسی بر دانشگاه ها و تغییر سیاست قبلی آموزش عالی، یعنی متحد کردن دانشگاه ها برداشته است. اما رئیس یک دانشگاه نروژی هشدار داده است که این به معنای تغییری جدید در مداخله دولت به سطحی است که در دهه‌های اخیر دیده نشده است – نقض اجماع قبلی در پارلمان. به گفته پروفسور اوله پیتر آیلسن، رئیس سابق دانشگاه اسلو در نروژ، این یک پیشرفت ناگوار برای صنعتی است که اجازه رشد و شکوفایی مطابق با اصول استقلال بنیادی آکادمیک را دارد. تغییرات پیشنهادی دولت توافقنامه های 80 صفحه ای است.

دو حزب در حزب مرکزی ائتلاف کارگر قصد دارند سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای را در آموزش عالی در سراسر نروژ انجام دهند، از جمله سرمایه‌گذاری در آموزش حرفه‌ای، تحقیقات، رفاه دانشجویان، دسترسی برابر به آموزش، اصلاح صلاحیت‌ها و یادگیری مادام‌العمر. بر اساس برنامه پیشنهادی دولت برای سال های 2021 تا 2025، دولت باید یک سیاست دانش بلندپروازانه را در دستور کار خود قرار دهد و آموزش های حرفه ای را در سراسر کشور ایجاد کند. بنابراین، دولت آموزش منطقه ای را در چارچوب این برنامه پنج ساله تقویت خواهد کرد. یادگیری و آموزش مادام العمر باید در جایی که مردم زندگی می کنند در دسترس باشد. به این ترتیب، افراد می‌توانند شایستگی‌ها و مهارت‌های خود را با یک روش آموزشی جدید افزایش دهند، در حالی که شرکت‌ها و انجمن‌ها همچنین می‌توانند طیف وسیع‌تری از اشتغال داشته باشند و دسترسی خود را به متخصصان افزایش دهند.

افزایش بودجه برای هزینه‌های بالاتر این اصلاحات تأکید بیشتری بر تمرکززدایی، حضور دانشگاه‌ها در مناطق، افزایش تعداد مکان‌های تحصیل در مناطق آسیب‌دیده اجتماعی و تعهد به فراهم کردن زیرساخت‌ها دارد. مانند تربیت معلم، پرستار، علوم، فناوری اطلاعات و پزشکی. برای پاسخگویی بهتر به نیازهای جامعه گسترده تر، بودجه از طریق یک ساختار غیرمتمرکز بررسی می شود که می تواند به کیفیت بهتر تحقیق و آموزش مادام العمر کمک کند. در عین حال، بودجه ها به گونه ای تقسیم می شوند که دانشگاه ها بودجه بیشتری برای پوشش هزینه های چند دانشگاه دریافت کنند. در عین حال، قانونی پیشنهاد خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که تصمیمات مربوط به تعطیلی دانشگاه ها و آموزش های حرفه ای با اهمیت منطقه ای به جای خود موسسات در پارلمان اتخاذ می شود. این پیشنهادات روشن می کند که یک مؤسسه آموزش عالی کامل باید با معرفی مجدد آموزش اساتید و بررسی سایر الزامات بومی سازی در دانشگاه بازسازی شود.

علاوه بر این، به انجمن های محلی دستور داده شده است که امکانات آموزشی برای آموزش عالی حرفه ای، مانند آموزش پرستاری و معلمان ایجاد کنند. تعهدات کلیدی دیگری نیز در این مدت انجام شده است. این تعهدات تعادل جنسیتی را تنظیم می کند و موقعیت های موقت را کاهش می دهد. روند بوروکراسی زدایی از آموزش عالی با بازنگری در مسئولیت های ریاست مؤسسات آموزش عالی، واگذاری اختیارات بیشتر به مؤسسات آموزش عالی و بازگرداندن برخی از مسئولیت ها به وزارت آموزش عالی آغاز می شود. از سوی دیگر، جایگاه نروژی در زمینه آموزش عالی و تحقیقات در حال بهبود است، برنامه ریزی شده است که سالانه 3000 واحد مسکونی برای دانشجویان اضافه شود.

دولت جدید نروژ متعهد شده است که آموزش عالی این کشور را برای دانشجویان از جمله دانشجویان بین المللی رایگان نگه دارد. دولت همچنین اعلام کرده است که اقدامات اصلاحی را ادامه خواهد داد تا بتواند 3 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف پژوهش در دانشگاه های کشور کند. این در حالی است که دو سوم این هزینه ها تا سال 2030 به بخش خصوصی اختصاص خواهد یافت. وزیر جدید آموزش عالی و تحقیقات اجرای اصلاحات آموزش عالی را رهبری می کند.

تغییر مداخله

پروفسور ویتاکر که همچنین ریاست دانشگاه آگدر در نروژ را بر عهده دارد، گفت: «تلاش برای تقویت سلطه سیاسی بر تصمیمات اتخاذ شده توسط مؤسسات آموزش عالی نشان دهنده انحراف از سیاست قبلی است که با اجماع گسترده حاصل شد». مجلس. اندکی پس از تصویب این قانون که نحوه عملکرد هیئت ها را مشخص می کند، سیاست ها به شکل جدیدی از مداخله دولت در آموزش عالی خواهد رفت که دهه هاست دیده نشده است. با اصلاحات جدید، دولت در پی آن است که زمان بیشتری را به برنامه های آموزشی با کیفیت بهتر اختصاص دهد تا آموزش عالی به سطحی از تعالی برسد که فراتر از تحقیق و توسعه باشد. برای دستیابی به این ایده آل، دولت نیازمند اولویت های مشخص مؤسسات آموزشی است تا بتواند آنها را اولویت بندی کند. با این حال، پیشنهادات دولت جدید در مورد آموزش غیرمتمرکز فرصت‌هایی را برای آموزش عالی و دانشگاه‌ها فراهم می‌کند که می‌توانند بیشترین استفاده را از آنها ببرند.

نروژ در حال حاضر با یک سیستم آموزش عالی غیرمتمرکز مواجه است، و دولت باید از نقاط ضعف موجود و بهترین شیوه های مؤسسات برای پیشبرد راه های جدیدی که ارائه می دهد استفاده کند. اما در عین حال تنها دو نگرانی اصلی وجود دارد. یکی این که چنین سیاست های جدیدی باید به درستی تامین شود، نه اینکه برنامه های موجود را مختل کند، و دیگری این که برنامه های باکیفیت برای برنامه های جدید که مطابق با ایده های سیاستی دولت جدید غیرمتمرکز هستند، حفظ شود.

بستر آزمایشی برای ایدئولوژی های جدید

کارشناسان معتقدند که این تحولی برای افزایش مداخلات سیاسی است. بخش دانشگاهی بیش از همه به ثبات و قابلیت پیش بینی نیاز دارد، که پیش شرط اصلی حوزه های تحقیقاتی قوی برای ایجاد برنامه های آموزشی درجه یک است. آنچه بیشتر به بخش دانشگاهی آسیب می زند زمانی است که به عنوان یک زمین بازی شناخته می شود، میدان آزمایشی برای تغییر ایدئولوژی سیاسی. به نظر می رسد این یک دستور کار جدید در نروژ باشد. رقابت بین المللی برای استعدادها و منابع افزایش یافته است و به جای تفکیک به یکپارچگی سیستم ها نیاز دارد. دستور کار جدید در تضاد با این تحول است، یک چرخش کوته بینانه و پوپولیستی در سیاست نروژ که به نفع کسی نخواهد بود.

یکی از کارشناسان مدیریت آموزش عالی گفت: پیشنهادات در خصوص تمرکززدایی پروپوزال های آموزشی مبهم است و واضح است که رؤسای دانشگاه های بزرگ پژوهشی نگران نبود تلاش کافی برای پژوهش در پژوهشگاه های بزرگ هستند. در حالی که دولت قبلی نروژ بر کاهش انجمن مؤسسات آموزش عالی متمرکز بود، پیشنهادات دولت جدید حرکتی به سمت غیرمتمرکز کردن سایت های ارائه دهنده برنامه های آموزش عالی را نشان می دهد.

کیفیت تحقیق باید در اولویت باشد

رئیس اتحادیه ملی دانشجویان نروژ خاطرنشان می کند که دولت فاقد اهداف مشخص و پیشنهادات مؤثر برای اقداماتی برای بهبود کیفیت آموزش عالی است. هنگام ایجاد پردیس های دانشگاهی جدید، کیفیت آموزش باید در اولویت باشد. در حال حاضر به نظر می رسد مکانی که در آن تحقیق انجام می شود بر کیفیت تحقیق ارجحیت دارد. اما کیفیت تحقیقات انجام شده برای نظام آموزش عالی اهمیت بیشتری دارد، زمانی این امکان وجود دارد که نیروی کار دانشگاه بخواهد با شایستگی های خود وارد بازار کار شود.

انتهای پیام: