استان ها

تدوین دانش فنی و توسعه سیستم‌های ترمز/ تحقیق روی سیستم ABS تا شکست انحصار ادامه دارد

در دهه 1980 ، پس از نزدیک به دو دهه فعالیت ، گروه استانی خبرگزاری آنا از دانشگاه آزاد اسلامی به این نتیجه رسید که اگر تحقیقاتی را به فعالیت علمی خود اضافه نکند ، نمی تواند به موفقیت هایی دست یابد ؛ ماموریت دانشگاه برآورده نمی شود. اولین مرکز تحقیقات آب به یکی از گروه های دانشگاه مجوز داده شد.

دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر بیش از 200 مرکز تحقیقاتی دارد. 164 مرکز تحقیقاتی این مراکز در زمینه های تحقیقات غیرپزشکی مانند فنی ، مهندسی ، کشاورزی و غیره فعالیت می کنند و 39 مرکز تحقیقاتی در زمینه پزشکی فعالیت می کنند.

سیستم ترمز شامل طیف گسترده ای از سیستم ها و موارد است ، و این فناوری به چند کشور و شرکت محدود می شود ، همه شرکت های اتومبیل سازی در جهان خدمات ترمزگیری خود را از این شرکت ها دریافت می کنند.

با توجه به بومی سازی صنایع مختلف سالانه به دلیل تولید سالانه اتومبیل در کشور که برای نصب ABS بر روی خودروهای ساخته شده مورد نیاز است ، مرکز تحقیقات سیستم های ترمز دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی در این منطقه تاسیس شد.

خبرنگار خبرگزاری “آنا” برای آشنایی با این مرکز تحقیقاتی ، آزاد برای ارائه فعالیت ها ، دستاوردها ، مأموریت ها و برنامه های واحد ایلخچی مرکز تحقیقات سیستم های ترمز دانشگاه آزاد اسلامی ، با رئیس مرکز آرش رنجبران که رئیس شعبه ایلخچی نیز است ، گفتگو کرد. : در زیر می خوانیم.

آنا توضیح دهید که چرا مرکز تحقیقات سیستم های ترمز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی تاسیس شده است.

رنج کشیدن:سیستم های مورد استفاده در اتومبیل قطعات اصلی مورد استفاده در اصل به دو قسمت تقسیم می شوند. یک گروه اجزای عادی و سیستم ها و گروه دیگر اجزای ایمنی و سیستم ها هستند که شامل سه قسمت هستند: سیستم تعلیق ، فرمان و ترمز.

برای طبقه بندی دقیق تر ، بخش های ترمز و فرمان به عنوان سیستم های سوپرشارژ شناخته می شوند. صنعت ترمز یک صنعت بسیار منحصر به فرد است. تعداد شرکت ها یا م institutionsسسات دارای فناوری ترمز در دنیا کمتر از دو انگشت است ، تمام شرکت های خودروسازی نیز از این چند شرکت خدمات ترمز دریافت می کنند. و طراحی ، ساخت ، ضمانت و کنترل ، بنابراین دانش سیستم های ترمز در جهان یک دانش بسیار تخصصی و ویژه محسوب می شود. دلیل اصلی تأسیس این مرکز تحقیقاتی کار و تحقیق در مورد ترمزهای ABS است.

در کشور ما یک مرکز تحقیقاتی برای قسمتهای مختلف خودرو داریم ، به عنوان مثال ، یک مرکز تحقیقاتی برای موتورها و به طور کلی ، یک مرکز تحقیقاتی متخصص در زمینه های مختلف اتومبیل داریم اما هیچ مرکز تحقیقات ترمز در کشور وجود نداشت. به دلیل مشکلات ترمز در کشور ، ما برای اولین بار این مرکز تحقیقاتی را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی با همکاری گروه خودروسازی سایپا تاسیس کردیم. این از امکانات بسیار خوبی برخوردار است و مطابق تفاهم نامه ای که با سایپا خودرو داریم ، تمام امکانات می تواند در اختیار سایپا باشد ، تمام تجهیزات آزمایشگاهی سایپا در اختیار این مرکز تحقیقاتی است.

آنا ماموریت های این مرکز چیست؟

مرکز تحقیقات ترمز

رنج کشیدن:مأموریت های تعریف شده برای این مرکز عبارتند از: توسعه دانش فنی و توسعه سیستم های ترمز در کشور ، تکمیل ترمز شامل مفهوم بسیار گسترده ای از سیستم ها و طیف گسترده ای از موارد است. دلیل اصلی تأسیس این مرکز تحقیقاتی کار و تحقیق در مورد ترمزهای ABS است.

این کشور سالانه بیش از یک میلیون خودرو تولید می کند. طبق استاندارد اجباری سال 1384 ، خودروهای کشور مجوز شماره گذاری را دریافت می کنند که مجهز به سیستم ABS هستند ، یعنی کلیه خودروهای تولیدی باید مجهز به سیستم ABS باشند.

این سیستم در ایران ساخته نمی شود ، وارداتی است ، به عنوان یک محصول استراتژیک صنعت خودرو در نظر گرفته می شود. بنابراین ، کار بر روی سیستم ABS یکی از فوری ترین نیازهای کشور محسوب می شود و ما این مرکز تحقیقاتی را برای این مشکل ایجاد کردیم.

در سال 1997 ، ما یک آزمایشگاه تحقیقاتی تخصصی سیستم ABS را در مرکز ایجاد کردیم. این آزمایشگاه دارای تجهیزات بی نظیری در کشور است که توانایی آزمایش کامل ترمزهای ABS را دارد. ما در حال حاضر با وزارت دفاع که در حال کار بر روی ترمزهای ABS است ، در حال انجام آزمایشات خود بر روی این دستگاه هستیم.

آنا براساس مأموریت ها ، تاکنون چه فعالیت هایی داشته اید؟

رنج کشیدن:ما تعداد قابل توجهی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی را برای اجرای برنامه های تحقیقاتی هدفمند به مراکز تحقیقاتی اعزام کرده ایم. تعدادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی سایر دانشگاههای دولتی و خصوصی در حال انجام آزمایشاتی در مرکز تحقیقات برای کار بر روی ترمزها هستند.

بخشی از کار ما در زمینه تحقیق است. در این راستا ، ما با شرکت های خودروسازی قرارداد داریم ، آنها پروژه هایی را داده اند که ما بر روی سیستم ABS کار می کنیم ، ما همچنین توانسته ایم نمونه مکانیکی ABS را آزمایش کنیم.

در حال حاضر ، تحت فرماندهی مقام معظم رهبری ، تعدادی از واحدهای نظامی در حال کار بر روی سیستم ترمز ABS هستند که می گوید واحدهای نظامی با قدرت بالا در بخشهایی از وسایل نقلیه استراتژیک همکاری می کنند ، توافقات خوبی در مورد تست ترمز ABS حاصل شده است. در اصل طراحی شده ، ما کار می کنیم. اما از آنجا که این یک مرکز تازه تاسیس است و مراحل ادغام و شناسایی را طی می کند ، نتایج آن را در آینده نزدیک مشاهده خواهیم کرد.

آنا وضعیت پایان نامه های دانشجویی ، پروژه های پژوهشی مدرس در این مرکز تحقیقاتی چگونه است؟

رنج کشیدن:بسیار جالب است که بدانید حتی دانشگاه های معتبر دولتی نیز دانشجویان دکتری خود را برای ارائه پایان نامه دکترا به این مرکز می فرستند. در این مرکز دو دانشجوی دکترا از دانشگاه صنعتی سهند و دانشگاه ارومیه استخدام شده اند که در حال تکمیل پایان نامه خود در این مرکز تحقیقاتی هستند. از آنجا که این یک فرصت ویژه تحقیقاتی است که در این زمینه ایجاد می شود ، فرصت خوبی است تا بتوانید پایان نامه خود را برای بحث عملی در مرکز توسعه دهید.

آنا چگونه موسسات و مراکز برای امضای تفاهم نامه با شما کار می کنند؟

رنج کشیدن:ما با وزارت صنعت ، وزارت ارتباطات ، سازمان شهرهای صنعتی و غیره تفاهم نامه همکاری داریم. ما یکی از فعال ترین واحدها در زمینه روابط صنعت هستیم. ما حتی مرکزی داریم که در بزرگترین شهر صنعتی آذربایجان شرقی و شمال غربی واقع شده است به نام شهر شهید سلیم. ما یکی از معدود دانشگاه های دانشگاه آزاد یا تنها شعبه ای هستیم که دفتر مستقر در شهرهای صنعتی داریم ، افسران رابط صنعت ما هفته ای دو روز در آن دفتر هستند ، آنها روابط خوبی با صنعت مستقر در شهید سلیمی دارند.

یکی از نکات بسیار مهمی که می خواستم بر آن تأکید کنم ، مسئله آموزش مبتنی بر مهارت است که بخشی از سیاست های اقتصاد کلان دانشگاه آزاد است ، یکی از بحث های بسیار مفیدی که به نظر من همه دپارتمان ها باید آن را دنبال کنند.

در همین راستا ، ما با سازمان فنی حرفه ای کشور اقدام مشترک کرده ایم تا فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد ایلخچی علاوه بر آموزش برای آموزش عالی ، تعدادی دوره اضافی مطابق با استانداردهای فنی حرفه ای بین المللی و سپس یک سازمان فنی نیز دریافت کنند. متخصصان امتحانات مربوطه خود را قبول می کنند و پس از اتمام دو درجه دریافت می کنند. درجه ، به عنوان مثال ، در رشته مهندسی مکانیک ، صلاحیت فنی حرفه ای در زمینه مکانیک خودرو.

آنا – چه زمانی این کار را شروع کردی؟

رنج کشیدن:ما تقریباً یک سال است که این کار را انجام می دهیم و تاکنون بیش از 30 نفر از دانشجویان ما دو درجه را گذرانده اند. در واقع ، ما برای ارائه آموزشهای بیشتر در کارگاههای خود مجوزی را از مرکز مهارتهای سازگار وفاداری سازمان فنی حرفه ای دریافت کردیم. ما طبق استانداردهای تعیین شده به دانشجویان آموزش می دهیم ؛ دانشجویان را برای تحصیلات تکمیلی نزد تکنسین های حرفه ای می فرستیم. دانشگاه مبلغ ناچیزی را پذیرفته است تا دانشجویان بتوانند مهارت های خود را تکمیل کنند و من فکر می کنم این یک تضمین برای آینده دانشگاه است. از آنجا که این دانشگاه علاوه بر ارائه آموزش های نظری ، آموزش های مهارتی نیز ارائه می دهد ، می تواند در زمینه کارآفرینی و چشم اندازهای شغلی بسیار مفید باشد.

آنا آیا این فقط برای اهداف فنی است؟

رنج کشیدن:عمدتا موضوعات فنی و موضوعاتی که ممکن است مربوط به موضوعات فنی باشد. به عنوان مثال ، حسابداری ممکن است یکی از آنها باشد ، اما آنها عمدتا موضوعات فنی هستند.

انتهای پیام / 4117/4062 /