اجتماعی

سهم انستیتو پاستور در گسترش بیوتکنولوژی دارویی ایران

موسس آزمایشگاه شیمی پروتئین و پروتئومیکس انستیتو پاستور ایران با تشریح تاریخچه ایجاد اولین آزمایشگاه شیمی پروتئین کشور گفت: ایران قطعاً سهم بزرگی در توسعه این دانش داشته است.»

به گزارش سرگرمی برای همهب. مصاحبه علمی این مصاحبه برای جذب محققان تحقیق و توسعه از کوبا برای برنامه انتقال فناوری واکسن هپاتیت B بود. خوشبختانه در این مصاحبه پذیرفته شدم و سپس یک سال به همراه خانواده به کوبا رفتم. در آن سال ها فعالیت محققان کوبایی در زمینه بیوتکنولوژی برای من و همکارانم بسیار تعجب آور بود و کسب چنین تجربیاتی برای ما بسیار مهم بود. اگرچه این کشور فقیر بود، اما فرصت های آنها در زمینه بیوتکنولوژی بسیار خوب بود و آنچه در آنجا آموختیم زندگی حرفه ای و دیدگاه علمی ما را به کلی تغییر داد.

سهم انستیتو پاستور در گسترش بیوتکنولوژی دارویی در ایران

او ادامه داد. ما اولین گروهی در کشور بودیم که در زمینه بیوتکنولوژی دارویی در تولید دارو و واکسن فعالیت داشتیم و طی 25 سال گذشته علاوه بر همکاری با انستیتو پاستور ایران، تاسیس و یا مشارکت داشته ایم. ایجاد شرکت های مختلف بیوتکنولوژی دارویی، من داشته ام: در این مدت به طور مستقیم یا غیرمستقیم در تولید انواع داروهای بیوتکنولوژی مانند اینترفرون، اریتروپویتین، فاکتور 7 و آنتی بادی های مونوکلونال مانند تراستوزوماب، ریتوکسیماب، بواسیزوماب و … شرکت داشته ام.

عضو هیئت تخصصی نظام بیولوژیکی وزارت بهداشت، تمایل خود را برای ایجاد و راه اندازی آزمایشگاه شیمی پروتئینی به روز، مدرن و پیشرفته در انستیتو پاستور ایران ذکر کرد و گفت: “خوشبختانه ما آن را شروع کردیم. 25 سال پیش در ساختمان قدیمی گروه بیوتکنولوژی کار می کرد. در آن زمان به دکتر مرتضی آذرنوش، رئیس انستیتو پاستور ایران توضیح دادم که اگر بخواهیم دانش بیوتکنولوژی دارویی را توسعه دهیم، یکی از موارد ضروری، داشتن آزمایشگاه پیشرفته شیمی پروتئین است و ایشان هم قبول کردند. این همزمان در جاده تهران – کرج، ساختمان عظیم تولیدی در مجتمع تحقیقاتی و تولیدی انستیتو پاستور ایران در حال تکمیل بود و آزمایشگاه ما نیز قرار بود بخشی از فرآیند تحقیق و توسعه واکسن‌ها و آنها باشد. زیست شناسی کالاها البته در آن زمان قرار بود علاوه بر هپاتیت B، انتقال فناوری از کوبا در مورد سه داروی دیگر نیز انجام شود.

سهم انستیتو پاستور در گسترش بیوتکنولوژی دارویی در ایران

وزیری تاکید کرد. آزمایشگاه شیمی پروتئین با چنین دستگاه هایی ساخته شد که قبلاً در ایران دیده نشده بود و به یکی از مدرن ترین آزمایشگاه ها در زمینه بیوتکنولوژی تبدیل شد. در زمان ریاست وقت موسسه مرحوم دکتر محمدتقی خانی نیز توانستیم فضای آزمایشگاه را توسعه دهیم. اکنون در این آزمایشگاه تحقیقات علمی بیوتکنولوژی دارویی انجام می شود و به تربیت دانشجو و محقق می پردازیم.

وی درباره راه اندازی آزمایشگاه مرجع ملی شیمی پروتئین توضیح داد. از آنجایی که تجهیزات، دانش و اقدامات خوب در این آزمایشگاه نگهداری می شد، سازمان غذا و دارو این آزمایشگاه را به عنوان آزمایشگاه مرجع ملی و وزارت بهداشت توصیه کردند. و شرکت های دارویی نمونه ای را برای ارزیابی برای ما ارسال می کنند. با توجه به اینکه مشتریان ما شرکت های بزرگ دارویی بودند، تصمیم بر این شد که این آزمایشگاه از نظر اداری و مالی تقریبا مستقل شود و به این ترتیب حدود پنج سال پیش این آزمایشگاه به عنوان آزمایشگاه مرجع ملی راه اندازی شد که بعدها تبدیل به آزمایشگاه شد. یک آزمایشگاه اعتباربخشی: (معتبر) و سازمان غذا و دارو شریک سازمان تغییر نام داد.

این فوق تخصص ایمنی شناسی دکتر افزود. وی ادامه داد: در مورد داروهای پروتئینی نوترکیب وارداتی، اگر کیفیت آنها آزمایش و ارزیابی شود، سازمان غذا و دارو داروها را به آزمایشگاه ما ارسال می کند و ما گزارش و پروتکل مشخصی را به آنها ارائه می دهیم. گاهی از ما خواسته می شود که داروهای تولید داخل را مستقلاً تفسیر کنیم. هم وزارت بهداشت و هم انستیتو پاستور ایران هر سال این آزمایشگاه را بازرسی می کنند و سال گذشته نیز توسط یک شرکت ترکیه ای ممیزی شدیم تا داروهای تولید داخل صادر شود.

سهم انستیتو پاستور در گسترش بیوتکنولوژی دارویی در ایران

وی با تاکید بر اینکه شیمی پروتئین به درک بهتر ما از زندگی کمک می کند، گفت. پروتئین یک مولکول بسیار پیچیده است و برای اینکه بتوانید آن را بشناسید، باید شیمی آن را به درستی درک کنید. هر فرآیند مرتبط با حیات معمولاً دارای یک جزء پروتئینی است و هرچه بیشتر در مورد عملکرد پروتئین در فرآیندهای مختلف زندگی بیاموزیم، بیشتر در مورد زندگی می آموزیم و تجزیه و تحلیل پروتئین های شیمیایی راه رو به جلو در این زمینه است. از سوی دیگر، در طول توسعه و تولید پروتئین های نوترکیب، هر نوع دستکاری و تغییر در فرآیندهای مختلف پردازش، خالص سازی و فرمولاسیون را می توان با تجزیه و تحلیل پروتئین شیمیایی ارزیابی کرد.

موسس آزمایشگاه شیمی پروتئین و پروتئومیکس انستیتو پاستور ایران در خصوص انجام آزمایشات ویژه در آزمایشگاه شیمی پروتئین گفت: مردم ایران و ما طبق دستورالعملی که یا در فارماکوپه آمده است یا خود وزارت بهداشت به ما ارائه می دهد، تصمیم می گیریم که آیا دارو از نظر خصوصیات کیفی قابل قبول است یا خیر. برخی از تست هایی که انجام می دهیم خاص و بسیار پیچیده هستند. تعدادی روش برای آنالیز پروتئین های نوترکیب مانند اندازه گیری پدیده تشدید پلاسمون سطحی (Surface plasmon رزونانس) در تجزیه و تحلیل میل (میل) آنتی بادی های مونوکلونال به آنتی ژن هدف، آزمایش های مختلف بر اساس الکتروفورز مویرگی. (الکتروفورز مویرگی) انواع پروتئین های نوترکیب درمانی و آنالیز برای اولین بار در کشور اسیدهای آمینه پروتئین های نوترکیب دارویی در این آزمایشگاه راه اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه آزمایشات مبتنی بر کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC) نیز در این آزمایشگاه انجام می شود، گفت. مثلاً داروهایی که برای بیماری هوچکین تجویز می‌شوند مصرف بسیار بالایی دارند و سه یا چهار داروی مشابه بیوسن در ایران تولید می‌شود که: برای تایید استفاده می شود و تایید به آزمایشگاه ما ارسال می شود. ما سعی کردیم هر سال تکنولوژی جدیدی را بیاوریم.

وی افزود: در این مدت طرح های مختلفی در زمینه بیوتکنولوژی دارویی و پروتئومیکس در این آزمایشگاه اجرا شد. تحقیقات در آزمایشگاه ما روش‌های پروتئومیکس، مکانیسم اثر و مطالعات جنبشی ترکیبات دارویی جدید و آنتی‌بادی‌های نوترکیب جدید را با تکنیک‌های پیشرفته برای کشف اهداف دارویی جدید، نشانگرهای زیستی و نامزدهای واکسن ترکیب می‌کند. در آزمایشگاه ما از ابزارهای بیولوژی سیستم، بیوانفورماتیک، مدل‌سازی و اتصال مولکولی استفاده می‌کنیم. در این مدت، ما تجربه خوبی در تعیین ویژگی های پروتئین و استفاده از آنها در کار خود به دست آورده ایم.

سهم انستیتو پاستور در گسترش بیوتکنولوژی دارویی در ایران

او افزود: وی افزود: در سال‌های اخیر بیشتر مقالات پروتئومیکس ما مربوط به بیماری هاری بوده است و در این راستا به این نتیجه رسیده‌ایم که مسیرهای متابولیکی متعددی وجود دارد که در میان آنها می‌توان به دنبال داروهای کاندید برای درمان این بیماری کشنده بود. در حال حاضر هیچ درمانی برای هاری وجود ندارد و سالانه هزاران نفر را در سراسر جهان می کشد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون بیوتکنولوژی دارویی به یک تجارت بزرگ در کشور تبدیل شده است، گفت. انستیتو پاستور ایران قطعا سهم بسزایی در توسعه دانش بیوتکنولوژی دارویی در کشور داشته است. انستیتو پاستور ایران در دوره های گذشته افراد زیادی را در زمینه بیوتکنولوژی دارویی آموزش داده است که بیشتر آنها در شرکت های بزرگ داروسازی مشغول به کار بوده اند که نشان از تاثیرگذاری انستیتو پاستور ایران در این حوزه سلامت کشور دارد. در حال حاضر بیش از 25 فرآورده بیوتکنولوژیک دارویی در کشور داریم که به جرات می توانم بگویم هر کدام ردی از فارغ التحصیلان انستیتو پاستور ایران دارند.

وی تاکید کرد. همچنین بسیاری از شرکت های دانش بنیان و واکسن های نوترکیب جدید در حوزه پزشکی توسط این دانش آموختگان راه اندازی و راه اندازی شده است. انستیتو پاستور ایران علاوه بر مسئولیت ذاتی خود در امر تحقیق و تولید، کار انستیتو پاستور ایران در زمینه تربیت فارغ التحصیلان بیوتکنولوژی دارویی در ایران، اقدام بزرگی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

بر اساس اعلام انستیتو پاستور ایران، وزیر کشور در پایان گفت: به نظر من موسسه پاستور ایران با پتانسیل های فراوانی که دارد باید پژوهشی و توسعه ای و فکری باشد. برتری فرآورده های دارویی و واکسن ها در کشور و گرد هم آوردن بهترین متخصصان، جایگاه فعلی خود را مدیون انستیتو پاستور ایران هستم و بخشی از اعتبار علمی و تخصصی خود را با حضور در گروه بیوتکنولوژی انستیتو پاستور کسب کرده ام. ایران و امیدوارم وام های علمی انستیتو پاستور ایران در بهبود تلاش های من تا کنون موثر بوده باشد.

انتهای پیام