اجتماعی

«سد» عامل تخریب یا مدیریت منابع آب؟

ایران کشوری است که در منطقه خشک و نیمه خشک جهان واقع شده و همین امر باعث شده تا سالها با شرایط خشکسالی روبرو شویم. با این حال ، راه حل های مختلفی برای موضوعات مختلف مانند آشامیدن ، حفاظت و بهره برداری از منابع آب مانند آشامیدن ، کشاورزی ، صنعت و غیره وجود دارد که مهمترین آنها سدهای کشور است ، اما همچنین ساخت یک سد در ایران که توسط برخی مورد انتقاد متخصصان قرار گرفته است.

به گزارش سرگرمی برای همه ، خشکسالی و بحران کمبود آب از جمله مشکلاتی است که حداقل سالی یک بار یا حتی چند سال در ایران با آن روبرو هستیم. یکی از مهمترین راه حلها در ایران توسعه پروژه های مدیریت آبهای زیرزمینی برای محافظت از آبهای زیرزمینی و کنترل نشت است.

علاوه بر تأمین آب آشامیدنی ، سدهای بزرگ از جمله پیشگیری از سیل ، تأمین آب به صنعت ، کشاورزی و تولید برق وظایف دیگری نیز دارند. ساخت سد در ایران از سال 1326 آغاز شد. 31 ایالت 647 سد در حال بهره برداری ، 146 سد در حال بهره برداری و 537 سد در مطالعه دارد.

ماه گذشته ، احد وظیفه ، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران در سازمان هواشناسی ، از خشکسالی شدید در اکثر مناطق کشور خبر داد و گفت که ممکن است به دلیل بارندگی های خوب سال گذشته ، نگهداری سدها در آنجا توصیه شود کشور: کشاورزی امسال شاهد تأثیر بارندگی کم بر روی سدهای کشور خواهیم بود.

سد آتش نشانی سد در کشور

اگرچه این سد یکی از ابزارهای استخراج آب از حوزه است ، اما دوستداران محیط زیست ساخت یک سد فوق العاده بی نظم در کشور را مخرب بلکه مخرب توصیف نکردند. عباس محمدی ، مدیر گروه تماشای کوهستان ، با بیان اینکه اکنون بیش از 700 سد بزرگ در کشور وجود دارد ، گفت: ساخت سد در حال انجام در کشور منجر به از دست دادن غیرقابل برگشت منابع ارزشمند ، مصب ها و سیل می شود. صدها روستا می توانند مراتع ، مزارع و غیره ، حتی اگر بپذیریم که ساخت سد ضروری و مفید است. این مقدار آبی است که طبق گفته وزارت نیرو باید مدیریت شود ، این مدیریت منابع آب با حجم ساخت و ساز مطابقت ندارد.

به گفته محقق محیط زیست محمد درویش ، اولین اصلی که در ساخت سد حفظ شده است ، حفظ جریان رودخانه ها است ، زیرا سد قرار نیست جریان ثابت رودخانه را تغییر دهد ، اما متأسفانه ، این اصل حیاتی کاملاً بوده است نادیده گرفته شد توسط صنعت سد سازی ما

مسعود امیرزاده ، عضو کارگروه حقوقی شورای ملی هماهنگی محیط زیست و منابع طبیعی نیز به سرگرمی برای همه گفت: “اگرچه صنعت سد سازی یک فناوری است ، اما استفاده از این فناوری مشکلات زیادی را برای محیط زیست ایجاد می کند.” ساخت سد پس از گرم شدن کره زمین یکی از مهمترین تغییراتی است که دست انسان توانسته است در زیست کره ایجاد کند و به عنوان یک سود فوق العاده محسوب می شود.

او ادامه می دهد. “اگرچه از ابتدا ساخت سدهای بزرگ در بستر رودخانه ها در سراسر کشور از نظر اکولوژیکی اقدامی نادرست بود ، اما اکنون به عنوان یک واقعیت موجود با سدها روبرو هستیم. خواسته و ناخواسته بسیاری از شهرهای کشور کاملاً به منابع آب وابسته هستند. تبدیل شده اند.

سدها پیش از وقوع سیل مصنوعی است

با وجود این واقعیت که سدها در حال حاضر بیشتر آب مورد نیاز کشور را تأمین می کنند ، عملکردهای مختلفی در کنترل سیل ، مدیریت آبهای سطحی و غیره دارند ، ساخت سدها در مقیاس بزرگ در ایران محل اختلاف بین کارشناسان محیط زیست و وزارت نیرو است. . کارشناسان با تأکید بر عملکردهای مثبت سد ، علاوه بر دانستن علت تخریب کوه ها ، بستر رودخانه های طبیعی ، درختان و غیره ، گاهی اوقات آن را علت طغیان مصنوعی ، از دست دادن آب توصیف کردند.

“آیا سد می تواند از جاری شدن سیل جلوگیری کند؟” برخی از کارشناسان معتقدند علت وقوع سیل در برخی از مناطق کشور طی سالهای اخیر چیزی بیشتر از افزایش آب باران ، مدیریت ناکارآمد و بعضاً محاسبات غلط در مورد رهاسازی آب از طریق سدها است. یکی از مهمترین مشکلات ساخت سد ، عمر مفید محدود سدها است و مشخص نیست که در آینده عمر مفید این سدها چه برنامه هایی برای آنها در نظر گرفته ایم. بنابراین ، لازم است مقامات و متولیان به دنبال راه حل های جایگزین باشند که کمی کم هزینه تر ، کارآمدتر و پایدارتر باشند.

علی سلاجچه ، رئیس اتحادیه منابع طبیعی و اتحادیه محیط زیست نیز فکر می کند: علیرغم اثرات مثبت ساخت سد ، برای برخی از سدها مانند بندهای استان خوزستان ، هدف از كنترل سیل مشخص نشده است. در سال 1997 و در جریان سیل در استان خوزستان در سال 1998 ، سدها به عنوان بازدارنده سیل عمل نکردند ، حتی باعث تسریع در سیل شدند و نقش آنها در ایجاد سیل مصنوعی آشکار است. سیل را می توان به خوبی مدیریت کرد ، اما وزارت انرژی باید قبل از ساخت سد ، سد و ساختارهای بیولوژیکی را به درستی بپوشاند.

سد و تبخیر آب

به گفته این کارشناس آب ، در سنت جهانی آمده است که در بدترین حالت ، اگر هر کشوری 40٪ از منابع آب تجدیدپذیر را پس بگیرد ، در شرایط بحرانی قرار خواهد گرفت ، در حالی که در ایران بیش از 85٪ آب تجدیدپذیر داریم منابع این حجم از بهره برداری با بهره برداری از منابع تجدیدپذیر آب کشور با خطرات بسیار جدی و چالش های جبران ناپذیری در آینده روبرو خواهد شد. وزارت نیرو قبل از استفاده برای اهداف مختلف ، باید چند درصد از آب موجود در پشت سدهای کشور را به روشنی بیان کند. سوالی که وزارت نیرو هرگز به آن پاسخ نداده این است که چرا این تعداد سد در کشوری ساخته می شود که سطح تبخیر آب در آن بسیار زیاد است.

رافین همچنین در مورد میزان اتلاف آب در زمینه کشاورزی می گوید. ما در زمینه مدیریت آب در کشاورزی ضعیف عمل کرده ایم. وزارت نیرو مقصر مقصر از بین رفتن آب در کشاورزی است ، زیرا 30-50٪ آب جاری از پشت سدها به زمین های کشاورزی قبل از رسیدن به مقصد هدر می رود ، زیرا کانال های آب هنوز ساخته نشده است. همچنین ساخته شده است ، دارای نقایص عمده ای است و باعث از بین رفتن آب در این منطقه می شود.

گفته های این متخصص آب به این معناست که در اکتبر 1997 ، وزیر نیرو رضا اردکانیان اعلام کرد که با توجه به اینکه بیشتر سدها در ایران است ، میزان تبخیر سدها در ایران (6٪) به شرایط جهانی نزدیک است (5٪). کشور ما در مناطق کوهستانی واقع شده است. میزان تبخیر این سازه های هیدرولیکی تقریباً 2000 تا 2400 میلی متر در سال است ، اما میزان تبخیر از سدهای استان سیستان و بلوچستان 4500 میلی متر در سال است.

او افزود. “مطالعات نشان داده است که مدیریت مخزن به عنوان بهترین روش برای جلوگیری از تبخیر آب سد انتخاب شده است. علاوه بر این ، عمر مفید سد تا زمانی است که حجم سد از رسوبات قابل توجهی پر شود. ” میزان متوسط ​​بارندگی سالانه در جهان نیم درصد است که در اروپا دو دهم درصد ، در خاورمیانه حدود 1.5 درصد ، در چین حدود 2.3 درصد و در ایران حدود 76 درصد است ، بنابراین از نظر رسوب ، سدها نسبتاً متعادل هستند:

اما در مارس 1997 ، انوشیروان محسنی بندپی فرماندار تهران اظهارات مختلفی در این زمینه انجام داد و اظهار داشت كه طبق آمارهای رسمی ، میزان تبخیر باران در كشور ما حدود 2700 میلی متر و متوسط ​​جهانی 800 میلی متر است. بر این اساس ، ما یک سوم بارش جهانی داریم – سه برابر تبخیر جهانی در کشور ، که نشان دهنده اهمیت حفاظت از منابع آب در ایران است.

سد و مخزن

یکی از عملکردهای این سد ذخیره آب در فصل بارندگی است تا سدها بتوانند آب مورد نیاز را در زمان خشکسالی تأمین کنند. علی سلاجچه ، رئیس اتحادیه انجمن های منابع طبیعی و محیط زیست ، با اشاره به عملکرد سدها ، می گوید: ساخت سد در ایران پیشرفت چشمگیری داشته است و مهندسان کشور باید به این امر افتخار کنند اما برای برخی از سدها در خوزستان. کنترل سیل بند تعریف نشده است.

کاهش تجمع آب در مخازن سد

تمام این اظهارات در حالی بیان می شود که طبق گفته وزارت نیرو ، آخرین وضعیت سدهای کشور نشان می دهد که میزان ذخیره آب در مخزن سد به 29 میلیارد و 670 میلیون متر مکعب رسیده است که این میزان برای سال های 1998-99 19 درصد است. سال آبی (36 میلیارد و 830 میلیون متر مکعب): همچنین از ابتدای سال آبی 1400-99 تا 25 مه به 14 میلیارد و 320 میلیون متر مکعب کاهش یافت که 40 درصد کاهش نشان می دهد. در ورودی سدهای خاکی نسبت به سال قبل این اطلاعات نشان می دهد که منابع آب کشور در حال کاهش است.

حمیدرضا کشفی ، معاون استراتژی و نظارت بر شرکت مهندسی فاضلاب Idl نیز در مورد وضعیت منابع آب در این کشور به سرگرمی برای همه گفت که طبق گفته های تبریز ، اصفهان ، یزد ، از ازین ، بوشهر ، هندوستان و جنوب فارس ، در تبریز ، بوشهر ، هندوستان و جنوب فارس ، فشار آب بیشتر خواهد شد.

باورهای غلط در مورد آب پشت سدها

امیرزاده معتقد است که وابستگی شهرها به مخازن پشت سدها باعث شکل گیری باورهای غلط و باورها شده است. “ما نباید فراموش کنیم که در طول خشکسالی آب به آب نیاز دارد ، مسئله آب برای طبیعت بیش از پیش حیاتی می شود ، اما از طرف دیگر ، ساخت یک سد و سیستم تصورات غلط ، که نقش مهمی در تعیین مدیریت آب. فشار بر سیستم توزیع و توزیع آب ، که فشار را برای پمپاژ همان مقدار کمی از آب باقی مانده در طبیعت از منابع دیگر به مخازن سد برای تأمین سیستم اعتماد شهرداری فشار می آورد. بنابراین ، در زمانی که قرار است ساخت سد آب را کنترل کند ، شهروندان تصور غلط از وجود آب دارند ، اگرچه کاهش یافته است.

به گزارش سرگرمی برای همه ، بحران خشکسالی و کمبود آب مقامات را ملزم می کند اقدامات لازم را برای روزهای گرم آینده انجام دهند. مردم می توانند با پذیرش این واقعیت که آب پشت سدها در حال کاهش است ، این روزها را با مصرف بهینه آنها آسان کنند.

انتهای پیام: