بین الملل

سالیوان: سیاست چک سفیدِ ترامپ به ریاض را تغییر دادیم

به گزارش روسیا الیوم، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی اهداف سفر جو بایدن را که اولین سفر او از ابتدای ریاست جمهوری اش است و شامل سرزمین های اشغالی، کرانه باختری و عربستان سعودی است، توضیح داد.

از زمانی که بایدن به قدرت رسید، خاورمیانه با ثبات تر شده است. ما سیاست دونالد ترامپ (رئیس جمهور سابق آمریکا) را با عربستان سعودی جایگزین کردیم و دیپلماسی ما به آتش بس در یمن منجر شد».

وی تاکید کرد. بایدن همیشه به دنبال احیای روابط با عربستان سعودی و عدم قطع روابط بوده است.

سالیوان خاطرنشان کرد که جو بایدن می خواهد از سفر خود به خاورمیانه که از روز چهارشنبه آغاز می شود، برای تقویت نقش ایالات متحده در منطقه استفاده کند.

سفر بایدن به خاورمیانه بار دیگر بر “نقش حیاتی آمریکا در منطقه” تاکید می کند و بایدن در دیدار با رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، اردن و اردن، استراتژی و چشم انداز خود را برای خاورمیانه ارائه خواهد کرد. مصر.

این مقام آمریکایی تاکید کرد که ما می خواهیم راه بهبود روابط و هر گونه عادی سازی بین اسرائیل و اکثر کشورهای عربی را تقویت کنیم.

او اضافه کرد: بایدن خواهان کمک به اسرائیل برای پیوستن به کشورهای منطقه و تعمیق یکپارچگی در خاورمیانه است و خاطرنشان کرد که «هر گونه توافق با عربستان سعودی احتمالاً زمان زیادی خواهد برد».

سالیوان گفت که “بایدن در سفر خود به خاورمیانه خواستار پیشرفت در زمینه حقوق بشر خواهد شد.”

وی خاطرنشان کرد که کاخ سفید، نه خود بایدن، با خانواده جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی قبل از سفر وی به اسرائیل و عربستان سعودی در ارتباط است.

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور در سفر خود به سرزمین های اشغالی با حضور هند و امارات نشستی چهارجانبه با موضوع امنیت غذایی برگزار می کند.

وی گفت: این نشست به صورت مجازی با حضور سران رژیم صهیونیستی، امارات و هند با محوریت امنیت غذایی برگزار می شود.

جو بایدن از 13 تا 16 جولای عازم خاورمیانه خواهد شد. وی در جریان آن از سرزمین های اشغالی: کرانه باختری رود اردن و عربستان سعودی بازدید خواهد کرد.

اوکراین

سالیوان در بخشی دیگر از بیانیه خود اعلام کرد که حمایت آمریکا از اوکراین تا زمانی که نیاز باشد ادامه خواهد داشت و محدودیت زمانی وجود ندارد.

وی گفت که دولت واشنگتن محدودیت هایی را برای انواع سلاح های ارائه شده به اوکراین اعمال کرده است، اما در مورد شرایط، رئیس جمهور به صراحت تاکید کرده است که این حمایت تا زمانی که لازم باشد ادامه خواهد داشت. اوکراین پیشتاز خواهد بود.

سالیوان در پاسخ به سوالی درباره احتمال برتری روسیه در کیف گفت که “حمایت غرب به اوکراین اجازه می دهد تا از پایتخت خود دفاع کند.”

مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد که واشنگتن به همکاری با دولت و نیروهای نظامی اوکراین در راهبردی ادامه می دهد که به آنها اجازه می دهد به اهداف خود در میدان نبرد و میز مذاکره دست یابند.

او اضافه کرد: همانطور که جو بایدن 10 روز پیش در نشست ناتو گفت، تا زمانی که این استراتژی وجود داشته باشد، ما روی آن کار خواهیم کرد.

سالیوان با تاکید بر اینکه واشنگتن در ارتباط روزانه با اوکراین برای چگونگی مقابله با پیشروی های روسیه و بازگرداندن برخی از اراضی تحت کنترل روسیه است، افزود. این مذاکرات از مجاری نظامی و در سطح سیاسی ادامه دارد.

این مقام آمریکایی مدعی شد که «روسیه نتوانسته است به اهداف استراتژیک خود در اوکراین دست یابد، زیرا هدف استراتژیک آن تسلط بر کی یف، پایان دادن به موجودیت اوکراین به عنوان یک کشور، محو هویت اوکراینی و الحاق اوکراین به روسیه بوده است».

سالیوان نتیجه گرفت که “شکست رهبری روسیه در دستیابی به اهداف خود در اوکراین ادامه خواهد داشت.”

311311