بین الملل

کاخ سفید گفته‌های بایدن درباره رایزنی او با بن سلمان درمورد خاشقچی را تصحیح کرد

کاخ سفید اظهارات رئیس جمهور آمریکا در خصوص اظهارات وی در خصوص پرونده خاشقجی در دیدار در جده با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را پس گرفت و با توجه به دیدگاه سعودی ها اصلاح کرد.

به گزارش سرگرمی برای همه، به نقل از روسیا الیوم، کاخ سفید رسما اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را که در آن به نقش محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در قتل جمال خاشقجی اشاره کرده بود، تصحیح کرد.

تغییر کاخ سفید بر اساس ماجرای طرف سعودی که توسط عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان ارائه شده بود، انجام شد.

در همین راستا، یک منبع سعودی تایید کرد که محمد بن سلمان در جریان گفتگوی سریع درباره حادثه جمال خاشقجی به جو بایدن گفته است که عربستان سعودی قبل از صدور احکام و اجرای احکام تمامی اقدامات قانونی از جمله تحقیقات و محاکمه را انجام داده است.

این منبع که در مذاکرات طرف های سعودی و آمریکایی حضور داشت، افزود: در جریان مذاکرات، بن سلمان به بایدن گفت که عربستان اقداماتی را برای جلوگیری از تکرار چنین اشتباهاتی در آینده انجام داده است.

به گفته این منبع. محمد بن سلمان همچنین اظهار داشت که چنین حادثه ای در هر جای دنیا رخ می دهد و در همان سالی که این حادثه ناگوار رخ داد خبرنگاران دیگری در نقاط دیگر جهان کشته شدند.

بن سلمان گفت: آمریکا نیز اشتباهات زیادی از جمله حادثه زندان ابوغریب در عراق و اشتباهات دیگر مرتکب شده است، اما لازم است کشورها با این اشتباهات برخورد کنند و برای جلوگیری از تکرار آن تدابیری اتخاذ کنند.

وی همچنین به قتل شیرین ابوعقلی روزنامه نگار ارمنی فلسطینی اشاره کرد و اقدامات آمریکا و دیگر کشورها را در این زمینه زیر سوال برد.

روابط ریاض با ایالات متحده پس از اظهارات دولت بایدن در مورد پرونده جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی، تیره شده است. اما اخیرا، دولت بایدن اقداماتی را برای بهبود روابط انجام داده است، از جمله تصمیم برای از سرگیری فروش تسلیحات به عربستان سعودی که قبلاً به حالت تعلیق درآمده بود.

جمعه گذشته، بایدن در سومین و آخرین مرحله از سفر خاورمیانه ای خود وارد عربستان شد و در فرودگاه ملک عبدالعزیز جده مورد استقبال امیر مکه و سفیر عربستان قرار گرفت. وی پیش از عزیمت به عربستان سعودی از سرزمین های اشغالی بازدید و با مقامات اسرائیلی و تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد.

این اولین سفر بایدن به عربستان سعودی پس از ریاست جمهوری آمریکاست.

انتهای پیام