عمومی

روند صعودی پرخاشگری با افزایش دمای هوا

چهار علامت مختلف آب و هوا؛ گرما چه آسیبی به روحیه افراد می زند؟

به گزارش سرگرمی برای همه و به نقل از اخبار آنلاین«به گفته محققان، آب و هوا تأثیرات متفاوتی بر روحیه افراد دارد که البته بیشتر منفی است تا مثبت. روزهای گرم تابستان که دمای هوا بسیار بالاست باعث می شود افراد دچار احساسات ناخوشایندی مانند تحریک پذیری، اضطراب، نگرانی و یا حتی خودکشی شوند.

این وضعیت نه تنها در هوای گرم، بلکه در هنگام باران های شدید نیز صادق است. مردم هنگام بارندگی خسته و بی حوصله می شوند، به خصوص در مکان هایی که انتظار باران وجود ندارد. نارضایتی از زندگی در هنگام گرما و باران افزایش می یابد.

افکار خودکشی در فصول گرم سال

در حالی که فصول گرم مانند بهار و تابستان برای بسیاری امیدوارکننده است، اما برای افراد مبتلا به افسردگی نگران کننده است. تحقیقات نشان داده است که نور روز بیشتر و دمای گرمتر در بهار و تابستان باعث می شود افراد افسرده ای که بیرون کار می کنند بیشتر از ماه های سرد سال به فکر خودکشی بیفتند. این افکار معمولا در روزهای بسیار گرم تابستان به اوج خود می رسند.

به گفته محققان، میزان خودکشی با عوامل روانی، بیولوژیکی و اجتماعی زیادی مرتبط است، اما هوای گرم نیز می تواند در خودکشی موثر باشد. البته در گذشته محققان این مشکل را به تغییرات مواد شیمیایی مغز ناشی از گرما نسبت می دادند، اما در تحقیقات بیشتر متوجه شدند که دمای بالا باعث تحریک پذیری، پرخاشگری و رفتارهای ناگهانی می شود.

در نتیجه تحقیقات بیشتر مشخص شد زمانی که دمای هوای منطقه خیلی زیاد است، علیرغم سال‌های گذشته، افراد آسیب‌پذیر نمی‌توانند به راحتی با شرایط جدید سازگار شوند و این بر روحیه آنها تأثیر منفی می‌گذارد که گاهی منجر به خودکشی می‌شود.

وضعیت شناختی افراد در گرما

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که گرمای بیش از حد باعث اختلالات شناختی در افراد می شود. دانشمندان دانشگاه هاروارد وضعیت شناختی، تمرکز، پردازش اطلاعات، زمان واکنش و وضعیت حافظه 44 دانشجوی داوطلب را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج آزمایش نشان داد که دانشجویانی که در خوابگاه‌هایی با تهویه مطبوع مناسب زندگی می‌کنند، در آزمون‌های آزمایشی محققان بسیار بهتر عمل کرده‌اند. این در حالی است که آن دسته از دانش آموزانی که در خوابگاه ها بدون تهویه مناسب بودند، در امتحانات خود نتیجه خوبی کسب نکردند.

در مطالعه ای دیگر، همین محققان وظایف شناختی پیچیده دانش آموزان مانند حافظه فعال را بررسی کردند. حافظه کاری بخشی از حافظه بلند مدت است که امکان دسترسی به اطلاعات مربوط به کارهای روزمره را فراهم می کند. نتیجه بررسی نشان داد که حافظه کاری افراد تحت تاثیر استرس گرمایی به طور قابل توجهی ضعیف شده است.

اختلال خواب در گرما

خواب کافی و مناسب مهمترین عملکرد برای سلامت انسان است. کم خوابی بر خلق و خو، افسردگی و شناخت افراد تأثیر منفی می گذارد. هنگامی که دمای مرکزی بدن سرد می شود، فرد به آرامی به خواب می رود. اما دمای بالا و گرما در فرآیند خنک شدن طبیعی بدن اختلال ایجاد می کند و باعث بی خوابی می شود. این وضعیت با افزایش رطوبت هوا بدتر می شود.

افزایش خشونت در گرمای زیاد

شواهد علمی نشان داده است که بین درجه حرارت بالا و پرخاشگری همبستگی مثبت وجود دارد. البته ما وقتی می گوییم خونمان به جوش آمد این موضوع را به زبان محاوره خود مطرح کردیم. طی بررسی رابطه پرخاشگری و درجه حرارت بالا، دانشمندان دریافتند که با افزایش دما، پرخاشگری و خشونت افراد به ترتیب 14 و 4 درصد افزایش می یابد. علاوه بر این، خشونت خانگی در روزهای بسیار گرم و خسته کننده افزایش می یابد و معمولاً زنان و کودکان از این نوع خشونت رنج می برند.

بیماران با درجه حرارت بالا و اختلالات عصبی

بیماران مبتلا به اختلالات شدید روانی یا خلقی، اختلالات سوء مصرف مواد یا بیماری های شناختی معمولاً نسبت به سایرین نسبت به گرمای شدید حساس تر هستند و توانایی شکننده خود را برای فکر کردن و عمل صحیح از دست می دهند و نمی توانند به درستی از خود مراقبت کنند. این افراد بسیار بیشتر از گرمازدگی و سایر عوارض ناشی از گرما رنج می برند.

در عین حال، فقر، مسکن نامناسب و عدم دسترسی به محیط های خنک این آسیب ها را تشدید می کند.

چهار شخصیت آب و هوا

دانشمندان هلندی در طی مطالعه 415 نوجوان دریافتند که آب و هوا روی نیمی از آنها تأثیر خاصی ندارد. در این میان روحیه نیمه دیگر نوجوانان تحت تاثیر شرایط آب و هوایی است. این محققان با بررسی بیشتر ویژگی های شخصیتی این نوجوانان چهار تیپ شخصیتی آب و هوایی را شناسایی کردند. البته شاید نتوان این چهار نوع شخصیت را به همه مردم دنیا تعمیم داد، اما این شخصیت ها به طور بالقوه وجود دارند و از نظر آنها رفتار انسان در مواجهه با تغییرات اقلیمی تا حدودی قابل پیش بینی است. این شخصیت ها عبارتند از:

1. عاشق تابستان (17%)

هنگامی که خورشید می تابد و دما گرم است، این افراد شادتر و کمتر عصبانی می شوند یا در مواجهه با سختی ها شجاعت بیشتری دارند. اما روزهای بارانی آنها را بسیار گیج و حتی نگران و عصبانی می کند.

2. از تابستان متنفرم (27%)

این افراد برعکس گروه قبلی هستند و وقتی خورشید در اوج آسمان است و همه چیز را گرم کرده است، حالشان خوب نیست و عصبی می شوند. اما وقتی هوا بارانی است خوشحال می شوند و هیچ چیز آنها را آزار نمی دهد.

3. از باران متنفر است (9%)

این افراد به هیچ وجه نمی توانند روزهای بارانی را تحمل کنند و معمولا در این روزها عصبانی، ناراحت و گیج هستند. برعکس وقتی هوا آفتابی است حالشان خوب است.

4. آب و هوا تأثیر نمی گذارد (47٪)

حدود نیمی از نوجوانان مصاحبه شده اظهار داشتند که تغییرات آب و هوایی بر آنها تأثیری ندارد.

داروهای موثر در برابر تب

شما می توانید به روش های زیر از خود در برابر گرمای شدید محافظت کنید:

– مقدار زیادی آب بنوشید؛ حتی اگر احساس تشنگی نکنید! (البته اگر به دلایل پزشکی نمی توانید مایعات زیادی بنوشید، از پزشک خود بپرسید که در هوای گرم چقدر مجاز به نوشیدن آب هستید).

– با استفاده از حوله خیس خنک نگه دارید. پاهای خود را در آب سرد قرار دهید و حمام سرد (نه سرد) بگیرید.

– تا حد امکان در مکان های خنک و دارای تهویه قرار بگیرید و از رفتن به مکان های باز خودداری کنید.

– در طول روز پرده های جلوی پنجره ها را بکشید تا نور خورشید خانه یا محل کار شما را گرم نکند.

– زمانی که آفتاب و نسیم خنکی نمی وزد، پنجره ها را باز کنید تا داخل ساختمان خنک شود.

– لباس های سبک و گشاد از الیاف طبیعی مانند پنبه و کتان بپوشید.

-کمتر از حد معمول غذا بخورید و البته غذاهای مناسب فصل تابستان را انتخاب کنید.

– از انجام کارهای سنگین مانند ورزش های سنگین، کارهای ساختمانی در زیر نور آفتاب و باغبانی خودداری کنید.

انتهای پیام