استان ها

روایت‌های مردمی؛ محور برنامه های دهه فجر قم

سرگرمی برای همه/قم معاونت فرهنگی آموزشی پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: ایده راهبردی برنامه‌های دهه فجر امسال «روایت مردمی از حقایق و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران» است.

دهه فجر امسال از اهمیت بسیار زیادی در عرصه ملی و بین المللی برخوردار است. اهمیت برگزاری باشکوه این ایام در شکل دهی به یک جشن ملی و انقلابی تا جایی است که از سالها پیش رهبر معظم انقلاب بر اهمیت آن تاکید داشته اند.

در همین زمینه حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علی‌محمدی در گفت‌وگو با سرگرمی برای همه ضمن عرض تبریک فرا رسیدن ایام الله دهه فجر و اعیاد ماه رجب المرجب، عنوان کرد: همانند سال‌های گذشته اداره کل تبلیغات اسلامی استان مسئولیت کمیته قرآنی و کمیته انجمن ها، هیئات مذهبی و تشکل های دینی استان را در دهه فجر بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه هسته مقاومت مسجد، در این مناسبت‌ها جایگاه و منزلت اجتماعی خود را بیشتر نشان می‌دهد به همین خاطر سلسله اقدامات شاخصی در سطح مساجد استان طراحی شده و در حال اجرا است، گفت: ایده راهبردی برنامه‌های دهه فجر امسال «روایت مردمی از حقایق و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران» است.

وی در رابطه با برنامه‌های کمیته قرآن ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی بیان کرد: برگزاری مراسم تجدید میثاق جامعه قرآنی با بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی با حضور قاریان مشهور و تشکل‌های مردم نهاد قرآنی در بیت امام خمینی(ره) و اعزام مفسران با رویکرد تبیین قرآنی دستاوردهای انقلاب اسلامی در مساجد شاخص استان قم از جمله برنامه های این کمیته است.

معاونت فرهنگی آموزشی پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم ادامه داد: برگزاری جلسات تفسیر و تلاوت قرآن با حضور قاریان استان قم در ۴۴ مسجد مناطق محروم از دیگر برنامه های کمیته قرآنی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌محمدی در رابطه با پویش جهاد تبیین مادران غنچه‌های قرآنی اظهار کرد: در این پویش مبلغان قرآنی به ۴۴ خانه قرآنی اعزام می‌شوند.

وی افزود: اجرای جشن پیروزی غنچه‌های گام دوم انقلاب در ۴۴ خانه قرآنی و برگزاری محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان بین‌المللی و ملی در محلات و مراکز جمعیتی از دیگر برنامه‌هایی است که این کمیته در دهه فجر پیگیری می‌کند.

معاونت فرهنگی آموزشی پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم اضافه کرد: با توجه به هتک حرمت ساحت مقدس قرآن کریم مقرر شد مردم قرآنی و ولایت مدار استان قم به صورت قرآن به دست در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کرده و این اقدام موهن و شنیع را محکوم کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌محمدی در رابطه با کمیته انجمن ها، هیئات مذهبی و تشکل های دینی اظهار کرد: «کوچه‌های انقلاب» محور اصلی برنامه های این کمیته است که با آذین بندی و تزئین محلات با محوریت هیئات مذهبی و مساجد شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: اعزام گروه‌های سرود به مساجد و هیئات مذهبی شاخص متقاضی، برپایی ایستگاه های صلواتی در محلات مختلف قم، اعزام راوی تخصصی در موضوع پیشرفت ایران قوی، برگزاری سلسله نشست‌های نقش هیئات مذهبی در شکل‌گیری و تداوم انقلاب اسلامی (در قم و بخش های تابعه) از جمله برنامه‌های این کمیته است.

معاونت فرهنگی آموزشی پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم در رابطه با طرح «این عمار» تصریح کرد: این طرح با موضوع محوری جهاد تبیین و با هدف شناسایی، شبکه سازی، توانمندسازی و بهره مندی حداکثری از ظرفیت کنشگران و فعالین حوزه جهاد تبیین است که به صورت ویژه‌ در این ایام پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به نگاه تحولی سازمان تبلیغات اسلامی به جامعه پرداز بودن مساجد و حکمرانی مردمی در محلات، گفت: به صورت متمرکز در دهه فجر اقداماتی با محوریت مساجد انجام می‌شود که جشنواره فیلم فجر مساجد از جمله آن ها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌محمدی با اشاره به برنامه میز تبیین خدمات دولت و حضور مدیران نهادها در مساجد و محلات، یادآور شد: این برنامه با هماهنگی و بسترسازی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قم در ۲۰ مسجد استان برگزار می‌گردد.

معاونت فرهنگی آموزشی پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم افزود: خاطره‌گویی پیشکسوتان انقلاب با عنوان «آن روزها»، اعزام مبلغین تخصصی به نقاط اثر متعدد از دیگر برنامه ها است.

لازم به ذکر است که جلسات استانی این دو کمیته برگزار گردیده و کمیته های متناظر آن در شهرستان ها و بخش های تابعه شکل گرفته و مصوبات جلسات در حال اجرا است.

اهمیت برگزاری با شکوه این مراسم در سخنان مقام معظم رهبری جایگاه ویژه ای دارد. 

ایشان در سال 88 در همین زمینه بیان کردند:

آنچه که برای ما لازم است، این است که آحاد مردم، مسئولین، غیر مسئولین، بخصوص جوانها، بخصوص کسانی که سخن و حرفشان تأثیر دارد، احساس مسئولیت حضور در صحنه را از دست ندهند. هیچ کس نگوید من تکلیفی ندارم، من مسئولیتی ندارم؛ همه مسئولند. مسئولیت معنایش این نیست که اسلحه ببندیم، بیائیم توی خیابان راه برویم؛ در هر کاری که هستیم، احساس مسئولیت کنیم؛ مسئولیت دفاع از انقلاب و از نظام جمهوری اسلامی؛ یعنی از اسلام، یعنی از حقوق مردم، یعنی از عزت کشور. این، شرط اول: همه باید این احساس مسئولیت را داشته باشیم. و من میبینم که این احساس مسئولیت را داریم. این را مردم کشور ثابت کردند، ثابت میکنند؛ حالا یک نمونۀواضحش همین ۹ دی بود که اشاره کردند؛ نمونه های دیگری هم هست؛ ۲۲ بهمن در پیش است، دهۀفجر در پیش است.

مردم حضور خودشان را، آمادگی خودشان را، سرزندگی و نشاط خودشان را نشان داده اند، باز هم نشان خواهند داد. مسئولین کشور بالخصوص، باید همۀتلاش خودشان را بگذارند که مشکلات را با سرپنجۀتدبیر، با کار مستمر، با خسته نشدن، با شوق و ذوق و توکل به خدا و کمک خواستن از خداوند برطرف و حل کنند. منظور فقط مشکلات سیاسی و امنیتی نیست – اینها جزئی از مشکلات است – پیشبرد کشور، اقتصاد کشور، علم کشور، مسائل اجتماعی گوناگون هم بر عهدۀمسئولین است.

مسئولان قوای سه گانه و همۀمسئولان کشور وظیفۀخودشان بدانند که برای این ملت کار کنند؛ کار و کار و کار، تدبیر و تدبیر و تدبیر؛ یک لحظه غفلت نکنند. ما یک حرکت خوبی داریم به سمت جلو؛ نگذارند این حرکت متوقف بشود؛ نباید این حرکت از دور بیفتد. ما داریم پیش میرویم؛ باید همین طور با این پیشرفت ادامه بدهیم، سرعت را هم بیشتر کنیم، همه جانبه تر هم بکنیم، نقاط کور را هم بگیریم. وظیفۀآحاد مردم در قبال مسئولین هم، اعتماد کردن به مسئولین و همراه بودن با آنهاست. اعتماد به مسئولین و همراه بودن با آنها معنایش این نیست که ما به مسئولین تذکر ندهیم؛ آنجائی که لازم است از آنها انتقادی بشود، انتقاد نکنیم؛ نه، اما با هم باشیم. یکی از هدفهای دشمن، بی اعتماد کردن مردم به مسئولین کشور است؛ این ترفند دشمن است. پس وظیفۀعمومی برای همه – از صدر تا ذیل – حضور در عرصۀانقلاب و عرصۀدفاع از کشور است در مقابل جبهۀدشمن.

انتهای پیام