فرهنگ و هنر

دام‌هایی که دیوارهای خانه‌های تاریخی را به دندان می کشند!

سرگرمی برای همه / خراسان جنوبی منطقه تاریخی سردشت؛ با بازتاب داستان زندگی مردم در یک قرن پیش ، اکنون به مکانی برای سفر گردشگران حیوانات تبدیل شده است.

پس از زلزله 30 سپتامبر 1947 ، به نظر نمی رسید که دشت بیاد بتواند در برابر فردوس مقاومت کند و دو روز بعد به صورت تلی از گرد و غبار لرزید. پس از آن زلزله ، شهر تون یا فردوس دارای 5 منطقه به نام های تالار ، سادات ، انبار ، میدان و سردشت بود. امروزه از این 5 منطقه تنها آثاری از شهر قدیمی در منطقه سردشت باقی مانده است. گفته می شود که این منطقه مقاومت بیشتری نشان داده است تا تاریخ شهر قدیمی “تون” به طور کامل در زیر خاک مدفون نشود.

در کتاب مشاهیر فردوس ذکر شده است. منطقه سردشت در نزدیکی سالن ، در شمال غربی شهر واقع شده بود و خیابان فردوس مرز مشترک بین این دو منطقه بود. حدود 15 درصد از جمعیت در فقر زندگی می کردند که از این تعداد 7.6 درصد کارگر ، 14/9 درصد بازرگان ، 35/4 درصد کشاورز و 43 درصد کارگر روزمزد بودند.

به گزارش سرگرمی برای همه ، هنگام قدم زدن در کوچه پس کوچه های این منطقه تاریخی ، خورشید از میان دیواره های کاه می تابد و شما می توانید داستان زندگی مردم را از طریق این دیوار مرور کنید ، گویی که زمانی آشپزخانه بوده است. از نسیم هایی که برای خنک سازی خانه در قلب جنگل استفاده می شد تا درختانی که به نظر می رسید حیاط را تزئین می کنند ، طاق های دیواری که نمایانگر اتاق های مهمان است ، اما اکنون وقت پذیرایی از مهمان را ندارند.

در خیابان ها قدم می زنید ، اما صدای حیوانات مزاحم شما می شود ، صدایی که به طور ناآشنایی در این بافت تاریخی متبلور می شود ، گویی که در وسط موزه زندگی بشر وجود ندارد.

اکنون این منطقه خوشحال نیست ، کشاورزان به پرورش گاو سبک و سنگین مشغول هستند ، زیرا آنها خانه های تخریب شده را دارند ، این باعث تخریب ماهیت تاریخی این منطقه شده است.

این کار نیاکان را نمی توان انکار کرد

شباني كه مي نشينند ، چيزهاي درستي مي گويند ، مي گويند كه اين املاك نياكانشان است و آنها جز اينجا نمي توانند كارهاي پاپي خود را انجام دهند.

آنها می گویند ما هیچ پولی برای نگهداری حیوانات خود در جای دیگر نداریم: ما توانایی ادامه کار را نداریم ، این امر به معیشت ما بستگی دارد. آنها حق داشتند ، این زندگی و درآمد آنها حول این حیوانات است.

وقتی حیوانات دیوار خانه های تاریخی را می خورند

خانه تاریخی فردوس بنیاد ملی ، رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فردوس ، آكداس كارامپور به سرگرمی برای همه گفت.

او اضافه کرد. در سال 1947 ، 14 اثر از این منطقه در لیست آثار ملی به ثبت رسید که 11 اثر آن متعلق به خانه های تاریخی این منطقه است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فردوس با اشاره به اینکه مساحت تاریخی سردشت حدود 143 هکتار است ، تصریح کرد. شهر تون 90 هکتار است ، از زمان زلزله سال 1947 ، مردم به یک شهر جدید نقل مکان کرده اند ، صاحبان آنها پس از چندین سال در خانه های خود اقامت دارند. آنها گوسفند پرورش دادند.

کارامپور ، با اشاره به اینکه صاحبان 20 خانه دارای حیوانات هستند و دیوارها خراب شده است ، افزود. “این خانه ها در منطقه سردشت واقع شده اند ، زیرا کل منطقه ارزشمند است ، از این نظر مضر است.”

وی با بیان اینکه یک آژانس میراث فرهنگی از سال 1985 در فردوس تاسیس شده است ، “این موضوع حدود 7-8 سال پیگیری شده است”. “ما با مالکان صحبت کرده ایم و تفاهم نامه امضا کرده ایم تا به آنها در بودجه ارث کمک کنیم تا بتوانند خانه های خود را بازسازی کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فردوسی با اعلام اینکه این وام ها مربوط به مرمت خانه های تاریخی است ، گفت: “این تفاهم نامه امضا شد ، اما از آنجا که مالکان اقدامی نکردند ، وام های لازم داده نشد.

کارامپور ادامه داد. “به غیر از تعداد خانوارهای ثبت شده در سطح ملی ، حدود 10 خانه در سطح ملی ثبت شده است كه از این تعداد 5 خانه بدون دام به ارث رسیده اند.”

وی گفت که اقدامات لازم توسط استانداران مختلف برداشته شده است ، اما ما نمی دانیم که توقف این مزارع چه جادویی است. او اضافه کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فردوسی با بیان اینکه این مشکل تحت تأثیر مشکل اشتغال و جامعه است ، افزود: ،

گردشگری هیچ امنیتی برای گردشگری وجود ندارد

کرمپور ادامه داد ، خاطرنشان کرد: از نظر گردشگری ، پرورش دام در این زمینه امنیت لازم را نداشت. این مشکل تا زمان آماده سازی مجتمع دامداری در نزدیکی فردوس توسط یک جهادگر کشاورزی ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به فضای نامساعد تاریخی با وجود حیوانات سنگین و ضایعات آنها گفت: “فراموش نکنیم که درآمد پایدار از گردشگری به زیرساخت ها ، خدمات محلی بستگی دارد ، ما باید بپذیریم که این محله از نظر خدمات اکنون از این امکانات برخوردار است.” نمی دهد

یک منطقه تاریخی که هنوز زیرساخت های گردشگری را ندارد

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فردوس با اعلام اینکه تنها مزیت گردشگری بازدید از این منطقه است ، افزود:

وی با بیان اینکه این منطقه هنوز به سطح خدمات گردشگری نرسیده است ، افزود:

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فردوس گفت. “هنگامی که برای گردشگری از این منطقه بازدید می کنیم ، یک هفته قبل از آن شروع به تمیز کردن این منطقه ، تمیز کردن زباله ها می کنیم ، با کشاورزان صحبت می کنیم تا علوفه بگیرند ، زباله به دست آورند.” در چند بخش شماره گیری کنید.

کارامپور گفت. وی افزود: “ما برخی از قسمتهای محله از جمله ورودی محله را تعمیر كرده ایم ، اما حقیقت این است كه تا زمانی كه آن افراد ، گله دارها در محله باشند ، اوضاع به آهستگی پیش می رود.”

جهاد کشاورزی همچنین اظهار داشت: “کارهای پیگیری در حال انجام است ، مجتمع هایی در حال راه اندازی است و اگر تا پایان سال اجرایی شود ، سعی می کنیم با تسلط کشاورزان نقل و انتقالات را در این منطقه انجام دهیم.”

ما امیدواریم که اقدامات بعدی به زودی پاسخ داده شود ، زیرا این منطقه ممکن است یکی از مهمترین مناطق برای ایجاد درآمد پایدار گردشگری در منطقه باشد ، حق ندارد در زیر تپه فراموشی تاریخی پنهان شود.

انتهای پیام: