بین الملل

جمهوری آذربایجان: آماده عادی‌سازی روابط با ارمنستان هستیم

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین سرگرمی برای همه ، ایهون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان اعلام کرد که کشورش آماده عادی سازی روابط با ارمنستان است.

به گزارش خبرگزاری آذرتاج ، بایراموف در چارچوب اجلاس سران کشورهای مستقل با آرارات میرزویان دیدار کرد و بر تمایل باکو برای عادی سازی روابط بین دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان همچنین خاطرنشان کرد که مفاد بیانیه های سه جانبه ای که با روسیه در نوامبر 2020 و ژانویه 2021 ارائه شده است باید به طور کامل اجرا شود.

بایراموف گفت که کشورش آماده عادی سازی روابط با ارمنستان بر اساس اصول حقوق بین الملل ، به ویژه بر اساس حاکمیت ، تمامیت ارضی و عدم نقض منطقه مرزی است.

وی تأکید کرد که اجرای موافقت نامه ها در مورد باز شدن همه کانال های ارتباطی در منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

نشست سه جانبه با وزرای خارجه روسیه ، جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز پنجشنبه انجام شد.

لاوروف پیش از این دیدار گفت: “اخیراً ما در مسکو گفتگوی مفصلی داشتیم ، اما امروز بر سایر موضوعات مربوط به روابط دو کشور تمرکز خواهیم کرد.”

وی گفت: “قره باغ باید همیشه مورد توجه قرار گیرد.”

میرزویان همچنین با تمجید از میانجیگری روسیه در اختلاف باکو و ایروان ، خاطرنشان کرد که توافق حاصل شده پس از درگیری به طور کامل اجرا نشد.

وزیر خارجه ارمنستان همچنین خواستار “حل همه جانبه و پایدار” مناقشه بر سر منطقه قره باغ شد.

پس از درگیری 44 روزه با میانجیگری روسیه در 24 نوامبر (9 نوامبر) ، جمهوری آذربایجان و ارمنستان سرانجام در مورد آتش بس در منطقه قره باغ به توافق رسیدند. بر اساس این قرارداد ، ارمنستان موظف بود مناطق اشغالی آذربایجان را به اقدم ، کلباجار ، لاچین تخلیه و یک راهرو زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل ، جمهوری آذربایجان متعهد شد که کریدور لاچین را برای الحاق قره باغ به ارمنستان تضمین کند و در عین حال به خصومت ها در قره باغ پایان دهد. شهر آزاد شده شوش به همراه تمام مناطق آزاد شده به جمهوری آذربایجان واگذار شد. در همین حال ، روسیه نیروهای حافظ صلح را در امتداد خط تماس در امتداد خط تماس در منطقه قره باغ قرار داده است.

انتهای پیام /



این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید