بین الملل

تحولات قفقاز؛ سفر «نانسی پلوسی» به ارمنستان و درخواست فرانسه از باکو

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری آنلاین سرگرمی برای همه، پس از دور جدید درگیری ها بین جمهوری آذربایجان و ارتش ارمنستان در قفقاز جنوبی، منابع رسانه ای از سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این کشور خبر دادند. پیشنهاد ارمنستان و فرانسه به باکو. .

سایت «پولیتیکو» روز جمعه نوشت نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در روزهای آینده به منظور حمایت از ارمنستان به ارمنستان سفر خواهد کرد. پلوسی پس از توقف در اجلاس G-7 به برلین سفر خواهد کرد. انتظار می‌رود که وی با نیکول پاشینیان نخست‌وزیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان دیدار کند.

سفر پلوسی به ایروان برای جامعه ارمنی مقیم آمریکا که خواهان توجه سیاسی بیشتر به بحران است، اهمیت زیادی خواهد داشت.

نماینده فرانسه در سازمان ملل در تحولی دیگر گفت که فرانسه می خواهد جمهوری آذربایجان نیروهای خود را از مرزهای ارمنستان خارج کند.

به گزارش خبرگزاری «نیوز ارمنستان»، نماینده فرانسه در سازمان ملل در سخنرانی خود در شورای امنیت با بیان اینکه پاریس از عملیات نظامی در مرز جمهوری ارمنستان و آذربایجان نگران است، گفت.

در جبهه نبرد این دو کشور همسایه، وزارت دفاع ارمنستان مدعی شد که ارتش این کشور در 53 مواضع نیروهای مسلح ارمنستان و در تعداد قابل توجهی از ارتفاعات غالب پیروز شده است.

تاریخچه مقامات جمهوری آذربایجان و ارمنستان نشان می دهد که در جریان درگیری های مرزی دو کشور در هفته جاری در مجموع 176 نفر کشته شدند.

وزارت دفاع جمهوری ارمنستان از کشته شدن 71 نظامی جمهوری ارمنستان در جریان درگیری های نظامی اخیر با ارمنستان خبر داد.

نخست وزیر ارمنستان شامگاه چهارشنبه در جمع نمایندگان پارلمان این کشور تعداد قربانیان ارمنی را در نتیجه حملات نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به 105 نفر رساند. پاشینیان روز سه شنبه با حضور در پارلمان ارمنستان به قانونگذاران این کشور اطلاع داد که 49 سرباز ارمنی در جریان درگیری با جمهوری آذربایجان کشته شدند.

روابط ایروان و باکو به دلیل مشکل قره باغ کوهستانی متشنج است. پس از اولین جنگ در اوایل دهه 1990 که جان بیش از 30000 نفر را گرفت، ایروان و باکو دوباره در پاییز 2020 با هم درگیر شدند، در نبردهایی که بیش از 6500 قربانی گرفت. ارمنستان در این جنگ آخر شکست خورد و مجبور شد مناطق مهمی را واگذار کند.

تحلیلگران بر این باورند که آتش بس شکننده بین باکو و ایروان وضعیت «نه جنگ و نه صلح» را فراهم کرده است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید