عمومی

به این طارمی نیاز داریم

همانطور که در اولین بازی تیم ملی که تلخ شد، در این دیدار دوم که کام خیلی ها را شیرین کرد، شاگردان کی روش چهره خاصی داشتند، مهدی طارمی.

روزنامه سرگرمی برای همه گزارش می دهد شرق وی نوشت: تیم ملی فوتبال ایران عصر فردا در حساس ترین بازی مرحله گروهی خود را برای رویارویی با آمریکا، رقیب فعلی خود در فوتبال و همیشه در دنیای سیاست آماده می کند. معادلات گروه دوم به گونه ای تنظیم شده است که ایران برای صعود به دور بعد تقریباً به یک تساوی نیاز دارد، اما مشکل اینجاست که در معادلات پیچیده، ایران هر چقدر هم شانس صعود با تساوی داشته باشد، می تواند باشد. با این تساوی حذف شد و در عین حال حتی ممکن است پیروزی هم خوشبین باشد تا بسته به معادلات پیچیده به عنوان یک رهبر به دور بعدی جام جهانی صعود کند. شاید در عمل موضوع ساده ای باشد اما واقعیت این است که اگر اتفاق بیفتد یک اتفاق تاریخی رخ می دهد.

ماجرا از این قرار است که در پنج دوره قبلی حضور ایران در مسابقات جهانی، تیم ملی هرگز به مرحله بعد راه نیافت و هرگز اینقدر به صعود به مرحله یک هشتم نهایی نزدیک نبود. با توجه به همین واقعیت ساده، اهمیت بازی در برابر ایران به وضوح مشخص می شود. شاگردان کارلوس کی روش تاکنون در جام جهانی به دو اتفاق خوب و بد دست یافته اند. آنها ابتدا سنگین ترین شکست خود را در بازی های رسمی تاریخ خود مقابل انگلیس متحمل شدند، اما سپس طعم بهترین پیروزی خود در جام جهانی را با برد 2-0 مقابل ولز چشیدند. با این حال شاگردان کی روش چه در دیدار تلخ اول و چه در این دیدار دوم که کام خیلی ها را شیرین کرد، چهره خاصی داشت، مهدی طارمی.

بوشهری ستاره فوتبال ایران این روزها در دنیا نامی برای خود دست و پا کرده و در دو بازی اخیر ایران با اختلاف بهترین بوده است. او در بازی با انگلیس دو بار دروازه جردن پیکفورد را در بین تمامی مدافعان سرشناس انگلیسی خراب کرد و به اولین بازیکن تاریخ ایران تبدیل شد که در یک بازی جام جهانی دو بار گلزنی می کند. مهمتر از آن، سابقه نداشته که یک بازیکن ایرانی در هر بازی جام جهانی دو گل بزند. ولی مهدی طارمی این طلسم را شکست و به نام خود گذاشت. مهدی الان بالاتر از ستاره هایی مثل مهدوی کیا، دانایی فرد و حسن روشن است. مهدی طارمی در بازی دوم درخشش قابل توجهی از خود به نمایش گذاشت و بازی پویایی در خط حمله به نمایش گذاشت. او جدا از اینکه توانست پاس گل بدهد، در خلق موقعیت هم عالی بود. او روز جمعه موفق شد در دو فصل اخیر بیشترین موقعیت را در یک بازی جام جهانی به ثمر برساند و 8 موقعیت را در دروازه ولز ایجاد کرد که در نهایت در آخرین دقیقه بازی رامین رضاییان پاس او را قدردانی کرد و موفق به گلزنی شد. گل دوم ایران: اولین پاس گل طارمی در جام جهانی را به ثمر رساند و بهترین گلزن تاریخ ایران در این مسابقات شد. فعالیت مهدی طارمی در فاز هجومی تیم ملی به حدی بود که ایران بار دیگر رکورد زد و با زدن چهار گل در دو بازی بهترین آمار گلزنی خود در جام جهانی را به ثبت رساند.

مشخص است که طارمی با توجه به این اتفاقات تاثیرگذارترین ملی پوش تا کنون بوده و حضور او در پازل تاکتیکی کارلوس کی روش اجتناب ناپذیر است. با این حال مهدی طارمی در روزها و هفته های اخیر یکی از چهره های خبرساز در فضای مجازی بود. از هر دو طرف مورد انتقاد قرار گرفت. برخی طارم را به عدم حمایت از گروهی در رویدادهای اخیر و برخی دیگر او را به واکنش افراطی نسبت به رویدادهای اخیر ایران متهم کرده اند. این اتفاقات پرونده مهدی طارمی را پیچیده کرده است و او در روزهای اخیر بارها اعلام کرده که دیگر قصد ندارد درباره مسائل سیاسی صحبت کند. طارمی یک روز قبل از بازی با ولز در نشست خبری گفت که حرف هایش درباره اعتراضات در ایران تحریف می شود و از این پس تصمیم دارد فقط در صفحات اینترنتی خود درباره این موضوعات صحبت کند. پاسخ او به کسانی بود که مدعی بودند طارمی می گوید من کاری به سیاست ندارم پس نمی خواهم درباره اتفاقات ایران صحبت کنم. این در حالی است که وی قبلاً به دلیل واکنش بیش از حد به اعتراضات در فضای مجازی مورد انتقاد دیگران قرار گرفته بود…

با این حال او این روزها و احتمالا در روزهای منتهی به جام جهانی بیشتر روی فوتبال متمرکز شده و سعی می کند در جام جهانی به تاریخ سازی ادامه دهد و از پاسخگویی به سوالات مرتبط با رویدادهای سیاسی پرهیز کند. وی در آخرین نشست خبری مقابل خبرنگاران نشست و در پاسخ به اینکه از سوی برخی سازمان ها تحت فشار قرار گرفتند تا سرود ملی ایران را نخوانند، گفت: نه، هیچ فشاری از سوی هیچ سازمانی به بازیکنان وارد نمی شود. طارمی همچنین گفت: این جام جهانی متعلق به فوتبال است و بهتر است اجازه دهیم خبرنگارانی که رشته شان فوتبال است نه سیاست، فرصت بیشتری برای حضور در این مسابقات داشته باشند.

با تمام این اوصاف مهدی طارمی همچنان در فضای مجازی جنجالی است و احزاب سعی می کنند از او، رفتار و اظهاراتش انتقاد کنند. حق با کدام طرف باشد، این روزها و حداقل قبل از بازی با آمریکا، استقبال چندانی نخواهد شد. چون آمارها نشان داده فوتبال ایران این روزها به مهدی طارمی نیاز دارد.»

انتهای پیام