اجتماعی

بازنگری طرح تفصیلی شهر تهران با رویکرد شهر ایرانی_اسلامی

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: این طرح با رویکرد شهری ایرانی – اسلامی در دستور کار قرار می گیرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت معماری سرگرمی برای همه «شهرداری تهران». حمیدرضا صارمین در چارچوب چهارمین برنامه خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به بازدید از منطقه 3 با اشاره به کمبود پارکینگ در سطح شهر تهران گفت: حقوق شهروندان، «مشکل کمبود پارکینگ است. این مشکل به دیروز و امروز مربوط نیست، تهران سال‌هاست که با این معضل مبارزه می‌کند، «متاسفانه سیاست متناقضی که در سال‌های اخیر در این زمینه در پیش گرفته شده است، نه تنها کمکی به حل این مشکل نکرده است، بلکه: تا حدودی به آن دامن زده است، به طوری که امروزه مشکلات پارکینگ هم برای بازدیدکنندگان و هم برای ساکنان مراکز کار و فعالیت شهر به یک بحران جدی تبدیل می شود که گاهی منجر به افزایش ترافیک، مسدود شدن معابر و خیابان ها می شود. شهری می شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خاطرنشان کرد. «منطقه 3 نیز یکی از مناطقی است که تمرکز مراکز اداری، درمانی و تجاری فراوان است که کمبود پارکینگ را تشدید کرده و نابسامانی در منطقه ایجاد کرده است. البته منطقه 3 فقط یک نمونه است، یکی از همه مناطق و ولسوالی هایی است که با این مشکل دست و پنجه نرم می کند. ، نبود پارکینگ آسایش را از شهروندان سلب کرده است. برای حل این مشکل معاونت حمل و نقل و شهرسازی باید مدیریت معقول پارکینگ های حاشیه ای را با اولویت استفاده مشترک ساکنان از فناوری اطلاعات در دستور کار قرار دهد.

او اضافه کرد. «نشان دادن رویکرد صحیح، تعیین استانداردهای صحیح – استفاده از ابزارهای مؤثر در این حوزه گام بزرگی برای رفع مشکلات موجود است. از این رو معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران سعی کرد با بررسی آسیب شناسی ضوابط پارکینگ کاربری اراضی شهر تهران، در این راستا مطالعاتی با عنوان «بررسی قوانین پارکینگ در کلانشهر تهران» انجام دهد. به اطلاع می رساند، ارائه نظر شورای عالی حمل و نقل و ترافیک به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران الزامی است.

تهیه طرح جدید بومی ده ونک

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه سخنان خود به طرح محلی ده ونک اشاره کرد. یکی از مناطق تهران. با توجه به شرایط خاص این ولسوالی، انکشاف پلان ویژه، تعیین فضای سبز برای آن و همچنین نبود سند برای برخی املاک، ساخت و ساز خاصی در این منطقه صورت نگرفت. این منطقه ده ها سال است که یخ زده است، به عبارتی این منطقه ده ونک اکنون یکی از بافت های فرسوده تهران است. هیاهو در این منطقه

صارمی ادامه داد. «طرح تفصیلی قبلی ده ونک به دلیل عدم تطابق با نیاز ساکنان، عدم امکان سنجی و اخیراً سازمان نوسازی با مشارکت دفتر توسعه ذینفعان با مشارکت ذی نفعان در حال بازنگری است. برنامه محلی پلان انکشافی جدید برای این ولسوالی راه اندازی شده است. طرح قبلی ده ونک با حقوق مداخله کلان با حق مالکیت تهیه و تصویب شد که در عمل امکان سنجی آن را به میزان قابل توجهی کاهش داد. نباید نقض شود، به ترتیب رد شود. این موضوع در حال حاضر در دست بررسی است و به طور کلی تهیه بررسی این طرح با در نظر گرفتن تمامی جوانب و جوانب در مرحله نهایی مطالعاتی قرار دارد.

او اضافه کرد. «با توجه به ارزش ده‌ونک و پتانسیل فضای باز با ارزش‌های تاریخی و اکولوژیکی این منطقه، یکی از رویکردهای ما برای کاهش تعارضات و چالش‌های این منطقه، رویکرد واگذاری حقوق توسعه است. در واقع، انتقال حق توسعه ابزاری اضافی برای تشویق توسعه در مناطق مناسب برای توسعه، جلوگیری از توسعه بیشتر در اراضی، در مناطق دارای ارزش شهری است.

بررسی طرح تفصیلی شهر تهران با رویکرد شهری ایرانی- اسلامی

وی بر لزوم بازنگری در طرح تفصیلی شهر تهران بر اساس منویات مقام معظم رهبری، ابلاغ گام دوم انقلاب اسلامی، ضوابط برنامه توسعه، سند توسعه علم اشاره کرد. شهردار تهران گفت: با توجه به اینکه طرح جامع شهر تهران را مشخص می کند، طرح تفصیلی باید هر 5 سال یکبار مورد بازنگری قرار گیرد، اما با گذشت حدود 10 سال از انتشار این طرح، اقدامات جامعی انجام نشده است. در این مسیر هنوز در برنامه پنج ساله سوم، این بررسی باید تا پایان سال سوم برنامه تکمیل شود. در نهایت، پیش نویس دستورالعمل بازنگری نیز باید تصویب و به کمیته ماده 5 ارائه شود که هنوز این کار را نکرده است. .

صارمی عنوان کرد. مدظله العالی) لازم است». به زودی با تشکیل کارگروه ویژه مشاوره در زمینه شهرسازی و معماری این مهم را تکمیل خواهیم کرد.

وی همچنین مهمترین کاستی های طرح تفصیلی فعلی را مشکل پهنه بندی، مشکلات محقق نشده، انحراف از طرح و… عنوان کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تاکید کرد. البته بررسی طرح تفصیلی تهران لزوما به معنای آموزش طرح تفصیلی نیست، بلکه ادامه روند تغییرات طرح تفصیلی است. بررسی بخش‌های مختلف، از جمله نظارت بر منطقه‌بندی تفصیلی و طرح تغییر کاربری، بررسی قوانین و مقررات (مشابه آنچه در مورد تغییرات در قوانین و مقررات پارکینگ بیان شده است)، و همچنین انجام سایر وظایف، آماده‌سازی مناطق: محلی. در صورت لزوم طرح های موضوعی (عنوان اسناد توسعه سطح 3) و … از جمله اقداماتی است که برای اصلاح طرح تفصیلی انجام می شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پایان با اشاره به موضوع تجمیع املاک منطقه 3 گفت. به گفته وی، می تواند تأثیر اجتماعی منفی داشته باشد.

انتهای پیام: