حوادث

لزوم توجه به طرح‌های تفصیلی و جلوگیری از تغییر کاربری

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به لزوم توجه به فرصت ها و ویژگی های خاص هر منطقه و اقلیم کشور برای ساختمان های مختلف، گفت: با توجه به شرایط موجود، باید توجه به شرایط و اقلیمی که در آن وجود داشته باشد، وجود دارد. ساختمان خود را دارد. تغییر کاربری خطر تصادف را افزایش می دهد.

به گزارش سرگرمی برای همه، محمدحسن نامی در یکی از نشست های تخصصی حوزه مدیریت بحران که به منظور بررسی ابعاد حادثه در کلانشهر آبادان برگزار شد، با اشاره به ابعاد مختلف حادثه در کلانشهر آبادان، اظهار کرد: این حادثه در کلانشهر آبادان بررسی می شود. صحنه هایی از این حادثه را دیدیم که باعث شرمندگی مردم شد. این اولین ساختمانی نبود که در جهان فرو ریخت، آخرین هم نخواهد بود. یک ساختمان 11 طبقه با 55 نقطه در کالیفرنیا فروریخت که بر اثر آن چند نفر جان باختند. سال گذشته سیل در برزیل 641 کشته بر جای گذاشت. مشکل ما این است که به این اتفاقات توجه کافی نمی شود، از اقدامات مشابه کلانشهر در ایران استفاده می شود.

او ادامه داد. یک سخنران تبلیغاتی قدرتمندی وجود دارد که بر جمهوری اسلامی تمرکز دارد». در آخرین حادثه به عنوان مثال 22 مورد فوتی ثبت شده است در حالی که در واقع 14 مورد فوتی ثبت شده است. برخی از کشته شدگان نیز ناشناخته هستند که توسط سینی های DNA شناسایی شده اند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد. ما افراد بسیار خوبی داریم، در واقع این مردم بودند که در این حادثه مانند شرایط جنگ به ما کمک کردند.» من خوزستان را می شناسم، تعصب خاصی نسبت به این منطقه دارم، در آخرین حادثه دوباره لحظات جنگ را دیدم. مردم خطر را دیدند. اما آنها همچنان کار می کردند.

نامی افزود. کار اصلی توسط هلال احمر انجام شد. متخصصان مختلف از جمله روانشناس در گروه های حاضر حضور داشتند.

او ادامه داد. سازمان نظام مهندسی یک سازمان نخبه گرا است». اگر بی احتیاطی صورت گرفته به این دلیل است که افرادی هستند که می خواهند قانون را زیر پا بگذارند. این مجموعه در صورت زنده ماندن ارزش تجاری و اقتصادی زیادی برای منطقه خواهد داشت. اما به دلیل بی احتیاطی و کم کاری تخریب شد. حتی سیمان ساختمان هم با کمی فشار له شد که نشان از آبیاری مناسب آن ندارد. این زمانی است که شهر آبادان پر آب است. شاید در شهری مثل آبادان باید ساختمان های پایین تری ساخته شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: بسیاری از کاربری های ساختمان های تهران تغییر کرده است. این در صورتی است که در اختیار کاربر خصوصی قرار گیرد، امنیت ساختمان به آن بستگی دارد. هر ساختمان برای هدف خاصی ساخته شده است. ایمنی برخی از ساختمان ها به دلیل تغییر کاربری زمین به خطر افتاده است.

سپس گفت: سازمان معماری و شهرسازی برای هر شهر طرح تفصیلی تهیه کرده است. این باید در آینده در نظر گرفته شود و ساخت و ساز باید بر این اساس انجام شود. باید به آمایش سرزمینی که در ایران 61 سال قدمت دارد بیشتر توجه شود. برقراری روابط منظم بین فعالیت ها، افراد و فضا به عنوان مدیریت زمین شناخته می شود. در کشوری با 1 میلیون و 873 هزار و 959 کیلومتر مساحت باید به محوطه سازی توجه شود.

نامی بیان کرد. برخی از کشورها مساحت کمی دارند و مجبورند طبقات بلند بسازند. ما کشور بزرگی داریم، باید بیشتر به این موضوع فکر کنیم، از خاک کشورمان استفاده کنیم.

او ادامه داد. تجهیزات مهندسی اینجا اصلا قابل مقایسه با پلاسکو نبود. آنچه در پلاسکو جلوی ما ایستاده بود خشت و گل بود. اما در اینجا با بتن مسلح و فلزات سروکار داشتیم. در پلاسکو خطر ریزش ساختمان های مجاور وجود نداشت اما اینجا خطر ریزش ساختمان های دیگر وجود داشت. منطقه پلاسکو در کلانشهر نبود. زمانی که جرثقیل سعی داشت آوارها را از بین ببرد، نمی توانست به راحتی در یک خیابان 12 متری و کوچه 4 متری کار کند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: «وزیر کشور مرد فداکاری است، در این حادثه وقتی فرماندهی کرد، فضا عوض شد، فضای سخت موجود تغییر کرد، فرماندهی در عملیات «مسجد جامع» مستقر شد. به سرعت مدیریت شد.» ایده منفجر کردن ساختمان نیز مطرح شد که البته به دلیل احتمال آسیب رساندن به ساختمان های مجاور رد شد.

او گفت. این حادثه باید به عنوان آزمایشی برای ساختمان های دیگر تهران و سایر نقاط کشور مورد استفاده قرار گیرد.» شرکت های ارزشمندی در آبادان مثل پالایشگاه نفت آبادان بودند که به ما کمک کردند؛ حرکتشان بر اساس دانش بود. توانمندی های آبادان بسیار زیاد است، حتی شهرستان توانست این حادثه را مدیریت کند.

انتهای پیام: